• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 9

Välkomna alla österbottningar till den nionde tråden!

Här fortsätter vi diskussionerna om allt mellan himmel och jord. Och som vanligt skriver den som vill på dialekt.

Här är våra tidigare trådar...

tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html

Övriga österbottniska trådar:

recept-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18093414.html
    träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18506996.html
    studerande-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19078849.html
    diet-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18493282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:56:26:
    gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m16163738.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:57:39:
    nyare gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19422233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:45:16:
    Intresserad av vad som händer i Österbotten i sommar?: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20733138.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-07 23:57:03:
    3:e recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21583130.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 22:39:54:
    nya träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m22522552.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 9
  • atten

nu prova ja änder, kan naan vänlig själ koll om brudkläningen miin syns?

• atten

Tack! både för hjälpen och komplimangen! nu borda ja no arbeit å int surf privatsaker... *skäms lite*

• Missalibabagirl

Oj va härliet vädär ida! Haldär på å lagar jordgubbslandi åt mi, män ja måsta koma in å laga en kaffikopp imillan

• Mirremama

Härligt väder är det verkligen, vi är inne på matpaus och så somna Albin, så det var bara att tippa honom i sängen då och knäppa på datorn

Jag håller på och slutar med amningen, vet nån hur länge det tar innan det slutar produceras mjölk? I mitten av juni ska jag på en barngyminstruktörsskolning (vilket långt ord ) och skulle inte gärna ha sprängfyllda bröst då... Inte skönt att hoppa exempelvis...

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • beibikär

Gomoron!
    Sol och värma. Vi ha ve i skoje å avverk liti rej ida Ronja å ja, men tå flygkräke ha ju komi nu!
    Ischias har ja å..å tannvärk...he ir synd om me!
    men konstit at tändre ir sjuk än, he e ju en veko san ja va å laga om fyllninga min å slipa til liti gambe fyllninga. Ho sa no at he kan il å va öm en tid, fleir daga...men ja ha int klara en natt utan värkmedicin än å ja veit åv käka heila tiin, å int kan ja tugg på ho sido helder.
    Normalt? Nader som ha ve me om na tokide?

vi övar oss ti fräs jär, alltså ti snyt näsa i papre..enda feili ir at int vi har na flunsso..men he ska övas. Finns e månne na konst-snår nastans så man sku kuna öv meir verkliheitstroget?

Ja e arg å besviken å! Ja had sökt ti utbildningen fö ti kompletter sjuksköt institut ti sjukskötar YH. Så kom kallelse förra veko, ska anmäl se i Vasa halv 9 imoro om man ska deilta i inträdesprövning me psykologtest och lärarförhör.

Saken e den at ja måst va me på 100årsjubileum från kl 12 i Kokkola, imoro ja.

Täfö mejla ja strax ti ansökningsbyrån på SYH å kolla ho flexibel de kan va, om de ordnar hede ba ein da, ein tid, ein plats? Ha mejla fram å tibak fleir gang nu, å de fatar int at ja int kan stann ti kl 13 i Vasa tå ja ska va kl12 i Kokkola!

Nu måst ja skipp inträdes å heila utbildningen ba fö hede j-v-a jubileumi. Int har ja na fö at ja far ti helder...men tå arbetsgivarn ha beordra me, va ska ja?? Sku ni våg trots??

Ja veit int..

Ele så ir e meningen at ja int ska byri på hade utbildning i dähä skede i dähä livi? Nä, va ska man tro?
    Sej nu nar ho ni sku ställ e!?

Helst sku ja skit i allt å fa me mamma.barn på bussutflyktn imoro kl 10!

Äh, ja kokar kaffe å tar en sokermunk så komber ja väl på na.

Ronjas och Jonatans mamma
  • beibikär

Oj, fölåt va lang..
    Ja ska tillägg ang hede jubileum, at ni som laga logona åt me, ja skicka no in å de fundera no, men nu tå inbjudan kom så had de i alla fall laga na eje! He va tacken he fö at man sjåsa åpå å ordna å had folk ti hjälp...

Mirremama, he ir väst ode fösta veko(om du slutar rätt så mesama alltså). men mjölk finns no kvar otrolit läng, fleir måna baket bruka man kuna tryck ut mjölk. Men man ska ju int test ho grömt som komber, he tar ba länger fyri e slutar tå.
    Ja minns dömde fösta tri daga måsta ja ba pump ur liti, fö ja vart så stinn å sjuk...å tå had ja entå lämna bort fleir amningsturo fyri ja sluta heilt..men he e väl olika på kvinnona hede å...

Ronjas och Jonatans mamma
  • Mirremama

Beibikär, vad surt med utbildningen!! Såhär i teorin tror jag jag sku trotsa arbetsgivarn min och fara på inträdesprovet, men hur jag sku göra i praktiken är en helt annan sak...

Jag har nog trappa ner på amningen under ganska lång tid redan, vissa dagar ammar jag bara nattetid. Pumpar gör jag int heller, "handmjölkar" bara ut värsta trycket så jag int ska måsta gå med stenbröst Men rimligtvis så bord det ju ha gått om på en månad då

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Karttu

Kan int du beibikär koma liiti sejnare ti Kokkola? Eli har ni riitti na program tå från tolv så int e ir så lyckat om du missar he?! Men höödu - maba-utflyktn ir ju på torsdaan väl?!?!? Eli ir a imoro? Har du rätt koll på all datume?

Ja tycker att e vart strax tynger ti vaa gravid nu tå värma kom. Int lagar ja väl e na läättare fö me priciis tå ja siter o iter lakris o salmiak som bröö... Nää, he ir härlit nu, varmt o bra. (liiti väl varmt på insiido bara).

Svar på tråden Österbottniska tråden 9