Inlägg från: Ebbelina |Visa alla inlägg
  • Ebbelina

Oj, vad jag är oförskämd Har inte ens presenterat mig och så slänger jag in ett inlägg om fästingbussen. Men jag har hållit koll på er ett bra tag utan att våga kliva ur garderoben. Vill inte göra det helt nu heller eftersom jag gärna behåller en viss anonymitet här på FL, men från Österbotten är jag iaf. Kan inte förmå mig att skriva på dialekt heller, men det kanske kommer så småningom
    Men nu har jag sagt hej iaf!

• Ebbelina

Tack för välkomnandet!

mirremamma: alltså om du haft 25% bättre lön (eller är det 20%?) 6 mån före du får barn än det året de räknar på (i ditt fall 2005 eftersom det alltid är senaste färdiga skatteår de räknar på) så får du ansöka om att de ska räkna på de 6 månaderna före ditt beräknade datum.

• Ebbelina

Äh, nu börjar jag redan blanda ihop era namn, millami menar jag ju *skäms*

• Ebbelina

åååh, vilka fina kläder i 2007-lådan! Tyckte speciellt mycket om den grön-vit randiga bodyn. Ojoj, nu blir jag så bebissugen!!

• Ebbelina

skratt o tårar: MIELE dammsugar är bäst! De är inte gratis direkt, men har lite ljud och suger bra. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat nu när jag testat en

• Ebbelina

Hej! Hörrni, vad tycker ni om de här funderingarna man diskuterat en del i media den senaste tiden (läs bl.a. JT:s ledare idag) om att dela upp föräldraledigheten i tre mån för mamman, tre mån för pappan och tre som man får välja fritt vem som tar dem, enligt isländsk modell. Åsikter? Själv gillar jag inte idén. Jag vill vara hemma och min man vill det inte, är det inte dumt att inte få bestämma själv då? Dessutom förstår jag inte hur det här går ihop med WHO:s rekommendationer om helamning i 6 månader. Fast nu vet jag ju inte om det är så att pappan skulle bli tvungen att stanna hemma efter tre månader, eller om den perioden kan komma sist, alltså vid 6 mån.
    Tja, skulle iaf vara intressant att höra hur ni tänker!

• Ebbelina

Precis! Kostnaderna för föräldraledigheten ska delas fifty-fifty men vem som är hemma ska man få välja själv, håller helt med dig

• Ebbelina

Hejsan! Ser att ni talar villaliv och solande här. Jag har varit vid villan idag med barnen och OJ vad skönt det var! Och som barnen längtat. Men förstås bränd jag mig lite trots att jag hade solkräm, solen måst nog vara otroligt stark nu! Känns som idag var första riktiga sommardagen med luftvärme också. Men det här evinnerliga blåsandet :(

Svar på tråden Österbottniska tråden 9