• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 9

Välkomna alla österbottningar till den nionde tråden!

Här fortsätter vi diskussionerna om allt mellan himmel och jord. Och som vanligt skriver den som vill på dialekt.

Här är våra tidigare trådar...

tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html

Övriga österbottniska trådar:

recept-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18093414.html
    träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m18506996.html
    studerande-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19078849.html
    diet-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18493282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:56:26:
    gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m16163738.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-06 15:57:39:
    nyare gravid-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19422233.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:45:16:
    Intresserad av vad som händer i Österbotten i sommar?: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20733138.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-07 23:57:03:
    3:e recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21583130.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 22:39:54:
    nya träff-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m22522552.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 9
  • Domingo

Pott-tränasi änno!! Vi oss har de fått lägg ett klistermärk på väggen tå de har bajsa eldä kila i potto, å he a ve popp. Har alltjämt teiji åv döm blöjo på natte samtidigt, å he a å lyckast, men i börjani a ja had upp döm eingang va natt på potto!

• beibikär

Domingo, tack fö tipsi, ja ska köp limamärtzen nu tå, fö vi mena no byri lämm bort blöjo jär i somar vi å, ba värma komber på allvar nu..

Augusti brud, ja ska skriv in i alnacko på våren 2008 at ja måst köp tokide fö äpelträde å lägg på dem, he måst ju nästan va he ti feil?

veit ni, no ha flicko had otur jär dähä helgen. Igår bränd o se rikti ådentlit på kakeluun. Ho trod at pappa sku laga eld så tå bruk o ju hjälp til na liti, men he va he at ha sku ba öuk på å he va rej heitt tå e had brunni en stånd. Vi fik sita me hande i kald vatn meir ele minder heila fömeddan, å trod vi sku klar e utan blåsor, men blåso ha komi över natte.
    Så ida sto bakdörn ipi å tå ho mena at o sku smit ut på framsido(flicko, int bakdörn) så blåst ju dörn åter åv kåssdragi, å ho had ana hande imilla. Så nu e båda pekfingre pipi..
    Ho ska man kuna skydd å vakt döm tillräcklit???

Ronjas och Jonatans mamma
  • kaijamaija

Ännu om loppisan jag tror e kan ta en stånd att väni se me tanken att köp na tärifrån men vi handlar no lite allt möjligt tärifrån. Visst kan e finnas äckliga saker å men he böv man ju int köp eller ta i. He to no läng innan jag kuna hitt na åt me sjölv men nu hittar jag no na nästan varinda gang. Gobbin tycker int om att använd halare så all byxor var ganska fort nöjt så han handlar no byxona på loppis.

He er stor skillna på loppis å vissa har na konsti lukt eller så er e mörkt å trangt.

Va ti Wasalanida igår he va ju ganska bra väder men fy va he blåst! Kanski na ader va ti å? Jag hört att he sku ha vari tritusen anmäla!

• kaijamaija

Jär gar int e ti häng ut na kläder ida om man nu int vill ha dem sandfärga. He er allt brunt i luften åv sand o jord som flyger runt. Vill int ga ti va ut alls.

• Lizn

Vi har 3 äppelträä, syyslepp och höststrimling.Edi sista veit jag int na va är.He var 3:e soman nu och de har blomma varinda somar.Men na frukt väntar jag int ska dyk upp ännu,de seir ju he kan ta milla 5-10år fön he kombe na äpple

Vi bruk var ti Tuuri ca 2grr per år,jag tycker int he är na billigt tär meir men he är alltjämt roligt ti fara på en dagsutflykt

Imoro ska jag byri pack,på torsdaan far vi ti Italien,ska vara riktit skönt.Hoppas bara på bra i väder

• Ebbelina

Hej! Hörrni, vad tycker ni om de här funderingarna man diskuterat en del i media den senaste tiden (läs bl.a. JT:s ledare idag) om att dela upp föräldraledigheten i tre mån för mamman, tre mån för pappan och tre som man får välja fritt vem som tar dem, enligt isländsk modell. Åsikter? Själv gillar jag inte idén. Jag vill vara hemma och min man vill det inte, är det inte dumt att inte få bestämma själv då? Dessutom förstår jag inte hur det här går ihop med WHO:s rekommendationer om helamning i 6 månader. Fast nu vet jag ju inte om det är så att pappan skulle bli tvungen att stanna hemma efter tre månader, eller om den perioden kan komma sist, alltså vid 6 mån.
    Tja, skulle iaf vara intressant att höra hur ni tänker!

• Erik

I vårt fall handlar det inte om vem som vill vara hemma... utan för oss handlar det om att kunna leva och betala av skulderna på huset osv. Mannen har nästan dubbelt högre lön än jag så det är en självklarhet att han jobbar och jag är hemma. Han skulle nog vara hemma om situationen vore tvärtom. Sen ammar jag ju så det är ju en till orsak för mig att vara hemma. Men jag tycker nog att både mammans och pappans jobb kunde dela på kostnaderna när en kvinna lämnar på mammaledigt men vem som skall vara hemma med barnet skall nog varje förälder få välja själv...där skall inte staten komma och lägga sig i!!

• Ebbelina

Precis! Kostnaderna för föräldraledigheten ska delas fifty-fifty men vem som är hemma ska man få välja själv, håller helt med dig

Svar på tråden Österbottniska tråden 9