Inlägg från: Sirlig |Visa alla inlägg
  • Sirlig

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Hårdrocksmamma: Jag har mobilabbonemang och jag minns inte att det är refill, det hoppas jag inte i alla fall, då jag inte har tid att springa och fylla på det. Smidigare med faktura, då tid ju också är pengar.

April: Ja, för dig vore ju en trådlös apparat kanonbra, som du flänger och far! Vi har egentligen semesterstängt i butiken, men står ju och paketerar som vanligt, men tiderna kan variera. Jag åker till Island på torsdag, så kom gärna innan dess och maila mig om tid så jag kan vara här. Imorgon blir det lååång paketeringsdag, så då är jag här mycket.

• Sirlig

Pokergirl: Jag hade också det problemet när jag låg på Wopsas servrar...så trist att känna att man både förlorar pengar, kunder och anseende ju....hoppas det ordnar upp sig eller flytta snabbt som attan!

• Sirlig

Pokergirl: Jag har också www.one.com och hittills inga strul alls, utan allt har fungerat felfritt, ta i trä!

Mamma till 3 snart: Kul! Grattis!

• Sirlig

Jag slår absolut ett slag för Kreditor, dom har funkat utomordentligt bra. Jag hade ingen fakturabetalning i shopen innan jag kände mig stor nog att anlita ett Fakturaföretag. Man måste ju inte erbjuda fakturabetalning ju.

Pokergirl: Åh, så trist!Som sagt är jag jättenöjd med one.com hittills i alla fall. Jag flyttade med hela designen.

• Sirlig

Jag undrar om det är ngn som har koll på vad man bör tänka på vid försäljning till utlandet. Jag har haft enstaka kunder utanför Sverige, men nu är jag på väg att översätta webshopen till norska och engelska. Kan jag ta betalt i norska kronor och euro då. Hur fungerar det med tullen och finns det andra problem att tänka på? Min sambo tycker vi borde starta aktiebolag även i Norge, men jag tycker det verkar onödigt meckigt. Hjälp!

• Sirlig

Pokergirl: Jag sköter allting härifrån, men tänkte att det kunde vara bra att utöka. Internet är ju så smidigt på det viset att man når så många. Själv köper jag skivor, böcker, teknik och så klart pärlor från hela europa beroende på var jag hittar bäst pris.

Sommartorpet: Det låter intressant! Vad är det som är så bra med just engelska Ltd:s? Menar du att vi kan starta filialer i olika länder då, men vi behöver inte starta företag där? Hur går det till i praktiken? Vi pratade faktiskt om att vi borde flytta basen från Sverige om vi har sån tur att företaget växer mycket. Du menar alltså att Ltd:t kan köpa företaget av oss för hela dess värde så vi som äger det skulle få loss pengar från det och samtidigt ha det kvar. Det låter smart!

• Sirlig

Sommartorpet: Jag håller på att googla omkring på det där med ltd-företag och det föreslås att det kan innebära vissa skattelättnader. Vilka skulle det vara i praktiken? Jag förstår ju att arbgiv-avg och liknande betalas i Sverige...

• Sirlig

Sommartorpet: Aha, tack för matnyttig information! Jag ska ha det i åtanke om utlandsförsäljningen ökar.

Peak: Oj, sådana frågor är dessvärre omöjliga att svara på. Det beror ju på hur stor den är, vad du säljer, personalkostnader och sedan hur bra butiken går så klart. Lycka till!

• Sirlig

Peak: Jo, jag förstod att frågan var ställd så, men det är ändå svårt att veta hur mitt företag ser ut om ett halvår trots att jag varit igång 1.5 år nu. Jag har alltid gått runt, då jag alltid sett till att ha lägre omkostnader än utgifter. Jag startade när jag pluggade, så csn försörjde mig det första halvåret och min kille det andra halvåret. Jag hade så klart kunnat ta ut lön tidigare, men jag tänkte långsiktigt och ville öka omsättningen istället så jag återinvesterade alla pengar jag fick in i nya varor och annat. Jag startade sälja på Tradera först. När jag såg att det fanns efterfrågan på mina varor startade jag webbutik och den omsatte ca 10 gånger mer i slutet av förra året än jag beräknat i min budget, så där är ett exempel på att det är oerhört svårt att beräkna budget speciellt i början. Jag flyttade hemifrån i oktober till en lokal och öppnade då också en fysisk butik, men det är fortfarande webbutiken som står för den största försäljningen.

• Sirlig

Liv10: Jag startade med femtusen spänn faktiskt som jag tålmodigt återinvesterade, men sedan när vi startade aktiebolag lade vi in hundratusen och min sambo har lånat ut tvåhundratusen ytterligare, varav jag nu har betalat tillbaka femtiotusen. Han insåg värdet av att öka på omsättningen snabbt, så då lade vi in de pengarna och vi har pengar uppbundna i lokalen också med panthyror samt överlåtelseavgift.

Peak: Jag säljer pärlor och smyckesdelar till hobbypysslare. Min hemsida hittar du vid min presentation.

• Sirlig

Pokergirl: Jag kör med OSCommerce och länken finns på min pres.

Ida2: Man får pengarna ca 2-3 veckor efteråt oavsett om kunden betalat eller inte. De köper dina fakturor helt enkelt.

• Sirlig

Ja, Formex vore kul att besöka. Det har liksom inte blivit av hittills, men nu så borde man ju ta sig i kragen! Varför inte gå dit tillsammans om det funkar? Det vore kul att lära känna lite fler företagarbrudar!

• Sirlig

Vi måste ju hitta en dag som de som vill ses kan gå först. Mig passar helgen bäst. Hur ser det ut för er?

• Sirlig

Fjuppan: Det beror på, men jag försöker vara aktiv med uppdateringar och att saker händer på min sida....ingen aning mao, men det blir några timmar i veckan.

Jag tänkte att man kan göra en sammanställning över vilka här som kan vilken eller vilka av dagarna under helgen för Formex. Jag börjar med mig själv, så kan ni kopiera listan och fylla på den:

Lördag:
    Sirlig

Söndag:
    Sirlig

• Sirlig

Ingen mer här som vill följa med på Formex-mässan? Hittills verkar vi som har skrivit upp oss kunna både lördag och söndag, så ska vi singla slant eller varför inte satsa på en tidig lördag för att unvika den värsta folkstormen?

Lördag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

Söndag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

• Sirlig

050916: Jepp, men jag tror aldrig jag har använt det. Det kan ju vara bra att ha om datorn strejkar.

• Sirlig

Shortbabe: Kul, lördag funkar fint för mig med!

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6