östgötska?
Töntig svarade jag... Och ja, jag är från Norrköping
Pontiac som gjorde en låt om 80-talet i 100 höjdare är ifrån... Fast hans dialekt var vääääldigt extrem
hahahahaha 80talet killen.. så jävla grym
"rolig" skulle jag säga om dialekten men det finns ju inte som alternativ.. hum hum..
Giftgrodan:
"och nej, det finns ingen kändis som pratar östgötska, då hade de inte blivit kändisar".
Hörrö diu! Va hålls du å styr mä? Nu måste jag ju till att försvara mitt landskap här.. hmm, vilka kändisar ska vi klura fram:
- Tage Danielsson (visserligen inte i livet längre, men ändå)
- Lars Winnerbäck
- Louis de Geer (samma som Tage D)
.. mja, det var väl dom jag kunde komma på Men nog går det att bli känd även om du kommer från det enda stället i Sverige där det är okej att gå gate upp å gate ner å glane i skyltfönstren.
tycker inte om ösgötskan...själv en östgöte (norrköping)..tycker den låter töntig.
Jag tycker nog östgötskan är rätt fin. Med tanke på att jag själv kommer från Kaaalma (Kalmar) så tycker jag nog alla andra dialekter är fina , då vi här i vår del av sverige pratar med så hemsk dialekt.
Jag vill ha en kooov me bröööö
De låter väl inte gnälliga!? Det är ju örebroare!
Östgötar låter söta!
Enda dialekten som är charmig förutom min egen-norrbottniska dialekt! .
Har bott i LInköping i 15 år, och tycker att "landsortsborna"(Kisa, Rimforsa, Ödeshög... ) låter fasligt töntiga.
Hur öschötska låter? Kommer ni ihåg barnprogramet "Hjalle, Julle och Hjulius"? Där har ni öschötska!
joo, självklart finns det berömdheter från östergötland, men så värst mycket östgötska pratar de väl inte? Det skulle vara han i Anders och Måns, iofs!
Östgötskan är gullig! Fast jag kanske bara är nostalgisk och minns somrarna där som barn i ett rosa dis?
Jag bor i Östergötland och vet inte vad jag ska svara.. Det finns ju bond-östgötska, som är HEMSK!
Och så finns ju Norrköpingska samt Linköpingska, som är lite gnälliga/töntiga.
Konstigt nog så har jag själv ingen dialekt fastän jag växt upp i Östergötland..