Färdig med utredningen... inte mycket klokare.
Har idag varit på vårt andra besök hos vår privatläkare. Fick svar på provsvar och spermieprov. Men vi är inte alls mycket klokare nu än vad vi var för två månader sedan...?
Alla mina prover såg bra ut, hade ägglossning (iaf den månaden provet togs). Mannens spermier var dock något få - 15.000/ml istället för 20.000/ml som var önskvärt. Men detta var tydligen ngt som kunde variera från månad till månad och inget som han trodde påverkade det hela avsevärt.
Vi har alltså varit på två(!)besök/undersökningar. Den första så gjordes VUL på mig där han luddigt hasplade ur sig att jag hade lindriga PCO äggstockar. Och nu på den andra så fick vi svar på prover som tagits.
Han förklarade att vi var oförklarligt barnlösa iom att allt såg bra ut. Han skrev ut pergotime - enkelkurer - som jag ska ta fram tills augusti -07. Om inget hänt tills dess så ska jag höra av mig och då är vi berättigade till provrörsbefruktning hos landstinget.
Har DOCK ett antal små frågetecken som jag inte riktigt fått uträtade... kanske ngn kan hjälpa?
1) Görs inte kontraströntgen/spolning av äggledarna i samband med utredning? Eller kan läkaren via VUL se att allt är fri väg..?
2) Ska man inte komma på återbesök när man äter pergotime för att se om man ägglossat? Iom att jag hade egen ägglossning så skrev han enbart ut det för att förstärka den.
3) 15.000 simmare/ml - hur dåligt/normalt är det?
Tack o bock för alla svar jag kan få! Läkare har en tendens att sätta griller i skallen på en.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-25 18:42:18:
Kanske skulle lagt denna tråd under utredning istället...?