• Scrapmom

Feliciakontrakt?

Någon som vet nånting om sk Feliciakontrakt? Hittar ingenting på nätet

• Svar på tråden Feliciakontrakt?
  • Scrapmom

Ett kontrakt man kan skriva med bb om att bli snittad när man känner att man inte orkar längre, om man har haft en jobbig förlossning tidigare och är väldigt rädd att det ska hända igen.

• Chizandra

det verkar som det heter lite olika..då...
    för här heter det KLARA kontakt...konstigt

• SofiaD

Men riktigt så är det väl inte. Felicia teamet är ju en grupp på förlossningen som arbetar med förlossningsrädda som man kan få komma till och prata och lägga upp en plan inför sin kommande förlossning. Vilket sjukhus tillhör du?

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • alexaGBG

I göteborg heter den nog Aurora och inte Felicia eller Klara..

• virrigavevve

va konstigt att dom har olika namn beroende på var man bor...

• Scrapmom

Men då kanske det heter Almakontrakt här då?Fundersam Det var en kompis till mig som berättade om det, vet inte om det heter Feliciagrupp där hon bor...

• SofiaD

Kan det vara, om hon bor där jag bor Men de heter olika i hela landet, så det är inget konstigt i så fall. Det du kan göra är att prata med din bm så kan hon hänvisa dig till Alma gruppen. Men det fungerar så att man går på samtal hos dem och sedan kommer man fram till om snitt är den bästa lösningen och i så fall får man en tid för planerat snitt runt v 38. Men det är inte frågan om några "kontrakt" man liksom skriver på.

• Isens mamma

Det finns visst sådana kontrakt. Vet ej vad de heter men min bm tog upp det med mig då jag var gravid och ville ha planerat snitt.
    Man börjar föda vanligt och har kontraktet som en trygghet, man vet att man får snitt om man känner att man inte klarar av förlossningen längre.

Jag var inte intresserad av detta upplägg och har därför ingen vidare information annat än att jag vet att det existerar.

• SofiaD

Ja men allting bygger ju på en plan man gjort upp tillsammans genom samtal.

• Chizandra

jag glömde kanske att skriva..att hos oss heter det KLARA kontakt....det är då i helsingborg.

Och det handlar oxå om att bearbeta sin tidigare förlossning...å skriva ett form av kontrakt

• Scrapmom
    Isens mamma skrev 2007-05-24 09:33:09 följande:
    Det finns visst sådana kontrakt. Vet ej vad de heter men min bm tog upp det med mig då jag var gravid och ville ha planerat snitt. Man börjar föda vanligt och har kontraktet som en trygghet, man vet att man får snitt om man känner att man inte klarar av förlossningen längre. Jag var inte intresserad av detta upplägg och har därför ingen vidare information annat än att jag vet att det existerar.
    Exakt så var det jag menade!

SofiaD: Hon bor i Kristianstad. Jag har varit på Almasamtal på samtal. Eftersom jag hade en tuff förstaförlossning så blev jag tillfrågad på inskrivningen om jag ville gå på samtal hos dem.
  • Theta

Jag har fått ett sk förlossningskontrakt pga förlossningsrädsla. Kontraktet görs upp tillsammans med en förlossningsläkare och det innebär att jag är garanterad ett snitt om jag känner att det är det jag vill ha, men att jag ska ge den vaginala förlossningen en chans. Jag är nu i vecka 34 och runt vecka 36 ska jag träffa en förlossningsläkaren ytterliggare en gång för att göra upp det sista i kontraktet. Jag kan då få ett planerat snitt inbokat men jag har efter samtal med psykolog kommit fram till att jag ska låta förlossningen starta och sen får jag se hur det blir. Fram till krystningen kan jag avbryta och snittas, men därefter är det läkaren som tar beslutet och då är det endast om det är fara för mitt eller bebisens liv.
    Jag känner mig nöjd med detta upplägg, och känner mig i dagsläget ganska lugn inför förlossningen.

• Scrapmom
    Theta skrev 2007-05-24 11:33:35 följande:
    Jag har fått ett sk förlossningskontrakt pga förlossningsrädsla. Kontraktet görs upp tillsammans med en förlossningsläkare och det innebär att jag är garanterad ett snitt om jag känner att det är det jag vill ha, men att jag ska ge den vaginala förlossningen en chans. Jag är nu i vecka 34 och runt vecka 36 ska jag träffa en förlossningsläkaren ytterliggare en gång för att göra upp det sista i kontraktet. Jag kan då få ett planerat snitt inbokat men jag har efter samtal med psykolog kommit fram till att jag ska låta förlossningen starta och sen får jag se hur det blir. Fram till krystningen kan jag avbryta och snittas, men därefter är det läkaren som tar beslutet och då är det endast om det är fara för mitt eller bebisens liv.Jag känner mig nöjd med detta upplägg, och känner mig i dagsläget ganska lugn inför förlossningen.
    Så skulle jag också vilja ha det. Har kämpat som en gnu för att öht våga föda och inte "kräva" ett snitt. Känns som att en sån överenskommelse hade varit väldigt skönt att ha för säkerhets skull. Vill ju gärna ge en vaginal förlossning en chans, men inte till vilket pris som helst.
  • SofiaD

Men har ni inte pratat om det på de där Alma samtalen då?

• Scrapmom
    SofiaD skrev 2007-05-24 12:02:18 följande:
    Men har ni inte pratat om det på de där Alma samtalen då?
    Nej, jag visste inte att man kunde få skriva ett sånt kontrakt när jag var där. Vi pratade om att jag är jätterädd att det ska bli som förra gången, att ingenting hände (var öppen 5 cm efter 18 timmars täta kraftiga värkar) fast att denna gången ska det bli så akut att de måste söva mig. Jag VÄGRAR bli sövd, det finns inte. Hade varit skönt att ha en sån "livlina".
  • lillvilda

jag skulle oxå vilja ha ett sånt kontrakt nästa gång jag blir gravid för jag hade en jätte jobbig förlossning. jag skrev ett förlossninsgbrev där jag tog upp just vad jag var rädd för skulle hända och att jag ville att de skulle överväga snitt i god tid osv. precis det som jag var rädd för hände, lillen fastnade och jag fick krysta i 5 timmar och jag var livrädd att nått skulle hända bebisen. Men ingen pratade med mig om snitt fast jag hade skrivit det. Efteråt sa läkarna och bm att dom var imponerade att det gick de trodde nästan det skulle behöva bli ett akutsnitt. jag är lite arg att de chansade så för han höll nästan inte på att komma ut men det gick med sugklocka tillslut.
    Jag hade en jätte bra läkare och bm i övrigt och jag vill gärna prova en vaginal förlossning igen men jag vill kunna avbryta och kräva snitt om det blir som den första förlossningen.

• SofiaD

Konstigt att inte bm i Almagruppen tog upp det som ett alternativ när du är så rädd. Jag tycker du ska ringa dem och få komma dit igen och diskutera saken! Så får du själv föreslå det med snitt.

Konstigt det där med vad man är rädd för, själv är jag livrädd att få en så snabb förlossning som jag hade sist.

• Scrapmom
    SofiaD skrev 2007-05-24 22:13:16 följande:
    Konstigt att inte bm i Almagruppen tog upp det som ett alternativ när du är så rädd. Jag tycker du ska ringa dem och få komma dit igen och diskutera saken! Så får du själv föreslå det med snitt. Konstigt det där med vad man är rädd för, själv är jag livrädd att få en så snabb förlossning som jag hade sist.
    Jo, jag ska ringa bm jag pratade med där.

Man har ju bara sina egna erfarenheter att utgå från, och de är ju olika för oss alla. Ett snitt oroar mig inte ett dugg, medan jag vet många som tycker det är det värsta som kan hända.
Svar på tråden Feliciakontrakt?