Inlägg från: liv10 |Visa alla inlägg
  • liv10

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

adsf skrev 2007-05-24 21:42:49 följande:
    När jag känner att jag blir klar lovar jag att du ska få se den! just nu så är det bara en sida där det står, under uppbyggnad typ.. jag vill inte skriva ngn information  på sidan om jag nu inte får tag i de leverantörer jag vill..
    OK!

jag e så himla nyfiken bara å vill ju se vad ni andra har för roliga företag! tihi....
  • liv10
    Pokergirl skrev 2007-05-25 12:05:45 följande:
    Vilken fantastisk kund, tänk om alla var så! Jag kan börja beskriva mitt företag. Driver en klinik/salong som sysslar med skönhet och hälsa. Har även en agentur som distribuerar skönhetsprodukter samt en nystartad webshop. Vid sidan av jobbar jag 100% som sjuksköterska och renoverar huset.
    ojsan! du är verkligen driftig!! har du nån fritid alls?
    vi har i dagsläget bara en webbutik, jag är mammaledig och innan graviditeten har jag jobbat som rehabiliteringsassistent, men känner att det vore så mycket roligare att jobba med nåt som inte kräver lika mycket emotionellt. Så jag satsade på barnprylar- öppnade upp i februari- och det går över förväntan. Får se hur jag gör med mitt "vanliga" jobb- förhoppningsvis kan jag iallafall gå ner i tid så man kan vara hemma lite mer med sonen är tanken.... men vi får se hur det utvecklar sig!
  • liv10
    Fam AR CW skrev 2007-05-25 14:39:45 följande:
    Här är en till som dubbelarbetar.Jag arb 100 % som civilekonom, driver webbshop, har en fysisk butik som jag arb lördagar ocg några kvällar i veckan. Har 2 andra bolag som jag sköter bokföring åt. Det tar ca 6 tim per vecka. Sedan håller jag på att starta upp ett föräldrakooperativ. Jag har sambo 4 barn och renoverar ett hus.Men jag stooortrivs med livet
    puh
  • liv10

vi har en god vän som äger reklambyrå, han gjorde vår logga plus reklambanners mm

• liv10

vi lämnar allt till en revisor, så gör de månadsbokslut, men det blir nog snarare 2000/mån, då förbereder jag ändå endel med att sätta alla fakturor, kvitton mm i rätt ordning....
    180kr/mån lät ju nästan konstigt billigt!

• liv10

en snabb fråga, om jag har en grossist i Tyskland som skickar en prislista till mig. Hur funkar det med moms???? kommer det till 25% även på europeiska priser? eller vad?
    (ja, jag borde lära mig lite mer om typ allt, jag veeeet)....

• liv10

OK, tackar, hade för mig att det var så, men det är ju alltid bra att kolla i denna superbra tråden!

• liv10
    Pokergirl skrev 2007-05-26 15:02:05 följande:
    liv10: Det är endast inom eu som det är momsfritt, utanför EU blir det moms på inköpen.
    har inte vågat köpa utanför eu ännu.......
  • liv10
    sommartorpet skrev 2007-05-28 10:15:58 följande:
    Clauida det var inte meningen att göra dig orolig men priset är orealistiskt. Du får säkert den hjälp du ska ha men endera måste din konsult höja priset kraftigt nästa år och vad har du då vunnit eller så kommer han att försvinna och då får du börja om igen.Naturligtvis finns prissättningen med som ett marknadsföringsknep hos alla företag men när det ligger så lågt i förhållande till vad som känns rimligt så tycker jag att man ska fundera en gång till. Det är som om du skulle köpa en liter mjölk och en affär bara skulle ta 1 kr litern när övriga ligger mellan 7-8 kronor. Åtminstone jag skulle bli aningen misstänksam och börja med att titta på datumet, sedan skaka paketet för att känna om det verkligen är fullt. Är allt det OK så hade man ju köpt det men fortfarande känt sig aningen misstänksam när man smakade, kan det vara så att mjölken är utspädd med vatten till 50%, 10% eller kanske 75%. Om jag sedan inte dricker mjölk dagligen själv så har jag ju naturligtvis svårt att bedömma kvaliten, om den är utspädd eller ej men så länge jag själv är nöjd så har jag ingen anledning att klaga. Problemet är att ingen affär i längden kan sälja riktig mjölk för 1 kr litern utan endera måste priset höjas även om det inte blir till normalpriset eller så måste butiken slå igen, alternativt var det ingen riktig mjölk de sålde.
    jag håller med.
    jag hade personligen aldrig anlitat någon till det priset. är han auktoriserad?
    vad tar han i timmen? 180kr/mån känns som högst 20minuters jobb per månad- får ni verkligen ut nåt av det?
    prisdumpningar av det slaget känns helt enkelt oseriöst tycker jag.
    men vem vet- jag kan ju ha fel....
  • liv10

LPW; jag gjorde precis som du tänker. jag kör webbutik just nu och i framtiden ev. startar vi en butik (när sonen är lite äldre så man kan jobba mer har vi tänkt). Vi bestämde bara vilken slags butik vi ville ha- vi visste redan i vilken bransch vi ville vara. Sen började sökandet efter grossister- jag sökte flera månader på nätet, lusläste tidningar etc etc och kontaktade alla jag tyckte verkade intressanta. Efter några månader hade jag fått ihop ett stort antal grossister att samarbeta med och då började själva processen med att skapa butiken. Kollade upp olika e-handelslösningar och bestämde mig för startabutik.se (ingen bindningstid ifall det skulle gå dåligt och låga priser- tycker dessutom de har bland de snyggaste designlösningarna). Företagsnamn, logga, butiksdesign och registrering av enskild firma gjordes i ungefär samma veva. Sen var det bara besluta hur mycket pengar som skulle satsas i lager och sen körde vi igång! Och det går helt OK, vi är rätt nya ännu, och denna tråd är ovärderlig för en nybörjare som jag- här är alla jättesnälla och svarar på alla frågor stora som små och delar med sig av sina erfarenheter. LYCKA TILL!

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6