• valentina67

Hur länge ska man prova IVF innan man går över till äggdonation???

Vi har ett barn sedan tidigare på ca två år som kom till på naturlig väg. Nu ska vi prova IVF privat eftersom tiden går och jag är 40 år (min man yngre). Hur länge ska man "ge" IVF-försöken när man är i min ålder? Varför hör man aldrig talsa om äggdonation egentligen? Det verkar ju jättebra? När ska man gå över till det????

• Svar på tråden Hur länge ska man prova IVF innan man går över till äggdonation???
  • Bliglin

Jag tror att främsta skälet till att få kvinnor får donerade ägg är att det finns så få donatorer och köerna för äggdonation är jättelånga, dvs man får vänta i upp till flera år.

Därför antar jag att det "kommer ifråga" främst för de kvinnor som helt saknar ägg själv, eller i princip saknar ägg.

Vet ju iof inget om er, men det faktum att ni lyckades på egen hand för knappt 3 år sedan talar ju för att ni har goda chanser med IVF med dina egna ägg.

• ljust

Jag har gjort 4 ivf/icsi och 2 FET alla misslyckades. Jag funderar också kring dessa frågor som Du ställer. Jag tror man fokuserar för mycket kring det genetiska arvet, frågan är varför det är så viktigt...

• Bliglin

grått: Fast jag tror att många, tack o lov, inte fokuserar så mycket på det genetiska arvet... varför många ju väljer att adoptera eller använda donator.

Problemet är väl snarast att det är en betydligt omständligare (och för vissa ganska fysiskt och psykiskt påfrestande) procedur att donera ägg än att donera sperma.

Jag själv skulle nog gärna donera sperma, om jag vore man . Medan steget känns betydligt längre att ta till äggdonation med den hormonbehandling som krävs för att få ut äggen...

Nu är jag (vi) själva ofrivilligt barnlösa (spermaproblematik ), så jag resonerar bara i teorin, men om det vore lika enkelt att donera ägg som det är att donera sperma eller blod... så tror jag inte att äggdonation skulle vara så ovanligt.

Sedan är det väl svårt att veta om det är pga äggens kvalite som ivf misslyckas - det kan ju lika gärna vara spermier/slemhinna eller annat...

Men jag håller med om att frågan är intressant!

• ljust

Nja skulle tro att många fokuserar kring det, det är ju trots allt ganska slitsamt, minst sagt, för både kropp och själ med IVF utan garanti för att det blir ett barn. Många väljer detta före adoption/äggdonation. Men det är sant det du säger att tillgänligheten på ägg beränsar möjligheten och turerna kring adoption är inte heller så lockande.

• Tagetes66

Även jag går i dessa tankar efter 5 misslyckade IVF (fyller snart 41).
    Jag har ganska bra med ägg som blir befruktade men tyvärr vill det sig inte.
    En sak som talar emot donerade ägg är ju att priset är högre än för vanlig IVF. Därtill finns det ju inga garantier att det lyckas.

• isisisis

Tagetes.
    Stattistiken vid äggdonationer på graviditet är ca 36%.
    Detta att jämföra med ungefär 5% om man är över 40.

• nillings

Hej Grått. Jag har läst masor de sista veckorna och blivit så positivt inställd till äggdonation. Själv har vi ett misslyckat IVF-försök bakom oss och är på väg in i nästa försök. Men efter allt jag läser så blir jag mer inställd att på att spara dessa pengarna till en ägg-donation på EGV-kliniken i Riga. Chanserna är större att vi blir gravid eftersom äggen är ungre. Jag är precis fyllda 43 år och IVF-statistiken i min ålder är ganska låg. Det är högre statistik for att lyckas bli gravid med äggdonation.

Ska låta det mogna lite till for min del Måste naturligtvis också diskutera saken med min man.......

• Sleepingbeuty

Har du felra misslyckade ivf:er så gå över till äggdonation.

• Tagetes66

Isisisis: Jo statistiken säger en sak, men den säger inte om det kommer att lyckas för just mig.

Vad gäller statistiken för vanligt IVF och kvinnor 40, så sade min läkare att chansen att bli gravid på "vanligt sätt" är lika stor som att göra IVF ... Trots det kommer vi troligen att försöka en 6:e gång... Men sen blir det förmodligen donerade ägg.

Svar på tråden Hur länge ska man prova IVF innan man går över till äggdonation???