Feliciakontrakt?
Någon som vet nånting om sk Feliciakontrakt? Hittar ingenting på nätet
Någon som vet nånting om sk Feliciakontrakt? Hittar ingenting på nätet
vad är det?
Ett kontrakt man kan skriva med bb om att bli snittad när man känner att man inte orkar längre, om man har haft en jobbig förlossning tidigare och är väldigt rädd att det ska hända igen.
det verkar som det heter lite olika..då...
för här heter det KLARA kontakt...konstigt
Men riktigt så är det väl inte. Felicia teamet är ju en grupp på förlossningen som arbetar med förlossningsrädda som man kan få komma till och prata och lägga upp en plan inför sin kommande förlossning. Vilket sjukhus tillhör du?
I göteborg heter den nog Aurora och inte Felicia eller Klara..
Här heter den gruppen Alma... Vi tillhör Ystad BB.
va konstigt att dom har olika namn beroende på var man bor...
Men då kanske det heter Almakontrakt här då? Det var en kompis till mig som berättade om det, vet inte om det heter Feliciagrupp där hon bor...
Kan det vara, om hon bor där jag bor Men de heter olika i hela landet, så det är inget konstigt i så fall. Det du kan göra är att prata med din bm så kan hon hänvisa dig till Alma gruppen. Men det fungerar så att man går på samtal hos dem och sedan kommer man fram till om snitt är den bästa lösningen och i så fall får man en tid för planerat snitt runt v 38. Men det är inte frågan om några "kontrakt" man liksom skriver på.
Det finns visst sådana kontrakt. Vet ej vad de heter men min bm tog upp det med mig då jag var gravid och ville ha planerat snitt.
Man börjar föda vanligt och har kontraktet som en trygghet, man vet att man får snitt om man känner att man inte klarar av förlossningen längre.
Jag var inte intresserad av detta upplägg och har därför ingen vidare information annat än att jag vet att det existerar.
Ja men allting bygger ju på en plan man gjort upp tillsammans genom samtal.
jag glömde kanske att skriva..att hos oss heter det KLARA kontakt....det är då i helsingborg.
Och det handlar oxå om att bearbeta sin tidigare förlossning...å skriva ett form av kontrakt
Jag har fått ett sk förlossningskontrakt pga förlossningsrädsla. Kontraktet görs upp tillsammans med en förlossningsläkare och det innebär att jag är garanterad ett snitt om jag känner att det är det jag vill ha, men att jag ska ge den vaginala förlossningen en chans. Jag är nu i vecka 34 och runt vecka 36 ska jag träffa en förlossningsläkaren ytterliggare en gång för att göra upp det sista i kontraktet. Jag kan då få ett planerat snitt inbokat men jag har efter samtal med psykolog kommit fram till att jag ska låta förlossningen starta och sen får jag se hur det blir. Fram till krystningen kan jag avbryta och snittas, men därefter är det läkaren som tar beslutet och då är det endast om det är fara för mitt eller bebisens liv.
Jag känner mig nöjd med detta upplägg, och känner mig i dagsläget ganska lugn inför förlossningen.
Men har ni inte pratat om det på de där Alma samtalen då?
jag skulle oxå vilja ha ett sånt kontrakt nästa gång jag blir gravid för jag hade en jätte jobbig förlossning. jag skrev ett förlossninsgbrev där jag tog upp just vad jag var rädd för skulle hända och att jag ville att de skulle överväga snitt i god tid osv. precis det som jag var rädd för hände, lillen fastnade och jag fick krysta i 5 timmar och jag var livrädd att nått skulle hända bebisen. Men ingen pratade med mig om snitt fast jag hade skrivit det. Efteråt sa läkarna och bm att dom var imponerade att det gick de trodde nästan det skulle behöva bli ett akutsnitt. jag är lite arg att de chansade så för han höll nästan inte på att komma ut men det gick med sugklocka tillslut.
Jag hade en jätte bra läkare och bm i övrigt och jag vill gärna prova en vaginal förlossning igen men jag vill kunna avbryta och kräva snitt om det blir som den första förlossningen.
Konstigt att inte bm i Almagruppen tog upp det som ett alternativ när du är så rädd. Jag tycker du ska ringa dem och få komma dit igen och diskutera saken! Så får du själv föreslå det med snitt.
Konstigt det där med vad man är rädd för, själv är jag livrädd att få en så snabb förlossning som jag hade sist.