Inlägg från: Joona |Visa alla inlägg
  • Joona

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Skulle ni ta ett banklån på 100000 för att få tryggheten i ett aktiebolag eller räcker det med enskild firma i början?

Han på Nyföretagarcentrum verkade tycka att aktiebolag var bättre men bara om man hade 100000kr i handen och det har ju folk sällan.

Om jag tar ett lån på vi säger 50000kr för en enskild firma så är ju 100000kr inte så värst mycket mer och skulle jag gå i konkurs så slipper jag ju att hamna i personlig konkurs om jag har ett aktioebolag. Tänker jag fel? Nattgrubbel när bebisen sover

• Joona

Hårdroksmamma: Ja man kan ändra bolagsformen efter ett par år, jag och han på nyföretagarcentrum prata om det att man kan ju ändra till aktiebolag när man har 100000kr i handen som man tjänat in under tiden man haft enskild firma.

Sommartorpet: Tack, ja det är just det som oroar mig lite att man står utan säkerhet sen ifall åren går och man går i KK. Han pratade något om att man förlorar sin a-kassa efter ett år, stämmer det?

• Joona

Håller på med min budget nu för fullt, gjort massa efterforskningar på nätet, känns bra!

Funderar på det här med egenavgifterna, när de är dragna så är det ju nettovinsten kvar. Kan jag lämna hälften kvar i företaget och ta ut resten i lön till mig? Sen ska det dras skatt på det va?

Jag är en så toltal nybörjare när det gäller detta att jag tror min hjärna vuxit 1kg sen jag började med detta för ca 1 mån sen

Fler frågor, som vanligt

Vad kostar det att anlita en bokföringsfirma inför årsbokslutet, skulle bara vilja ha en ungefärlig siffra på det!

Vad skulle jag göra utan er tjejer Tack för att ni finns!

• Joona

Pokergirl: Ok tack, har räknat på 6000kr så då var jag inte så fel ute.
    Men man gör nog ett par fel första året så bättre räkna lite högt.

• Joona

Busan och alla andra:

Jag ladda ner det här gratis, en affärsplan från SPCS, den är jättbra, finns flera snygga budget varianter även från Almi. Har verkligen komit igång jättebra sen jag började fylla i denna. Ser snyggt ut när jag skriver ut ockås!

www.vismaspcs.se/statisk/pa_affarsplan/affarsplan.html

Hoppas nån får hjälp av den!

• Joona

budget varianter = resultatbudget, likviditetsbudget osv. Inte att de är billiga som man kan uttrycka sig i folk mun

• Joona

Sommartorpet: Neeej, vilken otur att din hjärna inte var inloggad!
    Vet du vad! Ring upp tidningen och sök redan på personen som har hand om den sortens reportage! Säg som det var! Du blev ställd! Be om ursäkt också kanske

Lycka till!

• Joona

Känner mig lite nere och stressad! Har verkligen jobbat hårt med att komma igång med företaget under mammaledigheten men nu så har jag börjat jobba 6h om dagen och är så trött när jag kommer hem att jag inte ens orkar tänka på alla samtal och mail som måste göras! Känner att jag kommit ifrån det hela lite och det känns tråkigt! (Gnäll!!!)

Usch, hur ska jag orka! Hur orkar ni? Jobbar ni vid sidan?

• Joona

Hej tjejer!

Tack för all stötning! Ja iblnad så kan man ju få sina svackor! Jag vill inte berätta för någon(familj, vänner) om min verksamhet ännu och iom det så är jag ju ganska ensam i alla delar om att starta upp ett eget företag! Min kille och mamma vet men de är inte är varken webdesigners eller revisorer så dem kan jag inte vända mig till Annars hade det ju varit perfekt!

Vilken e-butik får man mest funktioner på och är billigast?

Jag tänkte ta starweb men den är ganska dyr, fast jag gillar deras enkla sett att lägga upp varor!

Vilka använder ni?

Jag kan inget om programering så jag måste ha en som har den enkla varianten också!
    Sen så har jag höga krav på sidans utseende och måste kunna ändra allt, därför måste jag köpa den dyraste på de ställen jag kollat upp!

Vad är oscommers som vissa nämner?

• Joona

libero:
    Ja det är så jag känner med, att vissa saknar funktioner som jag vill ha och då måste man ju köpa den dyraste! Vissa kostar 699kr i mån! Och det är ju tänkt att butiken ska går runt iallafall

Funderar på om man ska köpa ett paket med webbutik lösning istället, för om någon händer med uthyrararen så förlorar man ju allt och den andra äger man ju!

Någon som har tips på en bra webbutik man kan köpa?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6