• Mufla

Jag har försökt bli gravid sedan Oktober

Sitter i samma sits som dig Madeleineq. Slutade i september 2006, fortfarande ingen mens. Jag tycker att du kan söka hjälp innan ett år. Jag kontaktade gyn i februari och nu går min man och jag på fertilitetsmottagningen på Sophiahemmet för vidare utredning.

Enligt vår läkare har det långa uppehållet inte med p-pillerna att göra. Upp till en eller två månader kan det ta pga detta. Däremot döljer p-pilelrna att ingen äl finns, dvs du får en konstgjord blödning med p-piller men ingen ägglossnig. Antagligne har du alltså inte haft ägglossning under en kortare eller längre period medan du knaprade p-piller heller.

Med ett enkelt vul kan läkaren se om du byggt upp en slemhinna runt livmodern som släpper vid mens. MItt råd är att söka hjälp direkt, regeln om att man försökt minst ett år brukar vara undantaget i dessa fall då du med säkerhet vet att du inte kan ens bli gravid utan ägglossning. Förmodligen får du lämna hormonprover för att kontrollera sköldkörtelvärden och andra könshormoner, göra ett vul och få frågor om eventuell hård träning, ätstörningar och tidigare oreglebunden mens.

Bor du i Stockholm, skulle jag rekommendera Sophiahemmet, där får du experthjälp. Lycka till! Det finns hjälp att få så var inte orolig.
    //Muflan

Svar på tråden Jag har försökt bli gravid sedan Oktober