• Sara78

Många äggblåsor

Det låter ju som om du skulle kunna ha PCOS, då har man många omogna äggblåsor. Har man dessutom oregelbunden mens så innebär det ju oftast att man har vissa problem även med ägglossningen (vilket gör att det är svårare att bli gravid). Jag har väldigt oregelbunden mens... får den kanske 1-2 ggr per år om jag har "tur". Oftast får man äta p-piller så får man ju normal menscykel och vill man bli gravid kan man få diverse olika behandlingar för att få igång ÄL om det nu är det som är problemet. Om din mens fortsätter krångla tycker jag nog du ska kontakta läkare igen.

• Sara78

Jag sökte hjälp för min struliga mens och även fast de då kollade med VUL så sa läkaren ingenting om PCOS till mig! Bara att jag skulle ta några piller för att få mens och sen höra av mig ifall det fortsatte att strula.

Det var först när jag sökte privat och när vi försökte bli gravida på allvar som jag fick veta att jag har PCOS. Detta kan komma senare i livet, nu vet jag inte hur gammal du är men oftast börjar man märka av det när man är runt 25 år.

Det finns de som har PCOS men som ändå lyckas bli gravida på egen hand. Jag fick en dotter helt spontant utan någon hjälp så visst kan det gå. Det är ju inte så att du aldrig kommer få barn på grund av detta. Däremot är det trist när läkare inte informerar ordentligt.

• Sara78

Visst är det jobbigt att få reda på det, men samtidigt är det väl bättre att veta vad det är så att du vet att den dag du vill skaffa barn så ska du söka hjälp. Du slipper slösa en massa tid på att försöka och sen funkar det ändå inte.
    MEN det kan ju vara så att du visst kan bli gravid på egen hand. PCO betyder inte att du är infertil. Jag blev gravid utan hjälpmedel första gången så visst går det! Men visst är det svårare om man bara har ett par ÄL om året.
    Det är viktigt att ha mens regelbundet även om man har "konstgjord" sådan, annars tror jag risken är större för livmodercancer?!
    Fast visst är det jobbigt att man inte känner sig "hel" eller normal. Hur normalt det än är med PCO så känner man sig ju ändå inte fullt normal när man inte har mens som man "ska". Hoppas ändå det kommer kännas bättre när du väl fått smälta nyheten lite grann....

Svar på tråden Många äggblåsor