Inlägg från: tomsus |Visa alla inlägg
  • tomsus

Videokamera

Jag har erfarenhet från flera olika märken.

JVC - Mycket bra optik och ccd. Ljud o bild i toppklass. Ofta bra vidvinkel.
    Sony - Carl Zeiss är bara ett namn. Sony har köpt rättigheten att använda namnet och optiken är inte i klass med tex JVC, Pentax, Panasonic mfl som använder Leica och andra linser.

Panasonic - Bäst CCD (3ccd), i övrigt jämförbar med JVC. Jämför optikens vinkel. Alltid roligare om linsen tar in mer av verkligheten utan att förvanska den.

Canon - jämförbar med Panasonic, men något sämre ccd och färgdjup.

Kort o gott, försök testa innan köp. Läs recensioner. Köp miniDV. JVC och Panasonic skulle ligga högst på min lista. Köp en som ligger ned i handen, inte står upp lodrätt som vissa modeller gör. Lite inte på reklamen :)

Lycka till.

• tomsus

hmm.. smaken är som baken. Själv redigerar jag aldrig i kameran. Oftast redigerar jag inte alls, men om jag skall göra det så blir det i datorn. Alltid bra att ha DV originalet kvar på något säkert ställe i okomprimerat format.

DV band kan föras över digitalt snabbare än realtid om man har digital utgång typ firewire.

Om man är på längre resor räcker inte HDD utrymmet till, bättre då att man kan köpa ett extra band då det behövs. Samt säkrare att ha flera delar (band) än om man råkar bli av med hela filmen.

Allt beror på vad man skall ha kameran till....

Svar på tråden Videokamera