Inlägg från: kaijamaija |Visa alla inlägg
  • kaijamaija

Österbottniska tråden 9

Ja ja e int bra på fönstertvättasi men he gar fort. Har 18 egna så tå jag har ti fädi komber jag int na aderstans. Å somsagt resultati e kanski int he bästa men he dåger åt me.

Tycks va än varmari idag! Få si om vi far ti villan en sväng?

• kaijamaija

Nu undrar jag va jag ska göra tå kajs e förstoppa.He er ein viko nu. Ha gedd Duphalac igår å idag å en microlax idag. Men tå jag gedd microlax så to e två tiim å så kom e bara na liti vattn. Hon ha sluta äta å int dricker hon na vidari.

Sku ju no ha gedd medicin förr men vi ha ju vari på reiso å Duphalac e kanski i Prag elo na aderstans nu. Ha fösökt me myki vätsko å fäsk lakrits men inget resultat.

• kaijamaija

Böva int ge na meir microlax. Proppin ha låsa! He e no undelit me dehär kakkasi. Int bruk he va såde men he kan ju va att on ha drucki fö liti. He ha ju vari ganska varmt.

Ha suti i telefon ti finnair bagage efterlysning idag. Ein å en halv tiima fick jag vänt! Jå ti hadd no hitta väskon hon ha vari i helsingfors heila tiin. Å nu e on på väg ti Billund! Otroolit! Hoppas nu allt e kvar o heilt.

• kaijamaija

Nå nu har jag skrivi en liten roman åt Finnair få si om di svarar ens. No tycker jag att di sku kuna be om ursäkt i allafall. Väskon kom ju heim två dag baket oss å tå fösvann on på tidreison.

Kajsa kacka ju i måndast men nu ha int komi na sen he kan man ge meir åv hede duphalac än va e star? He kan ju int va så falit he enda som jag sku kuna tänk e ju att on får skiton. Å he känns int så falit nu just.

• kaijamaija

Jaha snacket82 så he er så e funkar! Nå int lär man väl behöv vänt på na tå. Hadd na bekant som hadd måsta vänt 11 timar på flygplatsin å ti fick väl na 15 euro.

Men he e ju he att di sku kuna be om ursäkt å he har ju vidari följder. Vi böva ju int na simdräkt tär elo vi låna på hotelli. Men tå vi kom heim så sku denhär älder ti simskolan. Jag ringd ju ti å vi sku ha behöva köp simdräktin på reison int tär heim! Men hoho!

Så fick vi ju kakkaproblemi på köpi. Gav en microlax idag igen å ett ein tiima så kom e no ett stori lass men on äter int na än. Igår drack on 2dl välling å åt fem godisar å ein sleiksticko. Man var no liti bekymra.

• kaijamaija

Tack fö kakkatipsen. Vi kämpar vidari bara. Men idag fick jag on ti ta välling iallafall. Ha liti trodd att he sku kuna va välling som gör on föstoppa men he fick on ju int på reison.

• kaijamaija

Från det ena till det andra. Jag e ju fixera vi dehär kakkasi jag. Nå nu ha on kakka efter 8 dgr tå jag gedd on microlax. Men va ska man göra? Prova no me microlax fö två dag san å men tå händ itt e na. Jag ringd ti rådgivn men ti sa bara att jag sku ge on att drick jå jå men he va ju täför jag ringd tå jag int får i on tillräckligt me vätsko! Hon börja lukt ammoniak ti sist. Ein våt blöjo i dygni å itt na kakka.

Nå fick läkartid men han kneip on i armin å sa att on itt va uttorka så min uppgift som förälder e att få i on vätsko! Ja jag fråga hu he ska ga tili. Så sa an bara att jag sku ge he on tycker bäst om! Alltså veit int om man ska skratt elo gråt.

Så tå jag sku ga ut hann ju int säj allt jag sku så sa an att såläng on int har feber så er e int na ti oro se för. Nå tå fick ja ur me att he har on ju 38 grader. Men tå hadd an rei öppna dörin å sa jaa jaa hejdå!

Va kostar e ti fa privat å va har di för bånläkar privat å vann? Jag val ju hysterisk me minder. Idag ha on spydd två gang å fortfarand feber. Kakka ha on gjort men jag sku vila koll upp så att itt on har na allvarligari feil.

• kaijamaija

Trevlig resa beibikär!

Ja idag så har on int skiti iti elo spydd o int hadd na feber. Drick ha o no gjort. Vätsko fick vi i enar igår. Syrron kom hid å så sa on att on hadd na väling som va Villes som Kajsa sku få smaka å he drack on både igår å idag. He va ju myki godari än mammas!
    Så ha on drucki tripp men att äta na he va gälit.

He ha väl int komi na beibisar än? Halder tuman man sku ju no vila ha tan dem ti slut gick sjölv över 10 dag me båda.

Ha vari på rea idag så jag int sku behöv tänk på skitasi heila tin men int hitta jag na mycki. Na halvdyra jeans åt Nea på cool. Men hon behöver ju ny tå di byri va fö kort.

• kaijamaija

Grattis Martea!
    Gratulerar Ronja!

Er e na ader som har problem me att di itt orkar laga na mat tå he er såde varmt? Sedan så vill jag int ha na mat helder men tå etär jag ju glass å bulla å kanski na chips iställi så na bantningskur var e int.

Ha liga på storsand nu halva dan å Kajsa ha sovd tri timar man var tröitto åv sjöluften.

• kaijamaija

Grattar all som behöver var gratta!

Ha vari bort järifrån san 17 juli he er int alls lätt att läsa ikapp.

Ha  vari ti Åland lugnt å skönt så kom vi heim ti Jakobsdagan pust! Nå vi ha hunni va på villo å. Igår va vi ti kronoby me motopedin sedan ti seljes å heim via kokkola å jakobstad. Men nu e jag no i behov åv semester på nytt.

Ha fått en ursäkt från finnair nu å men di skreiv att man ska pack bånmat man behöver för flygreison i handbagage! Jå he hadd ja ju gjort men in kuna di väl men att jag sku släp me me två liter i hanbagagi? Vi fick ett deilacard som vi får beställ na från så na liti kompensation fick vi ju no. Delicard va na tär man fick beställ na sak elo na kött tror no jag tar na kött.

• kaijamaija

Veralena Glad han ha jag å sitt men gar han såde heila tin? Va månne han har på se på vintern? Tå jag såg an så hadd an no en virka klänning över simdräktin. Antar att he er sama tror int e finns så mang.

Svar på tråden Österbottniska tråden 9