Inlägg från: LillaÄrtan |Visa alla inlägg
  • LillaÄrtan

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Mariajac skrev 2007-06-15 08:04:20 följande:
    Om resan kostade 14.100:-, så hade du fått tillbaka ca 2.000:- per dag som ni har sjukintyg för om du hade haft Europeiska. Var dottern sjuk fyra dagar eller mer av resans sju dagar hade ni fått en resa värd 14.100:- tillbaka, som ska nyttjas inom ett år.
    Helt orelevant information.
    Vi har INTE haft Europeiska.
    Vi har Folksams hemförsäkring med reseskydd.

Har bara lust att lämna tråden. Nu ska alla veta allt & inget och det är en väldigt otrevlig ton här. Trist att ni var tvungen att försötra MIN tråd med tjaffs!
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan
    hotten skrev 2007-06-15 08:44:50 följande:
    fast ni haft all inclusive så kan ni ju ha öka de kostnader åtminstone om man vill få det till det...men då ni haft allinclusive så vet jag inte hur de kan tänkas räkna detta på resan KAN ju vara så att de drar av en summa för det för det är ju resan ni skall få ny inte maten, försäkringar, avbeställningskydd...
    Folksam har inte sagt något om att dem skall dra av för maten, dryck osv. Det är ju det som vi förlorat? Vår semester? Inte är det väl bara flygresan vi mist? Det är ju halva vår vistelse. Vi har inte kunnat vara utanför hotellrummet då vi inte var på sjukhuset.
    Känns som att du skriver sådär bara för att vara elak?
    Förlorad semester & förlorad flygresa är väl två helt olika saker?

Var inte så otrevlig!
    ~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan
    hotten skrev 2007-06-15 10:22:44 följande:
    TS: förlåt jag vet inte varför du tycker jag är otrevlig å vill vara elak?? är faktiskt helt oförstående å lämnar tråden!Har man betalat för att få tex halvpansion så drar ju försäkringen bort den summan från resans pris, att jag då bara skriver att de kanske gör det samma för allinclusive (mat som mat typ??)?? varför är det elakt????(nog måste ni ju ha ätit nått bara för att ni inte varit på sjukhuset)maria..: jag antar att alla förstår att man inte kan få dubbelt upp vad man betalat ?Jag är upprörd över folks okunskap och naivititet (inget med dig eller ts att göra utan allmänt), extra försäkringarnas marknasdföring osv...
    Ätit något?
    Men herregud vi har varit MAGSJUKA i 4 dagar.
    Så nej, vi har druckit vatten.

Du gör bra i att lämna tråden för du har bara varit in här & skrivit väldigt luddigt, otrevligt & rent ut sagt spydigt!
  • LillaÄrtan

Men har man en dotter som är jättesjuk o flera dagar så äter man inte själv som vuxen heller. Du hade säkerligen suttit där i en solstol en drinken i handen fastän din dotter legade jättesjuk. Och även fast man kräks i 12 timmar, inte fan äter man då MAT direkt efter en matförtigtning? Inte ens efter en vanlig magsjuka kan man ju äta.. Fattar inte hur du resonerar. Lämna tråden omedelbart!

• LillaÄrtan
    Börnen skrev 2007-06-15 11:47:09 följande:
    Vi hade all-inclusive och vi fick hela resans pris (inkl maten då alltså, då den ju ingick i resnas pris) tillbaka. Kan ju vara så att all-inclusive är något man får vare sig man vill eller inte, medan halvpension är ett aktivt val man gör och som man betalar extra för?
    EXAKT!

Så var det menade Hotten. Att det inte är något vi betalt extra för, inget tillägg... Utan det ingår i resan pris. Vore ju något knasigt att betala 14 000:- för en resa men få ersättningi för kanske 2000:- för bar att maten inte skulle ingå? Det ingår ju som i hela resan, inget vi betalt ectra eller tilläggskostnad.
  • LillaÄrtan
    hotten skrev 2007-06-15 14:57:06 följande:
    då har du ju tydligen fattat mig rätt nu iallafall, men varför tycker du det är ett påhopp å ren elakhet av mig att säga att det kan vara så att de gör ett avdrag, presic som de skulle ha gjort om det var ett tillläägg.. sen är det ju ingen som sagt att någon skulle mena att maten skulle ha vart värd 12000,- å resan 2000,-.... (i såfall snarare tvärtom) sen kan man ju bo olika i allinclusive hotellen, ibland är all inclusive ett tillägg i resans pris...
    Det fanns bara all inclusive på de hotellen som fanns när vi bokade resan. Så det är inget vi valt till eller betalat ett tillägg för, man kan inte välja utan all inclusive alltså.

Jag känner att jag inte fått någon hjälp utav några av er i tråden. Bara att allt är negativt, jag kommer nog inte få tillbaka något alls, och speciellt inte för någon mat på mitt snordyra all incusive-hotell. Och varför jag inte tecknat andra försäkringar och varför jag inte gjort si eller så. Läger är ju som det är, hade jag vetat detta tidigare så hade jag ju naurligtvis skaffat en snordyr försäkring till min snordyra resa, men jag förlitade mig på den hemförsäkrigen vi haft i alla år... Vi har alltid haft den bakom oss när vi rest förr så vi såg inga problem i det denna gången heller.
    Jag tycker att jag lämnat ut mycket information om mig själ vo min familj, min resa osv... Det är inte så att jag inte vill berätta. Men om jag skall behöva tala om vilka dagar jag ätit på under resan eller inte ätit på undre resan osv... Tycker liksom inte tat det hör till saken. Inte det minsta relevant i mina ögon. Det blir liksom bara för mycket...
    Min försäkringkvinna sade i telefon åt mig att vi kommer att få en ersättning, VAD vet jag inte men något... Så därför är ju svar som "Du får nog ingenting" ganska onödiga och jag fattar inte ens varför man skriva om man inte hade nått vettigt eller vikitgt att säga....

Jag tycker att jag berättat många detaljer.. Ja, det flesta jag kan tänka mig faktiskt..
  • LillaÄrtan

Och tack för alla tips om Extra reseförsäkring, nu vet jag till nästa gång vi skall resa. Men just nu känns det inte till någon större hjälp att få veta vilka som är bra eller ej, vad man får ut och hur fort man får ut och vilken hjälp man får och att man aldrig behöver ligga ute med kostnader själv osv. Det har inte jag heller, trots att jag BARA haft hemfölrsäkringen...

• LillaÄrtan

Förlåt alla för att jag är sur och otrevlig. Inte min mening att hacka på alla nu. Ni som har hjälpt mig, Tack!

Men jag är less & ledsen och det är inte direkt kul, uppiggande eller förhoppningsfullt när folk skriver till en att dem inte tror att man får tillbaka en krona trots att jag i TS skrivit att Folksam skall ersätta sjukdagarna för mig + min dotter. Dem säger ju inte det om det är så att ingen ersättning utgår till någon av oss?
    Och jag är väl medveten om att det finns bra försärkingar att ta som extra skydd, vilket vi aldrig gjorde. Gjort är gjort men nu vet man till nästa gång iallafall!
    Det känns ganska lönlöst att läsa sida efter sida om tex. europeiska och att dem betalar ut ersättning redan efter en vecka och man behöver inte skicka in några pappper och inte göra något själv osv..... Det hjälper ju inte mig känns det som

Jag skall skicka in biljetterna och en kopia av dotterns läkarintyg och en redogörelse om hur resan varit i största helhet. Om de sjuka dagarna för dottern & oss vuxna, vården hon fick i Turkiet osv. Sedan om det tar 3 månader innan ersättningen betalas ut är inga problem, jag väntar mig inte pengarna denna veckan ändå...

Min mening med denna tråden från början var erfarenheter, fick ni tillbaka något och hur mycket fick ni? Fattar att det är mycket olika beroende om man varit i Turket eller Indien om resan kostade 3000:- eller 30 000:-.. Undrade bara hur allting gick till.

• LillaÄrtan
    Mariajac skrev 2007-06-15 21:34:00 följande:
    Nu orkar jag inte engagera mig i den här frågan längre, men jag vill bara att du ska veta en sak: När jag har skrivit om MINA erfarenheter med Europeiska, har det över huvud taget inte varit för att trycka ner dig som inte tagit en extra semesterförsäkring. Tvärtom har jag delat med mig av mina erfarenheter, precis som många andra i tråden, om HUR det kan gå till när man får ersättning - oavsett vilken försäkring man har. Jag har också vid flera tillfällen skrivit att jag hoppas att du får en bra kompensation.
    Tack!
  • LillaÄrtan

Antagligen tycker jag att resan var dyr iom att jag skriver det. Jag måste väl ändå få tycka vad jag vill? Det handlar ju inte om din eller någon annans ekonomi utan Min. För OSS är 14 000:- inget vi har i bakfickan bara sådär. Tyvärr! Vi har fått spara pengar fär att göra denna resa. Sedan tillkommer ju andra kostnader så som fickpengar osv. Tyvärr är Jag inte gjord av pengar.

Står inget i dotterns läkarintyg om att hon ordineras vila. Det står att hon är uttorkad, behöver dropp & mediciner, har feber & diarré & kräks med hemska magsmärtor.
    Och varför vi bara skall få ersättning för dottern + en vuxen är just för att det BARA är dottern som har ett läkarintyg. Varken jag eller sambon har intyg på att vi vart magsjuka och kan därför inget få tillbaka. Men Iom att dottern bara är 18 månader gammal så får en vuxen ersättning på hennes intyg då någon av oss måste "vårda" henne under sjukdomstiden och mister då vår "semester" för dottern kan inte ta hand om sig själv medans vi solar, badar & äter gott!

• LillaÄrtan

Jag har rest förr men då 2-4000:- resor till Turkiet&Grekland tex... Så 14 000:- för en vecka är mycket för mig för två vuxna alltså... dottern kostade bara 300:-

• LillaÄrtan

Jag får vänta och se.
    JAG själv anser ju att man måste vila om man har akut gastroenterit, är väldigt uttorkad och behöver dropp. Provsvaren på blodproverna dem tog är ej heller bra.. Och allt finns svart på vitt. Så jag hoppas Folksam inte säger att hon varit FÖR frisk för att vi skall få ersättning.
    Har läst deras försäkringregler i de papper jag har hemma och det står inte så mycket mera änn att man får ersättning om man blivit sjuk på semestern... tyvärr.
    Min handläggare på Folksam sade att även vi måste ha ett läkarintyg om vi skallkunna få ut ersättning för förlorad semester...

Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?