• Mish

Många äggblåsor

När jag var på gyn senast så gjordes ett VUL för att kolla att allt såg bra ut.
    Enl läkaren var allt som det skulle. Han sa dock att jag hade relativt många äggblåsor. När jag frågade om det var bra eller dåligt så sa han att "det är inget att oroa sig för, det är bara en variant av det normala"..
    Som den hypokondriker jag är så började jag genast oroa mig för att jag kommer få svårt att bli gravid osv
    Kan tilläggas att jag har haft hemska menssmärtor när jag var yngre men inte lika mycket längre.
    På senaste tiden har min mens blivit oregelbunden, för några månader sen var det tex 7 veckor emellan. Sedan lite mer än 4 veckor och nu väntar jag på mensen igen... Över 4 veckor sen sist. Äter inga p-piller eller annat.
    Är det någon annan som har "många äggblåsor" och har haft problem med att bli gravida, eller oroar jag mig helt i onödan?

• Svar på tråden Många äggblåsor
  • Sara78

Det låter ju som om du skulle kunna ha PCOS, då har man många omogna äggblåsor. Har man dessutom oregelbunden mens så innebär det ju oftast att man har vissa problem även med ägglossningen (vilket gör att det är svårare att bli gravid). Jag har väldigt oregelbunden mens... får den kanske 1-2 ggr per år om jag har "tur". Oftast får man äta p-piller så får man ju normal menscykel och vill man bli gravid kan man få diverse olika behandlingar för att få igång ÄL om det nu är det som är problemet. Om din mens fortsätter krångla tycker jag nog du ska kontakta läkare igen.

• Mish

Tack för ditt svar.
    Min mens har alltid varit regelbunden förut, så det är nyligen det har blivit såhär..
    Om jag nu har tecken på PCOS, varför sa inte läkaren det? Jag menar, man vill ju gärna ha reda på sånt.
    Jag försöker inte direkt bli gravid nu, men jag vet redan nu att jag med 100% säkerhet vill ha barn, så därför känns det lite jobbigt att inte veta...

• Sara78

Jag sökte hjälp för min struliga mens och även fast de då kollade med VUL så sa läkaren ingenting om PCOS till mig! Bara att jag skulle ta några piller för att få mens och sen höra av mig ifall det fortsatte att strula.

Det var först när jag sökte privat och när vi försökte bli gravida på allvar som jag fick veta att jag har PCOS. Detta kan komma senare i livet, nu vet jag inte hur gammal du är men oftast börjar man märka av det när man är runt 25 år.

Det finns de som har PCOS men som ändå lyckas bli gravida på egen hand. Jag fick en dotter helt spontant utan någon hjälp så visst kan det gå. Det är ju inte så att du aldrig kommer få barn på grund av detta. Däremot är det trist när läkare inte informerar ordentligt.

• C r e d o

Jag har PCO, oregelbunden mens och många äggblåsor (pärlband som det kallas), de släpper inte av sig själva så jag tar Pergotime när jag önskar att bli gravid, funkar jättebra för mig. Min läkare har inte sagt nåt på 4 år om att jag haft PCO, frågade själv för någon månad sen av nyfikenhet och fick då svaret att jag hade det. I mitt fall så finns det liten eller ingen chans att bli gravid utan tabletter, men detta är väldigt individuellt. Jag har mens varannan månad ungefär, ca7-8 veckor mellan varje gång, ibland går det bara 3-4...

• Mish

Jag är 21 och det var sist jag var hon gyn som han kommenterade äggblåsorna. Har beställt ny tid nu och ska definitivt fråga om jag har några symptom på PCO eller PCOS.
    Jag kommer bli jättearg om det visar sig att det är det och han inte har sagt något!!! (Kanske står något i journalen från sist?)
    Känns som om läkarna undanhåller information och omyndigförklarar en när de säger som det är: "många äggblåsor" (punkt) men INTE berättar att "det finns något som heter PCO och det brukar se ut si och så och kan leda till det och det" osv.
    Jag har ju själv fått "forska" fram info genom internet.
    Får se vad han säger, har tid om ca 2 v.

Har aldrig förut haft orgelbunden mens och jag har ju ändå mens varje månad så att säga (förutom när det var 7 v emellan..)

Låter hur som helst lugnande att båda ni som svarat har fått barn

Men det är ganska upprörande att ingen av er har blivit ordentligt informerade!

• Dollars matte

PCO betyder egentligen bara "många äggblåsor", Polycystiska ovarier. Precis som läkaren sa är det en normalvariant av äggstockar som inte behöver innebära några problem. Och eftersom det är en normalvariant utelämnar läkare ofta den informationen för att inte oroa i onödan.
    Problemen kommer först när man får det där -s:et på slutet, PCO-s. Då har man förutom de pärlbandsliknande äggstockarna även andra symptom som tex oregelbunden eller utebliven ägglossning och mens, förhöjt testosteronvärde, insulinrestistens mm. En del har bara ett av symptomen, andra har flera.
    Ägglossning och mens kan hoppa lite emellanåt även om man är "normal". Så länge du har hyfsat regelbunden ägglossning så har du precis lika stor chans som "alla andra" att bli gravid. Så oroa dig inte! Be hellre om att få göra en ordentlig undersökning med blodprover osv för att kolla om du har ägglossning, så slipper du grubbla på saken.

Den som väntar på nån som har gått, har väntat för länge...
  • Mish

Dollars matte:
    Tack för ditt svar. Känner mig lite lugnare nu faktiskt. Det är säkert som du säger, att läkarna inte vill oroa i onödan...
    Men jag ska som sagt fråga när jag går dit nästa gång.
    Jag är lite nojjig eftersom jag på senaste tiden verkligen börjat längta efter barn och det skulle verkligen vara mitt livs största sorg om det visade sig att jag inte skulle kunna få några. Blir helt knäpp, det enda (nåja) jag tänker på är bebisar just nu.. trots att jag har flera år kvar på min utbildning och inte direkt har de ekonomiska förutsättningarna.

• Dollars matte

Ja, det skadar ju inte att fråga om du ändå har en tid bokad.
    Och kom ihåg också att PCO-s absolut inte betyder att man inte kan få barn! Man kan bara behöva lite hjälp på traven.
    Vad läkaren än säger så kommer det att gå bra. Lycka till!

Den som väntar på nån som har gått, har väntat för länge...
  • Mish

Jaha, nu har jag varit hos läkaren.. och visst är det PCO..
    Jag känner mig helt sänkt.. Att ägglossningen inte fungerar normalt känns sååå fel! Läkaren sa att han trodde att jag hade ca 2-3 ägglossningar per år.
    Jag vet liksom inte var jag ska ta vägen, både min sambo och min mamma säger "det ordnar sig" osv osv
    Läkaren var så himla positiv och trallade på att "det är inget problem, du är absolut inte sjuk, detta är normalt, var femte kvinna har äggstockar som ser ut på det här viset, du vill ju inte bli gravid nu och när du vill det så finns det hjälp att få.."
    Han verkade vara mer inriktad på att få min mens regelbunden, men varför i hela världen behöver jag regelbunden mens om jag ändå inte får någon ägglossning??! Praktiskt, ja kanske men det spelar inte mig nån roll... jag vill ha en fungerande kropp som alla andra, jag vill kunna bli gravid utan en massa läkemedel (framförallt kunna bli gravid överhuvudtaget)

Just nu är jag i ett svart hål, ingenting känns viktigt längre och ingenting är roligt. Jag känner mig inte längre som en "hel" kvinna...

Jag vill egentligen inget hellre än att prata om det, men jag tror inte jag kommer säga något till mina kompisar.. jag vill inte känna deras medömkan och att de ska tycka synd om mig..

Trots era uppmuntrande ord förut i tråden så mår jag verkligen skit just nu.. Så himla jobbigt att få "svart på vitt" och den oron det för med sig att veta att man inte fungerar normalt är nog det värsta.

• Dollars matte

Jaa, vad betyder normalt...egentligen? Var femte kvinna har sådana äggstockar, det är 20% av alla kvinnor så vi är långt ifrån ensamma om vårat tillstånd. Inte är vi mindre kvinnor för det! Du har en livmoder, äggledare och äggstockar fulla med en massa friska ägg. Du har alla förutsättningar i världen för att kunna bli gravid i framtiden. Det är bara planeringen av graviditetens start som är lite krångligare.

Fick du ta några blodprover? Jag är fundersam över hur läkaren kunde påstå att du bara har ägglossning 2-3 ggr/år... Det är nog omöjligt att säga så länge man inte gör en längre utredning med regelbundna kontroller. Du kan lika gärna ha äl 7-8 ggr/år! (om man räknar på cykler på 45 dagar i snitt) Visst kan det vara så att vissa gången får man mens pga att slemhinnan dras ut av sin egen tyngd, men det behöver inte vara så utan kan lika gärna vara "på riktigt".

Om man framkallar mens med hjälp av hormoner regelbundet kan detta "lura" kroppen till att dra igång även ägglossningen regelbundet och att detta förhoppningsvis fortsätter när man sen slutar tillsätta kroppen hormoner. Dessutom är det bra att byta ut livmoderslemhinnan emellanåt, för att om/när man vill bli gravid så fäster ett befruktat ägg mycket lättare i en ny och fräsch slemhinna.

För mig var det skönt att få det "svart på vitt", att få veta varför mensen krånglade och att få veta vilka alternativ jag har för att komma vidare. Men visst känner man sig uppgiven från och till.
    Du har all rätt att känna som du gör. Din framtidsbild har raserats lite, livet kommer inte att se ut som du hade föreställt dig. Sörj ett tag, var ledsen, arg, frustrerad och uppgiven på att livet är så orättvist. Sen, när du orkar och känner dig redo, kan du börja om och ta nya tag. För det finns ju hjälp att få och man är inte misslyckad som kvinna bara för att man behöver lite extra hjälp på traven!
    *kram*

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
  • Sara78

Visst är det jobbigt att få reda på det, men samtidigt är det väl bättre att veta vad det är så att du vet att den dag du vill skaffa barn så ska du söka hjälp. Du slipper slösa en massa tid på att försöka och sen funkar det ändå inte.
    MEN det kan ju vara så att du visst kan bli gravid på egen hand. PCO betyder inte att du är infertil. Jag blev gravid utan hjälpmedel första gången så visst går det! Men visst är det svårare om man bara har ett par ÄL om året.
    Det är viktigt att ha mens regelbundet även om man har "konstgjord" sådan, annars tror jag risken är större för livmodercancer?!
    Fast visst är det jobbigt att man inte känner sig "hel" eller normal. Hur normalt det än är med PCO så känner man sig ju ändå inte fullt normal när man inte har mens som man "ska". Hoppas ändå det kommer kännas bättre när du väl fått smälta nyheten lite grann....

• Krusbär

Vet hur det känns! Hemskt i början, sen mer ok vissa dagar och andra dagar bara fy vad orättvist och jobbigt! Men här på FL finns ett helt forum om PCO, så det finns många med dig! Kram!

• Mish

Hej igen!
    Ja, jag tyckte också det var konstigt att jag inte fick ta några blodprover, men antagligen gjorde han någon slags uppskattning (kvinnor med den här typen av äggstock kanske i genomsnitt får ägglossning ca 2-3 ggr/år)???!
    Kanske tyckte han att det var onödigt i dagsläget att fastställa det eftersom jag sa att vi inte försöker få barn just i dagsläget?
    Visst kanske jag har ägglossning fler gånger, men det kan ju också vara färre.. Efter att jag slutade med p-piller förra sommaren hade jag regelbunden mens såvitt jag kommer ihåg (4 v emellan)- tror ni att jag hade ägglossning då?
    Jag fick ett nytt recept på p-piller nu, ska kolla om det "fungerar" (jag hade mycket mellanblödningar förut när jag åt det)..
    Fast egentligen vill jag sätta igång och göra en bebis NU! Efter att ha fått den här "diagnosen" så känns det som om jag inte kan vänta tills jag är nästan 30 med att börja försöka, för jag har förstått att det kan ta lång tid, både "naturligt" och om man tex måste göra IVF eller dyl. Då är det ju ingen fördel att vara 35 direkt...Men det skulle ju kunna gå ganska snabbt också, men då är det ju självklart väldigt välkommet, kommer vara så himla glad och tacksam om jag blir gravid.
    Hela min tonårstid har jag ju gått och varit "rädd" för att bli gravid, varit supernoga med p-piller, lärare och föräldrar har varnat och sagt att man måste skydda sig, gör man inte det blir man med barn osv osv Det var aldrig någon som varnade mig för att många kvinnor kanske inte alls har ägglossning öht.

Och varför, varför kläckte min läkare inte ur sig att jag kanske inte har ägglossning varje månad sist jag var där?!
    Visst är jag ganska ung, men han kan ju omöjligt veta när jag och min sambo vill börja försöka? Tänk om jag inte luskat fram en massa info och beställt en ny tid- då skulle jag trott att allt var som det skulle och vi kanske skulle försökt ett helt år utan resultat helt i onödan?! *morr*

Det är nog som du säger, Sara78, att det är ökad risk för livmoderhalscancer om man inte får mens regelbundet, men jag var så himla uppgiven när jag skrev inlägget igår..

Idag känns det liiiite bättre, men jag är fortfarande så himla förvirrad och ledsen.. Stort TACK för att ni skriver, det hjälper mig att reda ut mina tankar och dessutom få veta att jag inte är ensam om det här trots allt!

• Dandelioness

Lustigt, var på gyn undersökning idag och då sa gyn till mig att många äggblåsor är bra och normalt i fertil ålder. Stämmer detta?

Svar på tråden Många äggblåsor