• vadskajaghetadå

östgötska?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden östgötska?
  • Jenny S

Finns ju inget roligare än när en östgöte säger: "Ro roxen runt i en rutig regnrock"
    Jag skrattar än idag när jag hör det...

Jag gillar östgötskan skarpt!!

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta förevigt
  • bigmacoco

Vacker!!

Bodde i Lkpg mellan 1994-1999 - en underbar tid!!

• Sencha

Jag gillar den Kan bero på min älskling, förstås

• Cineline

Jag älskar östgötskan! Kanske för att halva min släkt bor i Norrköping... (är själv skåning).

• Majbarnen

Hmm, ja jag vet inte jag... Röstade på neutral, bara för att alternativet BONNIG inte fanns med

Tycker inte min dialekt är varken gullig eller vacker, ej heller ful eller töntig.
    Det finns ju de (dialekter alltså) som är väldigt mycket värre, och även de som är finare.

• Featherboah

Min bästa killkompis pratar östgötska. Hade nog inte tyckt någonting särskillt om dialekten om det inte var för att han pratar så, och det är skitgulligt.

• Marie IE B

Är visserligen född och uppvuxen i Östergötland (Ödeshög) men har inte bott där på snart 18 år. Dialekten är fruktansvärt ful men visst skiljer det sig från olika delar av länet, en del är värre än andra. Det är i alla fall inte värre än västgötska som jag tycker är värst.

• Mollymajs

Jag har alltid gillat Östgötska. Är själv född Östgöte men flyttade för 10 år sen. Först nu börjar ja tycka det låter lustigt. Speciellt som dom pratar hemm ei Finspång. Ja själv pratar numera en blandning av Östgötska/ Kalmaritiska låter säkert inte vackert

• utlandssvenska

Mamma kommer fran Vadstena sa halva slakten pratar den dialekten! Gulligt tycker jag!

Svar på tråden östgötska?