• Helly78

Paroxysmal supraventrikulär takykardi

Hej.
    Min dotter har hjärtsjukdom men jag vet det finns andra hjärtsjukdomar men ingen har just den så vi känner helt ensam här långa landskap.
    Denna sjukdom är att man har hjärtklappningar och en extra tråd i hjärtan. Vi alla har 1 tråd men dotter har 2 tråd.

Är nån som har det eller känner nån som har? Skulle jag blir glad om nån vet som jag kan bolla och dela tankar med.

Kram hellie

• Svar på tråden Paroxysmal supraventrikulär takykardi
  • Teskedsmamman

Var det inte det hjärtfelet som Tommy Söderström hade och opererade?! Jag har för mig det...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 32
  • Helly78

Inte vet jag, men vart har du läst det?

• Teskedsmamman

Ojoj... Aftonbladet för en herrans massa år sedan...

• Helly78

Har googlat om tommy Söderström och han har hjärtproblem men det stod inte vad för sjukdom heter. Det var massor om honom så har jag ingen ork och kolla varje sida
    Men tack för hjälpen, vännen.

• Teskedsmamman

www.st.nu/sport/index.php&id=373245

Och jag hittade bara det här som det stod närmare om det på... Men jag har för mig att det var någon fiber i hjärtat som han brände av... min läkare för en herrans massa år sedan funderade på om jag hade en extra "purkinjefiber" i hjärtat som störde min hjärtrytm, men sedan dess har alla EKG varit bra så det blev aldrig nåt mer...

• Helly78

Har läst genom den sidan.
    Ja det var nån fiber i hjärtan, men det stod ingen om han hade extra tråd som den gör extra slag. Men det stod att det brände bort den. Det är samma ingrep som man har extra tråd.

En tråd kan också ge hjärtklappningar men det är normalt och ingen fara. Men dotter två tråd, nr 1 slå som vanligt precis som vi alla, men när henns nr 2 börjar slå då blir ju dubbel. Nr 2 slutar av slå så blir hon trööt medan nr 1 slår som vanligt. Men det händer så sällan. Om det skulle hända ofta så blir det op.

Man tar ekg-utraljud då se man hur hjärtan ser ut och sen ta ekg-hjärtrymht.

• Teskedsmamman

Se där, mitt problem består av att jag ibland får extraslag, men då det bedömdes som att det inte skulle påverka mig på nåt sätt och att allt så bra ut så struntade man i det... idag får jag dubbelsalg kanske 1-2 gånger i månaden, låter ju inte alls som det din dotter har.....

• Ninde81

JAg har svt..Var först 22 år när jag själv kom på vad ja hade för fel.. När ja var liten svimmade ja ofta men de va ingen läkare som kunde ha en aning om va ja hade för fel..heh..
    Ble opererad när ja var 22 år där dom brände bort 2 banor för mej..för ja hade tydligen fler..nu har ja inte haft ett endaste symptom sedan operationen.. efter operationen fick ja en medicin ja skulle ta livet ut men.. olydiga jag slutade me medicinen 4 mån efter operationen och har inte haft några som hels symptom heller och på efterkontrollen berättade ja för läkaren att ja slutat med medicinen och förståss blev har lite sur men efter som ja inte haft några symptom så behövde ja inte ta medicinen heller..
    När min puls låg som högst så låg den på 240..

• Helly78

Hej Ninde81: Ja just det "Psvt" hette det.
    Skönt att du blev av med dom, så du hade "3 st" banor och normalt ha "1 st".
    Hur svimmade du, kände du nåt innan du svimmade? Hur länge varvade din klappningar. Sportade du något innan det upptäckte ngt va fel? Hur längt tog det att de bräner bort banor "tråd".

Vår dr sa att medicin kan göra att banor försvinner av sig sjäv "hoppisvis" och sluta med medicin men det har jag svårt att tro och vet lite om det och skulle inte funkar det och forsätta behandla medicin länge och skulle hända ofta klappningar då blir op. Fick ju veta i julas att hon har det. Går regelbunden ekg-koll och hjärt-ul 2-3 gr per år.

kram hellie

• Ninde81

Jag friidrottade sedan jag var 6 år till ja var 15 år..
    När ja tänker på det nu efteråt så kände jag ibland att pulsen steg och sedan bara svartnade de för ögonen och så vakna jag igen efter ca 10 s och var lite matt och yr..men efter de mådde ja som vanligt..
    Jag blev inlagd kvällen innan och skulle va vaken när dom gjorde de..en så kallad ablation..först provocerade dom fram et "anfall" och sedan börja dom bränna..dä fick jag andnöd och blev sövd..så minns ja inte mer före vid uppvaket..där fick man ligga ca 2h med en tyngd på låret som ett tryck över hålet där dom gått in och den tyngden var kvar hela dan..
    Men som sagt ja upptäkte de själv när vi hade en lektion i Ekg kände jag att de kom och ja koppla upp mej själv och fick det utskrivet på papper och åkte till akuten.. för de är ju inte ovanligt att anfallen går över fort av sej själv och man inte hinner till läkarn.. :)
    Hoppas de går med bara medicin för er då.. de e ju aldrig roligt att bli opererad..

• M26

Jag har också SVT. De upptäckte det när jag var 23 tror jag. Och visst är det samma som hockeyspelaren hade.
    Svimmade också mycket när jag var mindre. Känner nu inte av det mer än någon gång i månaden. I tonåren var det värst.
    Läkarna har sagt att det inte är något farligt utan mest obehagligt. Får jag problem av det kan de gå in genom ljumsken och mha laser bränna den extra tråden. Tydligen en snabb och ofarlig (?!) operation.

• Helly78

Ninde81: Så op gick bra och enekl, lät så. Och tur att ni hade leklektion med ekg, så du fick snabbt hjälp annars hade du inte veta än i dag.

MN6: Jag tucker också det var en lätt op. Hur värst hade du i tonåre`n.

Dotter svimmar inte men supetrött blir hon och vill vila eller sova en stund, men tänkt om hon har känt av svimmningar var p g men klarar sig.
    Blir ni inte tröstiga efter ni har svimmat?

Skönt att det är fler som har och haft det som jag kan bolla med och få veta mer om ert erfarenheten.
    Dotter kan ju inte säga hur hon har hafy det och sånt, hon är ju liten forfarande och är ju bara 2 år gammal.

Kram

• Ninde81

Ne ja blev inte törstig men var lite förvirrad när ja vaknade..

• Helly78

ninde81: okej, bra att veta.

Blir ni inte rödaringa runt ögonen? T får det men vet ej om det russingar som gör det eller bara trötthet?

• Ninde81

Ne inte va ja vet av iaf.. de e såkert när man e så trött efter..

• Helly78

Nende81: okej, det gör hon oxå, jättetrött.

Finns nån fler här som har? Barn? Det är vekligen svårt att hitta nån barn har det. Har lyckat hitta en i annan hemsida, men tyvärr är dom sällan inne där.. Hmmm

Klick klick...

• Mars33

Hej!

Min dotter har PSVT, alltså att hon har en extra ledningsbana. Upptäcktes när jag var gravid i v35 tror jag det var. Har medicinerats sedan dess. Född mars 2022. Hon äter två mediciner tre gånger per dag då ledningsbanan inte växt bort som man hoppats på. Vi har inte märkt något vid hennes "anfall", snarare tvärtom. Hon har energi utan dess like, mer än de flesta i hennes ålder. Hon är den enda i sin förskoleklass inte sover, hon springer, hoppar och härjar som en dåre 😅.... Jag är rätt säker på att skidåkaren Jörgen Brink även hade/har detta om jag inte missminner mig.. 

Svar på tråden Paroxysmal supraventrikulär takykardi