• Grodmannen

Videokamera

Vi ligger i inköpstankar av en kamera nu inför förlossningen (nej vi ska inte filma den ;).
    Prisklass halkar mellan 4-6000 beroende på vad vi kikar på för modeller.
    Vi är inne på hårddisk lagring då minidvd endast klarar 30 min inspelning för tillfället. Finns skivor med dubbla lagringskapacitet men då får man vända på skivan :(.

Vi hittade en Sony DCR-SR72E för ca 6100 på pricerunner. www.sony.se/view/ShowProduct.action&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=SDH+Hard+Disk+Drive
    Filmkvaliten är på 1 ccd megapixel vad det innebär i praktiken vet jag ej då jag inte har någon erfarenhet av dagens kameror.
    Hårddisken är en av de största vi sett 60 gb.

Jvc GZ-MG575 verkar ha överlägsen bild. 5 megapixlar ccd.
    www.jvc.se/product.php&catid=100086
    Men är för dyr för oss 7500kr

Vad är era erfarenheter?
    Minidvd eller hårddisk?
    Kvalite kontra kostnad? (värt pengarna)
    Livslängd på kameran?
    När ser inte ögat skillnad längre på filmkvaliten/ gränsen när pixlar ccd inte spelar roll längre?
    Kameratips? Vilken model/tillverkare kan ni rekomendera?

• Svar på tråden Videokamera
  • pandakungen

jag hade nog satsat på en sony för den har Carl Zeiss objektiv. jag har ingen erfarenhet av kameror med hårddisk så jag vet inte om de e bra. har bara användt kameror med minidv.

Om du kör minidv kan du använda flera band om du jämför med en kamera med hårddisk som blir full kanske när du verkligen behöver filma.(om du fattar..? :-/ )

Har du tänkt o redigera filmerna i efterhand?

Tobbe

• Grodmannen

Å andra sidan kan ju 30 min disken bli full just när man tänkt filma nåt kul.
    30 g hårddisk och större utlovar de ju att man ska kunna spela in betydligt mer på.
    Redigera är ett måste. Jag har filmat tidigare och det är inte många procent film som i efterhand är kul för andra att kika på. Även om det har ett värde för oss.
    En del modeler utlovar att de kan redigera innan de bränner på skiva hybridkamera hårddisk och dvd.
    Annars finns det säkert program som man kan lösa den biten på pc.

• Danneman27

Tjena. Har en Sony 30gb och vad jag har läst innan köpet har den iaf bättre optik än Jvc:s motsvarighet som enligt recentioner skulle vara riktigt kass. CCD har jag faktiskt ingen aning om vad det är och vet inte hur det påverkar filmkvaliteten överhuvudtaget, kanske finns nån kunnig som kan svara på?

Själv skulle jag lätt rekomendera Sonyn eftersom den är lätt att filma med, blir riktigt bra kvalitet i någolunda ljusa förhållande. Tror det är svårt att hitta en kamera med bra mörkerkvalitet men det spelar inte så stor roll för mig, tycker den duger gott för mina ändamål.

Det går att spela in 7 timmar av högsta kvalitet eller betydligt längre i låg kvalitet, varför man nu skulle vilja använda det?

Mitt råd...köp Sony 30gb tror inte du blir besviken. Kan iof ha kommit någon ny HDD kamera från nån annan tillverkare senaste månaderna som är bättre i samma prisklass, isf köp den

• octagon

Var åxå i funderingarna att köpa en videokamera för ett tag sen. Trodde till en början att man skulle filma hur mycket som helst, men det är ju mest små filmsnuttar man kommer att ta. Enligt polare som har videokamera.

Så jag köpte en digitalkamera i stället. ( Canon ixus digital 60) med 1gb minne. Den kan lagra nästan 9min högklassig film. Ska köpa 2gb i veckan. Det kommer lugnt att räcka när lillan kommer i juni.

Om inte du vill satsa på en digitalkamera,satsa då en DV-kamera.

• NiklasG

Köpte mig en Ixus jag med (Ixus 750) 2GB kort till. Funkar ypperligt och filmar med den gör vi också ibland. Fastän jag hävdar att kvaliten inte blir den samma som videokameran.

Vi har haft kameran med oss då vi Babysimmat. Jag dyker på fritiden och köpte till ett UV hus. Mycket uppskattat även av de andra föräldrarna. Så har jag UV hus till den "gamla" videokameran. Och kvalitén som sagt blir bättre. Har en Sony TRV-25 (MiniDV).

Kan bara tillägga att om jag skulle köpa ny videokamera blir det en till med DV band. Ingen hårddisk för mig inte. Lådan fylld med band snart

Rekomenderar alltså Videokamera med DV

Lycka till

• kontirio

Rekommenderar Sony när det gäller videokameror, de är generellt bättre än JVC/Samsung etc. Sonys kameror har bättre optik och snabbare reaktionsförmåga, och antiskak-funktionen är bland de bättre. Har själv en Sony minidv-kamera, innan jag köpte den testade jag runt väldigt mycket. Ångrar inte mitt köp.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Charlie Bravo

CCD är en bildsensor och är den komponent i kameran som fångar ljuset och omvandlar det till en digital bild.

HD-kamera eller DV är en smaksak, men det jag har hört från förhandlare samt läst på forum är att bildkvalitén fortfarande är betyligt bättre på DV kameran samtidigt som det naturligtvis underlättar att man inte behöver ha en dator till hands för att tömma kameran när den väl är full (hd). Inte så praktiskt om man t.e.x. är ute på lång semester.

• Grodmannen

Hur mäta bildkvalite på videokamera? Vilken måttenhet använder man?
    HD som i HD tv kvalite? De verkar ligga i den övre prisklassen.
    DV som i mini dvd?
    Som det är nu hänger det mellan canon och sony.
    Hårddisk kontra dvd är inte bestämt ännu.
    Iochmed att det inte skiljer så jäkla mycket mellan 30g och 60g i prisklass ligger DCR-SR72E bra till bland hårddiskkamerorna.
    Bland minidvd finns många att välja bland så någon klockren kandidat har vi inte ännu.
    Tack för alla svar...

• kontirio

Skulle satsat på Sony oavsett om det blir hårddisk eller minidv. Har själv en DCR-HC42E.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Charlie Bravo

Tycker det är tre märken som man bör framhäva i diskussionen:

Sony - framförallt de dyrare modellerna och nog det märke som gäller om man går efter HD-kamera
    Canon - Har en mycket bra optik och gör mkt bra kameror i prisklassen 4-5000 kr
    Panasonic - samma som ovan. Titta efter GS serien.

Skippa DVD kameror. Bildkvalitén blir sämre eftersom den ska komprimeras så mycket för att få plats på skivan. Dessutom kan du inte redigera i efterhand.

• tomsus

Jag har erfarenhet från flera olika märken.

JVC - Mycket bra optik och ccd. Ljud o bild i toppklass. Ofta bra vidvinkel.
    Sony - Carl Zeiss är bara ett namn. Sony har köpt rättigheten att använda namnet och optiken är inte i klass med tex JVC, Pentax, Panasonic mfl som använder Leica och andra linser.

Panasonic - Bäst CCD (3ccd), i övrigt jämförbar med JVC. Jämför optikens vinkel. Alltid roligare om linsen tar in mer av verkligheten utan att förvanska den.

Canon - jämförbar med Panasonic, men något sämre ccd och färgdjup.

Kort o gott, försök testa innan köp. Läs recensioner. Köp miniDV. JVC och Panasonic skulle ligga högst på min lista. Köp en som ligger ned i handen, inte står upp lodrätt som vissa modeller gör. Lite inte på reklamen :)

Lycka till.

• Magnus E

Köpte en Sony DCR-SR52E, alltså 30GB varianten istället för 72E. Var noga med att köpa E varianten istället för den gamla modellen, SR52 och SR72.. större display och en del bra uppgradeingar. Du kan jämföra båda på Sonys hemsida.

Har haft nu i kanske 2 veckor och är grymt nöjd. Bra bild, enkel att jobba med och uppfyller alla krav jag ville ha. 30GB räcker tillräckligt jag lovar eftersom.. här kommer det finurliga alla dv-bands fantaster..

Du kan redigera I kameran. Ta bort klipp, redigera klipp och även lägga på filter m.m så 7 timmar på en HDD kamera är inte 7 timmar DV band.. dessutom spelar du in direkt i MPEG2 så du behöver inte spela över nått i realtid som DV band gossarna behöver.

Kort och gott, jag klurade ganska länge på det och skulle aldrig köpa en DV-band kamera just för jag har hört så många som aldrig kommit för sig att lägga in det i datorn. Då blir det ingen film heller..

Men om man inte bryr sig, köp en DV-kamera, de är billigare också.

• tomsus

hmm.. smaken är som baken. Själv redigerar jag aldrig i kameran. Oftast redigerar jag inte alls, men om jag skall göra det så blir det i datorn. Alltid bra att ha DV originalet kvar på något säkert ställe i okomprimerat format.

DV band kan föras över digitalt snabbare än realtid om man har digital utgång typ firewire.

Om man är på längre resor räcker inte HDD utrymmet till, bättre då att man kan köpa ett extra band då det behövs. Samt säkrare att ha flera delar (band) än om man råkar bli av med hela filmen.

Allt beror på vad man skall ha kameran till....

• Grodmannen

Tack för alla svar.
    Det blev en DCR-SR72E, vi fick 1000 kr rabatt Så det kändes som det inte skilde sig sådär jättemycket mellan 52e och 72e i pris.
    Än så länge är vi jättenöjda. Nu saknas bara att våran bebis vill komma ut så vi har något att filma ;)
    Vi ska till landet i helgen så där ska jag testa den ordentligt.

• vagabond77

Jag provade en panasonic hårddisk videokamera den var ruggigt dålig. Gick inte att spela in i dv format på hårddisken. Den komprimerade automatiskt videofilen till mpeg2 utan att det gick att ändra. Nu har jag en JVC mini dv. mycket nöjd.

Svar på tråden Videokamera