• Rastapappan

sd:s ledare Jimmie Åkesson en fara för Sverige eller ett moron?

Vilket Moron han är! Jaha tydligen så är vi adopterade mer självmords benägna än andra??? Ja då borde vi alla Adopterade ha tagit livet av oss nu då? enligt Jimmies statestik. Tur att jag inte var med i studion för han hade inte kommit därifrån utan att konfrontera mig och jag lever i allara högsta grad. Frågan är om han hade gjort det? Jag har en känsla av att möss sticker så fort dom blir rädda... Dock är det skrämmande att vi år 2007 inte har kommit längre i integrationen här i Sverige och att det fortfarande finns människor här i landet som fortfarande tycker att det var bättre typ År 1939 :(. Men som sagt Blanda upp mera så blir det mindre inavel och på det viset så får vi en bättre värld att leva i.

• Svar på tråden sd:s ledare Jimmie Åkesson en fara för Sverige eller ett moron?
  • mammatillvictor
    Noonis skrev 2007-04-21 00:23:55 följande:
    Jättelänge sedan, på en kurs på universitet, hade vi ett talesätt; lögn < jättelögn < statistik. Det finns ofta flera sätt att tolka statisk och vrida och vända siffror så att de passar till ändamålet om man så vill.Man kan även komma fram att outbildade har större risk att begå självmord, eller unga män som är alkoholpåverkade osv. Det är dock knappast Åkessons avsikt att köra ut alla fulla unga outbildare män; om jag vore riktigt elak och kategorisk så skulle jag påstå att det är de som röstar på honom.
    Tyvärr tror jag det också faktiskt.
  • smurfan2

Rastapappan:
    "Jag fattar att Sd är så bittra och rädda, därför att de själva inte känner sig integrerade med det svenska samhället vi lever i idag."

Jättebra analys tycker jag!

• Myrna

Jag har också sett sådan statistik men en fråga man ställer sig är om den jämförelsevis höga självmordsfrekvensen bland adopterade verkligen kan härledas till själva adoptionen?

Eller är det i första hand händelser som skett före (eller efter) adoptionen som är orsaken?

Det ena behöver visserligen inte utesluta det andra men, som flera påpekat tidigare i tråden, utgör sifforna i sig inget hållbart argument emot internationella adoptioner.

• flodputte

Vi fick se statistiken på vår föräldrautbildning och som tur var fanns några som kunde tyda den. Det rör sig om diffar på mellan 1 och mindre än 5% i skillnad på bio-barn och adopterade barn (brottsstatistik, självmord osv.).Dvs i de flesta fall ingen skillnad alls. Jag minns inte exakt men vi blev alla irriterade över hur det framställdes.

Den tar ingen hänsyn till vid vilken ålder barnet anlänt eller andra faktorer i barnens bakgrund överhuvudtaget(eller föräldrarnas för den delen).

Som förskollärare har jag stött på oändligt många barn som mår dåligt. Biobarn i medelklass kärnfamiljer blir inte kollade och ifrågasatta på samma sätt som adopterade eller fosterbarn därför upptäcks de inte på samma sätt.

Alla familjer har sina problem och det är ju bara att hantera det när det kommer.

• deauville
    Bibimbap skrev 2007-04-20 21:58:57 följande:
    Det läskiga med SD:s ledare är att han har en förmåga att framföra sina absurda åsikter på ett sätt så att en del människor köper hans resonemang och inte ser hans verkliga grundläggande rasistiska motiv. Det handlar ju om ett parti fött ur "Vitt ariskt motstånd".... SuckVisst finns det en överrepresentation i statistiken, men börjar man analysera är det (som vanligt med statistik) inte så enkelt att det allenarådande svaret är adoptionen i sig (även om det självklart måste tas på allvar och inte ska föringas).Men att Jimmie Å gör sina försök att smutskasta adopterade är ju inte särskilt förvånande med tanke på att det är ett fåtal år sedan partiet tog bort att "alla adopterade ska skickas tillbaka till sina hemländer" från partiprogrammet. Numera ska man bara stoppa internationella adoptioner, förbjuda abort och öka de nationella adoptionerna - intressant logik eller hur?
    Jag tycker vi ska vara oroliga och undra VARFÖR detta parti vinner så pass mycket mark i Sverige idag! Något har ju uppenbarligen gått snett med den svenska invandrarpolitiken. OM vi hade lyckats integrera våra invandrare i samhället så skulle clowner som JÅ och hans gelikar inte vinna så mycket mark som de gör bland sveriges motsvarighet till white trailer trash i USA som går med i KKK.
  • Åke

Jimmie Åkesson är en bra man, som kommer att vara till stor hjälp för Sverige.

Gör som jag, och rösta på SD i nästa riksdagsval.

• Rastapappan
    Åke skrev 2007-04-23 04:42:01 följande:
    Jimmie Åkesson är en bra man, som kommer att vara till stor hjälp för Sverige.Gör som jag, och rösta på SD i nästa riksdagsval.
    *LoL* Så ja. Nu var vi i gång!!!

Jag skulle bra gärna vilja veta värför J Å skulle vara till stor hjälp för Sverige? Men Å andra sidan så förstår jag inte vad EN SD gör här inne På Adopterad/Vuxen forum? ÄR du rädd av vi ska ta över? Vi är en bra bit på G ska du veta.
    Och hur ska ni kunna komma in i Riksdagen när ni inte ens kan få till ett Årsmöte I Sverige eller i Danmark?

• Rastapappan
    Rastapappan skrev 2007-04-23 14:00:36 följande:
    *LoL* Så ja. Nu var vi i gång!!! Jag skulle bra gärna vilja veta värför J Å skulle vara till stor hjälp för Sverige? Men Å andra sidan så förstår jag inte vad EN SD gör här inne På Adopterad/Vuxen forum? ÄR du rädd av vi ska ta över? Vi är en bra bit på G ska du veta. Och hur ska ni kunna komma in i Riksdagen när ni inte ens kan få till ett Årsmöte I Sverige eller i Danmark?
    OUPS! Jaha nu fattar jag! (om jag hade läst mellan raderna) Du är ju inte på riktigt ju.
    Du tycker ju bara om att provocera och jag gick nästan på det.
  • essarf

Killen är galen. En professor på mitt universitet lyckades "bevisa" en hel uppsjö med tokiga samband genom att använda statistik.

Man kan i stort påstå vad som helst och sen hitta bevis för det statistiskt i efterhand om man väljer parametrar rätt (referensgrupp, urvalskriterier, problemformulering, antal, etc.)

Det är bara att låta ett datorprogram söka efter en lämplig kombination som ger ett resultat utifrån vad man önskar så går det säkert, med lite skruvande av siffror. Det är på detta nötterna i SD bygger sin politik. Helt wicked!

• MaNiMi

tror med det är så att de adopterade som råkar illa ut hamnar i en "adoptionsstatisik" och därmed späs den liksom på.

Jag har ett barn som enl statistik för hans diagnoser riskerar både det ena och det andra..visst bra att vara medveten om detta och kunna förebygga...men det är ju absolut ingen sanning som gäller för alla med den/dessa diagnoser eller något som varken han eller vi ska använda oss av som ursäkt genom livet.

Tror många gånger det är så också..att det är lätt att ta till just något sånt när det går snett.

Eller för såna som Åkesson att använda som propaganda i helt fel syfte!

• emcjoh

JÅ skulle ju kunna försöka "skicka hem" en sådan som mig, till ett land som inte längre finns o. det inte ens är säkert att man skulle bli insläppt....
    På fullt allvar tror jag inte att SD har ngn reellmöjligh. att påverka. Man får väl hoppas att mänskligheten lärde sig ngt av 2:a vk.
    OT, men iaf en tanke.....

• MBert

Visst är statistik fakta, men det är som sagt en fakta som man kan vrida och vända på lite så den passar...
    Statistik kan bara tala om vad som har hänt, inte vad som kommer att hända! Det tycker jag är viktigt att komma ihåg i debatten. Mycket har hänt sedan den stora massan adopterade kom på 70-talet, och tack vare alla dem har adoptioner blivit bättre!
    Statestiken kommer därför förmodligen se annorlunda ut när de som är barn nu vuxit upp.

• Kärnhuset

flodputte, när det handlar om självmordsstatistik så är det 0,1% resp. 0,3%. Adopterade som tar självmord är alltså mer än dubbelt upp, men det handlar ju tack och lov inte om några procent utan tiondels procent.
    I den statistiken jag såg så var det samma siffra oavsett om det gällde nationell eller internationell adoption (kan kanske vara intressant med tanke på att det oftast mest talas om "synlig" internationell adoption och TV-programmet var fokuserat på att hon kände sig så annorlunda även utseendemässigt).

Myrna, du undrar "om den jämförelsevis höga självmordsfrekvensen bland adopterade verkligen kan härledas till själva adoptionen?" Och frågan är då vad du menar med "själva adoptionen". För självklart har det inte med det rent juridiska, "uppta barnet som sitt eget" att göra.
    Men det har att göra med händelser som är kopplade till adoptionen. Bl.a. har man sett att antal separationer är en stor faktor som kan göra det svårt att få till en trygg anknytning. Och just anknytningsmönster har man sett är en mycket stor/viktig faktor och det är därför det talas om det så mycket numera. Har man fått sina behov uppfyllda snabbt och adekvat? Har någon "sett" en?
    Även språk hänger ihop med anknytning, eller eg. samspel. För att kunna hänga med och förstå i skolan, kunna göra sig förstådd och få bra kontakt med kamrater etc. behövs ett gott språk.

Och självklart har känslor en stor del i det här. Hur tacklar man vetskapen om att man blivit bortvald och lämnad? Kan man bygga upp ett gott självförtroende och god självkänsla?

Detta gör att man kanske hellre skulle jämföra statestiken med fosterhemsplacerade barn och då ligger de adopterade bättre till statistiskt sett.

Svar på tråden sd:s ledare Jimmie Åkesson en fara för Sverige eller ett moron?