• Madeleineq

Jag har försökt bli gravid sedan Oktober

Hej!
    Jag undrar vad vi gör för fel, i oktober slutade jag med mina p-piller för att vi skulle bli med barn..men har det gått? nej...
    Min mens kom inte på 6 månader, och har inte blivit gravid..
    är det fler som haft så här, är det vanligt? börjar bli lite orlig..

Mvh Madde

• Svar på tråden Jag har försökt bli gravid sedan Oktober
  • lillrottis

De kan ta upp till 1 år efter man slutat med p pillerna eftersom kroppen inte får alla hormoner som den är van vid.. så tror inte du/ni behöver vara oroliga...

• Madeleineq

okej, börjar bli lite lugnare :)
    tack för svaren..vart kan man gå om man vill vara helt säker?

• Bliglin

Hej!

Att mensen inte kommer igång på ett halvår efter p-pillerstopp är inget ovanligt. Och om du inte har haft mens på 6 månader så är det inte konstigt att du inte blivit gravid... eftersom ingen mens ofta betyder ingen ägglossning. Ingen ägglossning = ingen graviditet.

Så OM du NU har fått tillbaka din mens igen så kan du nog lugnt avvakta och sexa på några månader och visar det sig att den är kommer regelbundet igen så blir du säkert snart gravid

Men om du INTE fått tillbaka mensen alls efter p-pillerstoppet, eller fått den en gång utan att den sedan blivit regelbunden, så är det nog bra om du går till en gynekolog, kvinnohälsa eller mödravårdscentral, MVC, där du bor och ber att få bli uppkollad med gynundersökning och blodprov.

Lycka till!

(Jag hade helt regelbunden mens innan p-piller, efter stoppet hade jag ingen mens i 5 månader, sedan blev den helt regelbunden igen :)

• Selenea

Innan ni har försökt i ett år får ni ingen hjälp, för allt under det anses normalt. Så håll er till tåls, ni har trots allt inte väntat så länge. Jag kan glädja dig med att om det nu skulle dröja ett år och inget har hänt, så brukar man få hjälp ganska fort. Vi har försökt i 1,5 år nu, varav nästan ett halvår med hjälp... Vi fick tid bara ett par veckor efter att vi ringde när ettårsgränsen var uppnådd.

• mammiz77

För oss så tog det 2 år innan jag blev gravid första gången och eftersom det tog så långt tid så skyddade vi oss aldrig efter att tjejen föddes och då tog det 1 år innan jag blev gravid med barn nr 2. Barn nr 3 blev däremot till på första försöket.

• Mufla

Sitter i samma sits som dig Madeleineq. Slutade i september 2006, fortfarande ingen mens. Jag tycker att du kan söka hjälp innan ett år. Jag kontaktade gyn i februari och nu går min man och jag på fertilitetsmottagningen på Sophiahemmet för vidare utredning.

Enligt vår läkare har det långa uppehållet inte med p-pillerna att göra. Upp till en eller två månader kan det ta pga detta. Däremot döljer p-pilelrna att ingen äl finns, dvs du får en konstgjord blödning med p-piller men ingen ägglossnig. Antagligne har du alltså inte haft ägglossning under en kortare eller längre period medan du knaprade p-piller heller.

Med ett enkelt vul kan läkaren se om du byggt upp en slemhinna runt livmodern som släpper vid mens. MItt råd är att söka hjälp direkt, regeln om att man försökt minst ett år brukar vara undantaget i dessa fall då du med säkerhet vet att du inte kan ens bli gravid utan ägglossning. Förmodligen får du lämna hormonprover för att kontrollera sköldkörtelvärden och andra könshormoner, göra ett vul och få frågor om eventuell hård träning, ätstörningar och tidigare oreglebunden mens.

Bor du i Stockholm, skulle jag rekommendera Sophiahemmet, där får du experthjälp. Lycka till! Det finns hjälp att få så var inte orolig.
    //Muflan

• kanskesnart

När jag slutade med p-piller tog det 15 månader innan mensen kom! De tog massa prover men allt verkade normalt och sen hoppade den bara igång helt plötsligt. Sen har vi visserligen inte lyckats bli gravida för det men det beror på manlig faktor. Så har den kommit igång nu är det nog bara att vänta och fortsätta försöka Begär utredning om inget hänt innan Oktober.

• Madeleineq

Tack så mycket för alla svar :)

• Canan

För oss tog det 2 år att bli gravid. Det tog över ett år för min mens att bli regelbunden igen. Inte alls ovanligt. Hade inget hänt efter 2 år så skulle BM skicka mig på utredning men nu lyckades vi strax innan detta var aktuellt.

Så... det är bara att fortsätta försöka!

• bubbelbrudenTheone

slutade me ppiller mars 06 o mensen kom igång som den skulle o regelbundet med MEN trots de än inga barn Gråter

• carro pa

Inte för att det är till någon tröst men jag slutade med
    p-piller för två år sen, och vi väntar fortfarande det att något ska hända. Började med utredning för ca ett halv år sedan. Man hittar inget fel men FEL är ju tydligen något.
    Lycka till!

• Malmöflicka

För oss tog det 10 månader (slutade med pillerna i augusti och plussade nu i maj). Jag kände mig helt övertygad om att något var fel och när jag tappat allt hopp blev jag plötsligt gravid!

Man får inte göra fertilitetsutredning förrän man försökt i ett år, men du kan ju kontakta en gynekolog och göra vanlig undersökning.

Svar på tråden Jag har försökt bli gravid sedan Oktober