Hur går test inför ÄD till?
Ska in på onsdag för att göra test för att se om slemhinnan byggs upp tillräckligt inför ÄD.Vad innebär det och tar man hormoner i veckor eller vad ? Snälla nån som kan svara ?
Ska in på onsdag för att göra test för att se om slemhinnan byggs upp tillräckligt inför ÄD.Vad innebär det och tar man hormoner i veckor eller vad ? Snälla nån som kan svara ?
Du ska fortsätta med hormonerna även när du kollat slemhinnan, du ska förmodligen börja med vagitorier tre dagar innan insättning om allt är som det ska, sen efter insättningen ska du även då fortsätta med hormonerna...
Men för att få förklarar allt lite lättare så ring dit där du ska göra din ÄD, dom har alla svar...
Lycka till...
Men detta test är väl för att se att man verkligen har tillräckligt bra slemhinna för en ÄD. Antar att man även här kan falla på målsnöret.....att det kanske inte ens blir ett försök ? Det kan väl dröja år....innan det KAN vara aktuellt med ÄD-försök.... hör till Örebro och det är visst URdåligt med donatorer.
Har du varit i kontakt med läkare och kurator?? Det är steg ett...
Jag gjorde inga tester innan vi var framme i kön, och när väl möte med kurator och läkare vart klart så fick jag genomgå en "testrunda" med hormonbehandling så dom visste hur jag reagerade. Och nu är vi inne på andra försöket.
Hur det är i ditt läge kan jag ju inte svara på, hör med din läkare.
Lycka Till
Jo vi har varit på varsit individuellt samtal + ett gemensamt = utredningen. De har haft upp oss i deras möten och tydligen blev vi "godkända" för jag har fått en tid för test inför ÄD.
har inte pratat med läkaren efter våran utredning men hon har hela tiden sagt att det var klart vi skulle få göra ÄD. jag ville själv kolla så att min slemhinna skulle vara ok.Vi har ju fått avbryta våra 2 ivf försök så vi har inte fått veta hur min slemhinna varit nångång......
Jag vill inte stå i kö länge och sätta något hopp på ÄD och sedan inte ha NÅGON chans för att min kropp inte fungerar ALLS !
Så vi ska alltså göra detta nu i början på vår kö-turne...och jag undrar vad det innebär.
Kram och tack för dina svar Ammi
Du är alltså inte under hormonbehandling nu? (ifrån läkaren alltså)
Nä har inte gjort nåt mer än en utredning.Ska till läkaren på onsdag.Då ska jag få hormoner för att bygga upp en slemhinna.vet inte vad det innebär att jag ska få ta för hormoner....progesteron och ?
östrogen ? och i tablettform eller ? Och hur länge ? Jo jag får svar på onsdag men är ju lite nyfiken. Har inte mått så särskilt bra sista tiden heller...kroppen jävlas...kanske mer cystor.Haft huvudvärk och pms-känningar länge nu.
Oftast så försöker man göra det i naurlig cykel utan några hormoner alls. Man kollar bara slemhinnan hur den ser ut normalt.Ett andra sätt är att ta östrogentabletter 2 mg progynon x2 eller x1, på dag 2 i menscykeln startar man med dom.Mäter sedan slemhinnan ett par gånger inom en 17 dagars period för att se om din kropp reagerar och bygger slemhinna med rätt dos.östrogenet fortsätter man och tar sedan fram till v-10-12.Olika på olika kliniker.Man sätter in ägget på dag 17 om det ser bra ut. Ägglossning får du inte då östrogenet funkar som p_piller.2 dagar INNAN insättning tar man progesteron vagitorier som är ett gulkroppshormon.Då "lurar" man kroppen att tro att man får ägglossning och då förbereder sig slemhinnan för att ta emot ägget.
En tredje variant är att du nedregleras med spray eller spruta. Dina äggstockar hamnar i vila.Inga ägg produceras.Då äter man progynon i ordinerad dos för att enbart bygga upp slemhinna till rätt storlek.Då kan man äta progynon längre än 17 dagar. Man brukar sätta in när slemhinnan är runt 8-10 mm.
Hoppas du fått svar och lycka till!!
Hej Sleeping beauty,
Jag har haft ett misslyckat ivf-försök, men funderar på att söka till EGV-klinike i Riga för att få ÄD redan nu. Chanserna att bli gravid genom ivf när man är 43 år är minimala förstår jag. Jag har större chans med ÄD.
Hur många besök måste jag göra i Riga innan ägginsättning. Samarbetar de med kliniker i Scandinavien så någon annan kan göra undersökningar under vägen? Jag är ny på detta och söker all information jag kan få tag på.
nillings
Det verkar som att det är en testcykel du menar...
Jag gjorde en sådan med progynon och progsteron-vagitorer...
Tack för era svar ! Träffade läkaren idag och fick svar! Jag ska köra 2 testcyklar...eftersom jag haft en tjockare slemhinna UTAN hormoner .Läkaren trodde jag kanske skulle svara neg. på sprayen (synarela) men den är ju bra att kunna använda !
nillings:
Tror att jag svarat dig från min privata inbox.Annars så får du skriva till mig igen.
man tar hormoner i 8 dagar det är för att man skall veta vilken behandling man skall använda sig av vid äd
Maria 2 skrev 2007-04-30 09:23:25 följande: