• Strimma

PANIK

Jag känner värsta paniken inom mig. Fick en liten tjej i höstas. Och nu börjar vi prata om nr2. Jag längtar verkligen så jag kan dö efter en till graviditet, för det var det absolut bästa jag varit med om... men så kommer ångesten inom mig och varnar hela tiden. Den ska ut också. Jag är livrädd för en förlossning till. Jag vet inte om jag klarar gå igenom en till, men jag vill så gärna ha ett barn till. Vad ska man göra. Jag är så kluven.

Tips, Råd. Någon som känner likadant.

Det måste ju vara så nära döden man kan komma (känns det som)

• Svar på tråden PANIK
  • micorazón

Prata med din BM den dagen du blir gravid (eller kontakta redan nu), hon kan hjälpa dig att hantera rädslan. Det finns speciella barnmorskor som jobbar med samtal innan förlossningen för att lugna.

Lycka till! Du ska se att allt går bra!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Strimma

Aurora- samtal, som alla pratar om, vad är det och var får man tag i det

• kidA

här i stan heter det NIKE-samtal. o man får dem genom att prata med sin bm.

här i stan är dock linköping o inte norr om gbg. eller ja jo kanske iofs men jag låter folk ni de trakterna svara iaf

• Belin

Aurora, Matilda, Nike-samtal. Same same..but diffrent names..

Du kan ringa upp din gamla BM - om det inte var så länge sedan du fick barn, eventuellt kontakta din mödravårdcentral och förklara läget så skickar dom remiss till enheten för förlossningsrädda, vad den nu heter. Det är nog så tryggt att gå in i en graviditet och ha rett ut vad som ska redas ut och samtidigt planera för den kommande graviditeten. Sedan ska man ju lyckas bli gravid oxå, och det är inte alla gånger så lätt...
    Lycka till med både samtal och graviditet!

• Belin

du skrev ju att du fick en tjej i höstas... mitt minne är då väldigt bra, men väääldigt kort..
    Ring du din gamla BM då - det skulle jag ha gjort.

• Mrscaro

Gu ja känner som du...alltså att vara gravid, men jag vill FÖDA, tyckte att de va så häftigt...MEN, tycker de känns tung o tänka på att ha en till liten o ta hand om...TUNGT...men vill!

• Lukas syskon

Gravid med nr 2 v 13. Ettan är 1 1/2. Sörjde efter pojkens förlossning då jag kände att jag aldrig mer skulle vilja föda. Nu känns det ok. Jag fick info om Aurora barnmorska (som det heter i Kalmar)då det stod svår förlossning i jornalen. Var i chock och sov inte på 4 dygn. Tyckte det var för jobbigt att somna mellan amningarna, så jag satt och hade dödsångest över förlossningen. Vila mellan värkar-ha- inte nödvändigtvis...När edan äntligen bet tog det bara 15 min innan jag trodde jag skulle dö av utdrivningen (5-10 cm på 15 min...)+ att lillen mådde utdåligt och fick dras ut med klocka även när jag inte hade krystvärkar.

FÖRLÅT om jag skräms. Var inte meningen alla har vi våra trauman från förlossningar mer el mindre. Belöningen är obeskrivlig men föda kan jag klara mig utan!!! Skall hur som helst göra en rigorös förlossningsplan med Aurora om tex att jag inte vill bli igångsatt igen då hellre snittad. Jag vill ha eda så fort det går osv. Avvakta ett tag till så kommer kanske känslan att släppa något. Jag tror som någon sagt att vi är programmerade att glömma för att de flesta annars skulle föda mer än ett barn!!!
    LYCKA TILL!!! och massa kramar. Skitjobb vi får göra men vi får också högsta vinsten i belöning!

• Lukas syskon

menar flesta skulle INTE föda annars:)

Svar på tråden PANIK