• Joan of Arc

Färdig med utredningen... inte mycket klokare.

Har idag varit på vårt andra besök hos vår privatläkare. Fick svar på provsvar och spermieprov. Men vi är inte alls mycket klokare nu än vad vi var för två månader sedan...?

Alla mina prover såg bra ut, hade ägglossning (iaf den månaden provet togs). Mannens spermier var dock något få - 15.000/ml istället för 20.000/ml som var önskvärt. Men detta var tydligen ngt som kunde variera från månad till månad och inget som han trodde påverkade det hela avsevärt.

Vi har alltså varit på två(!)besök/undersökningar. Den första så gjordes VUL på mig där han luddigt hasplade ur sig att jag hade lindriga PCO äggstockar. Och nu på den andra så fick vi svar på prover som tagits.

Han förklarade att vi var oförklarligt barnlösa iom att allt såg bra ut. Han skrev ut pergotime - enkelkurer - som jag ska ta fram tills augusti -07. Om inget hänt tills dess så ska jag höra av mig och då är vi berättigade till provrörsbefruktning hos landstinget.

Har DOCK ett antal små frågetecken som jag inte riktigt fått uträtade... kanske ngn kan hjälpa?

1) Görs inte kontraströntgen/spolning av äggledarna i samband med utredning? Eller kan läkaren via VUL se att allt är fri väg..?

2) Ska man inte komma på återbesök när man äter pergotime för att se om man ägglossat? Iom att jag hade egen ägglossning så skrev han enbart ut det för att förstärka den.

3) 15.000 simmare/ml - hur dåligt/normalt är det?

Tack o bock för alla svar jag kan få! Läkare har en tendens att sätta griller i skallen på en.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-25 18:42:18:
    Kanske skulle lagt denna tråd under utredning istället...?

• Svar på tråden Färdig med utredningen... inte mycket klokare.
  • Joan of Arc

Ingen här som gjort utredning, spolat äggledarna eller lämnat spermaprov som har en susning om hur detta fungerar?

Tack för titten alla som kikat förbi min tråd...

• Joan of Arc

bebis ja tack - Tråkigt att höra att ni inte lyckades med Pergon. Just nu vill man ju bara höra om folk som fått plus
    Men verkligheten är ju inte riktigt lika rosenskimrande som drömmarnas värld.

Hur länger har ni fått stå i kö för IVF? Lust att berätta lite om hur det fungerar...? Har en vag känsla av att vi kommer att hamna där till slut.

Tack för svaret och lycka till!

• Joan of Arc

Bliglin - Oj du hade koll på hur landet ligger i detta försöka-få-barn-träsk! Imponerande med pålästa människor.

Jag menar nog 15miljoner/ml. Läkaren sa att 20miljoner/ml var önskvärt, men att min sambos halvtaskiga resultat kunde bero på förkylning eller en allmän "formsvacka".
    Men är alltså 15miljoner jättedåligt? *biter på naglarna*

Nej, han stämplade oss direkt i början av det sista samtalet som oförklarligt barnlösa.

Det jag tycker känns mest läskigt är det här med pergo och att bli överstimulerad.. att det liksom inte följs upp för att se om det fungerar. Jag har ju redan egen ÄL, iaf enligt blodproverna som togs, så pergon var ju bara en slags "booster".

Hur fungerar insemination? Får jag göra det hos samma läkare som gjorde utredningen då? Gick till en privat läkare.

Tack för svaret! Kanonbra med folk som vet och kan lite

• Joan of Arc

TS här..

Ja nu verkar det som att pergo fungerade för mig! Och jag är jätteglad för att vi gjorde denna utredning.

Fick ett svagt plus idag! Ska dock testa imorgon igen för att se om det blivit starkare, hoppas verkligen det!

Tack för alla svar o lycka till!

• Joan of Arc

Tack och bock! Lite overkligt fortfarande, förstår inte riktigt att det är sant. Men när man får börja köra Gustafsbergs bussen aka Porslinsbussen(=toaletten) så kanske man börjar fatta allvaret

Trodde aldrig att det skulle gå så fort...

Lite info om hur var och när det blev:
    Första pergokur, enkel, förstärkning av redan existerande ÄL(dock svag).
    Fick utslag på ÄL test dag 19(!)
    Hade halvtaskig miljö downunder, jättetorr! Trodde att jag var en av de som fick dåligt sekret av pergo.

Men när jag tänker efter så är det ganska logiskt ändå. Denna månad har allt varit tvärtemot tidigare månader - Dvs jag har varit torr, inga sekret broar. Enorm smärta i höger äggstock på ÄL dagen.

Har nu inga vidare symptom heller. Trött och lite illamående.

Så det som verkade vara så fel var så rätt.

Kämpa på alla ni andra nu!

Kram o lycka till! (Tack för alla svar i denna tråden)

Svar på tråden Färdig med utredningen... inte mycket klokare.