Jaa, vad betyder normalt...egentligen? Var femte kvinna har sådana äggstockar, det är 20% av alla kvinnor så vi är långt ifrån ensamma om vårat tillstånd. Inte är vi mindre kvinnor för det! Du har en livmoder, äggledare och äggstockar fulla med en massa friska ägg. Du har alla förutsättningar i världen för att kunna bli gravid i framtiden. Det är bara planeringen av graviditetens start som är lite krångligare.
Fick du ta några blodprover? Jag är fundersam över hur läkaren kunde påstå att du bara har ägglossning 2-3 ggr/år... Det är nog omöjligt att säga så länge man inte gör en längre utredning med regelbundna kontroller. Du kan lika gärna ha äl 7-8 ggr/år! (om man räknar på cykler på 45 dagar i snitt) Visst kan det vara så att vissa gången får man mens pga att slemhinnan dras ut av sin egen tyngd, men det behöver inte vara så utan kan lika gärna vara "på riktigt".
Om man framkallar mens med hjälp av hormoner regelbundet kan detta "lura" kroppen till att dra igång även ägglossningen regelbundet och att detta förhoppningsvis fortsätter när man sen slutar tillsätta kroppen hormoner. Dessutom är det bra att byta ut livmoderslemhinnan emellanåt, för att om/när man vill bli gravid så fäster ett befruktat ägg mycket lättare i en ny och fräsch slemhinna.
För mig var det skönt att få det "svart på vitt", att få veta varför mensen krånglade och att få veta vilka alternativ jag har för att komma vidare. Men visst känner man sig uppgiven från och till.
Du har all rätt att känna som du gör. Din framtidsbild har raserats lite, livet kommer inte att se ut som du hade föreställt dig. Sörj ett tag, var ledsen, arg, frustrerad och uppgiven på att livet är så orättvist. Sen, när du orkar och känner dig redo, kan du börja om och ta nya tag. För det finns ju hjälp att få och man är inte misslyckad som kvinna bara för att man behöver lite extra hjälp på traven!
*kram*