• Luddvar

Jag vill inte föda!

Jag tycker du ska dra ett djupt andetag och fundera på förra förlossningen. Den gick ju bra! Du vet ungefär hur det kommer att bli. Och du vet att du klarar det. Och det md bara lustgas!!

Det är dock helt naturligt att vara orolig inför förlossningen. Man vänjer sig nog aldrig. Jag har fått 4 barn och när det började bli dags för sisten så var jag helt nojig. Min sambo arbetar en bit ifrån oss också så jag var rädd att han inte skulle hinna hem m.m. Jag tror inte man kan begära att bli igångsatt plus at jag hört att det gör en del ondare att bli igångsatt.
     Lycka till och försök att inte jaga upp dig för det blir så tufft för dig då.

• Luddvar
    Sydskåning skrev 2007-05-02 22:54:12 följande:
    Men om du är så rädd, har ni inte ens diskuterat snitt?
    Annars kan det ju vara bra att överkomma sin rädsla istället för att be om snitt.  Det går att föda barn vaginalt och rädsla är inte farligt fast många verkar tro det...
  • Luddvar
    Sydskåning skrev 2007-05-02 22:58:58 följande:
    Tack för idiotförklaringen...
    Tycker bara det är tråkigt att alla ska hojta om snitt när det är helt normalt att vara rädd inför sin förlossning. Allt i livet kan inte planläggas och det tycker jag är bra.
     Ursäkta om du tycker jag idiotförklarade dig men jag tycker nästan du idiotförklarade TS när du undrade om de inte ens övervägt snitt om hon var rädd. Varför måste man be om snitt om man är rädd? Det går att överkomma sin rädsla faktiskt.
  • Luddvar

sydskåning
    Jag har också varit rädd inför förlossningar. Och jag har även blivit snittad en gång. Akut med mitt första barn-.. Så JAG vet att snitt inte är den lätta utväg många får för sig. Mina tre vaginala förlossningar gjorde ont så klart men jag mådde mycket bättre efter dem iallafall än efter snittet. Första vaginala tog 18 timmar... Andra tog ca 4 timmar. Sista tog 6 timmar.

Vem har sagt att man är mindre kvinna för att man snittats? Värst vad arg du var då.

• Luddvar

sydskåning Nej, jag säger inte att de som vill ha snitt är svaga. Men jag förstår att läkaren inte drar upp det som alternativ så fort någon är rädd.  Först går man på samtal. Sen kan man diskutera de olika alternativen. Och naturligtvis ska man snittas om det verkligen är ett måste.

• Luddvar

sydskåning Hon kanske inte är hysteriskt rädd utan mer " normalt" rädd som många gravida kvinnor är. Fast det vet ju bara TS själv.
    Och läkaren kanske har tolkat henne som om hon faktiskt klarar av en vaginal förlossning till. Hennes första var ju både bra och snabb. Det är naturligt att vara rädd, särskilt inför andra förlossninge då man vet hur ont det gör.*aj*  Men det finns smärtlindring att få som är effektiv.

Svar på tråden Jag vill inte föda!