• Bliglin

Hur länge ska man prova IVF innan man går över till äggdonation???

Jag tror att främsta skälet till att få kvinnor får donerade ägg är att det finns så få donatorer och köerna för äggdonation är jättelånga, dvs man får vänta i upp till flera år.

Därför antar jag att det "kommer ifråga" främst för de kvinnor som helt saknar ägg själv, eller i princip saknar ägg.

Vet ju iof inget om er, men det faktum att ni lyckades på egen hand för knappt 3 år sedan talar ju för att ni har goda chanser med IVF med dina egna ägg.

• Bliglin

grått: Fast jag tror att många, tack o lov, inte fokuserar så mycket på det genetiska arvet... varför många ju väljer att adoptera eller använda donator.

Problemet är väl snarast att det är en betydligt omständligare (och för vissa ganska fysiskt och psykiskt påfrestande) procedur att donera ägg än att donera sperma.

Jag själv skulle nog gärna donera sperma, om jag vore man . Medan steget känns betydligt längre att ta till äggdonation med den hormonbehandling som krävs för att få ut äggen...

Nu är jag (vi) själva ofrivilligt barnlösa (spermaproblematik ), så jag resonerar bara i teorin, men om det vore lika enkelt att donera ägg som det är att donera sperma eller blod... så tror jag inte att äggdonation skulle vara så ovanligt.

Sedan är det väl svårt att veta om det är pga äggens kvalite som ivf misslyckas - det kan ju lika gärna vara spermier/slemhinna eller annat...

Men jag håller med om att frågan är intressant!

Svar på tråden Hur länge ska man prova IVF innan man går över till äggdonation???