Ni som gett en andra chans...
Jag blev bedragen för två och ett halvt år sedan. För mig var det avgörande hur stor ångest min man visade. Han var fruktansvärt ledsen, förvirrad och grät en hel del. T.o.m. mer än mig... Jag var mest förbannad den första tiden. Sen kom tårarna. I flera månader. Min man mådde hemskt dåligt och kunde inte skratta riktigt förrän efter ett par månader. Vi som vanligtvis hade så kul ihop... Den första tiden så kom bara tillgjorda skratt och jag led av att se honom så nere. Han förstod inte själv hur han kunde göra så mot mig och trodde ett tag att han blivit psykiskt sjuk eftersom han kunnat varit otrogen.
Om den som varit otrogen visar ångest man aldrig sett tidigare, förutsatt att man verkligen känner varandra, så kan man nog fundera på att gå vidare i förhållandet. Man måste dock vara starkt medveten om hur lång tid det tar och hur jobbigt det är. Det är också viktigt att den som varit otrogen förstår vad som väntar. Det blir ett långt sorgearbete över tilliten som dog och därefter kommer den nya tillit som ska byggas upp. Tusentals tankar och funderingar över det som hänt kommer att uppta tankarna under månader och t.o.m. år. Diskussioner och misstankar kommer att bli en del av vardagen från början, det kan man inte komma undan med.
Det är också väldigt viktigt att man kan prata om det som hänt och hur man mår och känner. Både som bedragen och otrogen.
Men det går att gå vidare om det är meningen att förhållandet ska hålla. Funkar det inte så är det inte meningen och man kommer vara glad om man iaf försökte. Något som kan vara tänkvärt om man en dag i förtvivlan förstår att det inte kommer hålla är: Att det finns alltid någon annan som du kommer dela ditt liv med! Du kommer kunna leva lyckligt med någon annan istället. Även om det kan kännas avlägset, så är det sant.
Vi är iaf fortfarande tillsammans, firar sex år tillsammans till hösten och väntar nu vårt första barn. Men det har alltså inte varit en dans på rosor jämt och jag kan fortfarande gå igenom min mans sms när jag är uppe och kissar på natten. Inte för att jag tror att jag ska hitta nåt, men för att jag ska "lugna" mina funderingar när de perioderna kommer.
Lycka till alla! Och glöm inte att ta hand om er själva och unna er en rolig kväll, ett besök på spa eller annan "livsglädje-givande behandling". Det är man helt klart värd om man blivit bedragen!
Kram!
//M