• Joan of Arc

Färdig med utredningen... inte mycket klokare.

Har idag varit på vårt andra besök hos vår privatläkare. Fick svar på provsvar och spermieprov. Men vi är inte alls mycket klokare nu än vad vi var för två månader sedan...?

Alla mina prover såg bra ut, hade ägglossning (iaf den månaden provet togs). Mannens spermier var dock något få - 15.000/ml istället för 20.000/ml som var önskvärt. Men detta var tydligen ngt som kunde variera från månad till månad och inget som han trodde påverkade det hela avsevärt.

Vi har alltså varit på två(!)besök/undersökningar. Den första så gjordes VUL på mig där han luddigt hasplade ur sig att jag hade lindriga PCO äggstockar. Och nu på den andra så fick vi svar på prover som tagits.

Han förklarade att vi var oförklarligt barnlösa iom att allt såg bra ut. Han skrev ut pergotime - enkelkurer - som jag ska ta fram tills augusti -07. Om inget hänt tills dess så ska jag höra av mig och då är vi berättigade till provrörsbefruktning hos landstinget.

Har DOCK ett antal små frågetecken som jag inte riktigt fått uträtade... kanske ngn kan hjälpa?

1) Görs inte kontraströntgen/spolning av äggledarna i samband med utredning? Eller kan läkaren via VUL se att allt är fri väg..?

2) Ska man inte komma på återbesök när man äter pergotime för att se om man ägglossat? Iom att jag hade egen ägglossning så skrev han enbart ut det för att förstärka den.

3) 15.000 simmare/ml - hur dåligt/normalt är det?

Tack o bock för alla svar jag kan få! Läkare har en tendens att sätta griller i skallen på en.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-25 18:42:18:
    Kanske skulle lagt denna tråd under utredning istället...?

• Svar på tråden Färdig med utredningen... inte mycket klokare.
  • Joan of Arc

Ingen här som gjort utredning, spolat äggledarna eller lämnat spermaprov som har en susning om hur detta fungerar?

Tack för titten alla som kikat förbi min tråd...

• majsalotta

Vi är också oförklarligt barnlösa - så frustrerande dignos! Har inte fått göra äggledarspolning och inte fått prego. Jag trodde att man skulle kollas när man åt prego för att kolla att man inte får för många äggblåsor, men har tyvärr ingen egen erfarenhet.

• Lii78

När vi gjorde utredning så kolla de spermier, ägglossning och spolning av äggledare. Det visade sig att jag inte ägglossar varje månad, så då fick jag äta Pergotime och gå på VUL de tre första månaderna som jag åt dem för att se att det bildas äggblåsor (inte för många, för risk för flerbörd)

• bebis ja tack

Vi är liksom ni oförklarligt barnlösa. I vår utredning ingick kontraströntgen av äggledarna. Verkar konstigt att ni inte fick detta gjort när inga andra anledningar till barnlösheten hittades. Jag har förresten också lindriga PCOstockar. Vi fick Pergo i tre omgångar (tror jag) men inga UL under tiden. Det är väldigt sällan jag inte har ÄL så för oss var det också bara för att förstärka den. Inget av det där funkade för oss och vi håller på med IVF nu. Hade helt ärligt hellre fått en diagnos som man förhoppningsvis kunde åtgärdat. Lycka till med pergon, hoppas ni lyckas!

• Joan of Arc

bebis ja tack - Tråkigt att höra att ni inte lyckades med Pergon. Just nu vill man ju bara höra om folk som fått plus
    Men verkligheten är ju inte riktigt lika rosenskimrande som drömmarnas värld.

Hur länger har ni fått stå i kö för IVF? Lust att berätta lite om hur det fungerar...? Har en vag känsla av att vi kommer att hamna där till slut.

Tack för svaret och lycka till!

• Bliglin

Hej Joan of Arc!

Jag hoppas att du skrivit fel vg spermierna , för 15 000 - 20 000 spermier per milliliter är mycket mycket FÅ. Om du i stället menar 15 - 20 MILJONER spermier per milliliter så är det mer normalt men dock fortfarande ganska få .

(Min sambo har nedsatt spermakvalitet, främst på grund av "konstigt utseende" på simmarna, det kallas för Teratozoospermi, men det har inneburit att jag läst på om spermier en del...).

* Normalt antal anses vara 40 miljoner - eller fler- per milliliter.

* Den nedre "gränsen" för när man kan börja misstänka att utebliven graviditet KAN bero på att mannens simmare är för fåtaliga ligger vid ca 20 miljoner/ml.

* Jag tycker att det är jättekonstigt att din läkare kallat er för "oförklarligt barnlösa" då dels diin man ligger precis på den nedre gränsen vg antalet och du har "lindriga PCO-äggstockar"

* Uppenbarligen görs inte kontraströntgen/spolning på alla innan man anser att utredningen är klar. . Men det tycker jag är jättedåligt och jag skulle, i ditt fall, försöka få komma in på en rötgen eller spolning, annars har ni ju ingen aning om äggledarna har passage... även om det förhoppningsvis och troligtvis är helt ok (man kan inte se det på vanligt vul).

* Slutligen: Iaf jag skulle kräva att få komma in på ett vul och/eller blodprov efter första pergokuren för att få se hur jag hade svarat på den. Om allt är ok kanske man kan skippa det på efterföljande kurer...

Och jag är verkligen ingen läkare... bara en ofrivilligt barnlös som försökt i snart 4 år och därmed läst mig till en massa info på nätet och biblioteket ... Men såvitt jag kan förstå så har ni goda chanser att lyckas själva såvida du får ägglossning av pergo. Dock får 1 av 3 kvinnor uteblivet äl-sekret av pergo... så var uppmärkam på det! Och i så fall så försök att få testa med insemination innan ivf... om ni ändå måste vänta på ivf:en.

Lycka till nu! Jag tummar för oss båda

• Joan of Arc

Bliglin - Oj du hade koll på hur landet ligger i detta försöka-få-barn-träsk! Imponerande med pålästa människor.

Jag menar nog 15miljoner/ml. Läkaren sa att 20miljoner/ml var önskvärt, men att min sambos halvtaskiga resultat kunde bero på förkylning eller en allmän "formsvacka".
    Men är alltså 15miljoner jättedåligt? *biter på naglarna*

Nej, han stämplade oss direkt i början av det sista samtalet som oförklarligt barnlösa.

Det jag tycker känns mest läskigt är det här med pergo och att bli överstimulerad.. att det liksom inte följs upp för att se om det fungerar. Jag har ju redan egen ÄL, iaf enligt blodproverna som togs, så pergon var ju bara en slags "booster".

Hur fungerar insemination? Får jag göra det hos samma läkare som gjorde utredningen då? Gick till en privat läkare.

Tack för svaret! Kanonbra med folk som vet och kan lite

• Bliglin

Hej igen, hoppar in och ut här idag... svårt att hålla sig härifrån

Kul om jag kan hjälpa till! Men jag är tyvärr inte alltid helt "säker" på mina påståenden, det mesta har jag ju bara läst på nätet. 15 miljoner/ml är inte jättedåligt! Dock är det strax under "gränsen"... dock tror jag att "vetenskapsmännen" tvistar en del om vart gränsen bör ligga... så det är svårt att veta hur negativt det påverkar. Kanske är det en del av förklaringen till utebliven graviditet i ert fall? Kanske har det inte alls med det att göra?

Jag förstår din oro över pergon, varför jag skulle kräva vul och blodprov i dina kläder!

jag har själv just satt i mig min andra kur pergo, också TROTS att jag har egen äl. Och min läkare ordinerade mig dubbelkur på en gång, pga att jag är 36 år. Jag vågade inte ta dubbel, utan tog enkel. Vilket visade sig vara en salig tur - jag fick 4 äggblåsor (2+2).
    Jag inseminerades och var skitskraj för flerbörd, men läkaren lugnade och sa att min ålder och sambons kassa spermier nog inte innebar särskilt stor risk. Och han fick rätt, jag plussade inte ens. Nu är jag mitt uppe i insemination nr 2. Och denna gång tog jag bara HALV dos pergo,dvs en halv tablett i 5 dagar. men fick ÄNDÅ 4 äggblåsor .

Och min läkare är jättenoga med vul och blodprov... Så jag vill inte skrämmas, men jag skulle absolut KRÄVA åtminstone vul ELLER blodprov efter första pergodosen... typ dag 11.

Jag/vi gör behandlingen i Bryssel där vi bor, går till en ivf-klinik som föreslog oss att börja med insemination. De vill göra minst 3 försök med stimulerad insemination med tvättat sperma.
    Då käkar jag pergo -kollas med vul och blodprov - tar pregnylspruta för äggmognad eller kollas om Lh-stegring - insemineras på äl-dagen = klart!
    Kanske blir insemination nr 2 imorgon... eller på måndag (men då tror jag det är försent men kliniken har stängt på söndagar...)

Nu ska jag kila iväg och köpa äl-test...
    Ha det så gott!

• MirreLucke
    1) Görs inte kontraströntgen/spolning av äggledarna i samband med utredning? Eller kan läkaren via VUL se att allt är fri väg..?
    svar:Jag har gjort allt detta på min utredning,undrar varför dom ej gjort det på dig?!

2) Ska man inte komma på återbesök när man äter pergotime för att se om man ägglossat? Iom att jag hade egen ägglossning så skrev han enbart ut det för att förstärka den.
    gjorde det o ta blodprov för att påvisa om jag haft ägglossning

• Missne

Hej på er!
    Nu har jag idag också fått diagnosen "oförklarligt barnlös" och känner mig inte mkt klokare heller. allt såg ju bra ut i utredningen. Fick recept på Pergotime, men jag får inte börja förrän till hösten eftersom de har så mkt att göra och man ska ju komma dit för att se att man ägglossat och det hae de inte tid med förrän i höst. Det är ju ingen idé att lösa ut receptet förrän då eftersom man kanske kan bli gravid innan, även om det inte är troligt.

Svar på tråden Färdig med utredningen... inte mycket klokare.