Inlägg från: Grodmannen |Visa alla inlägg
  • Grodmannen

Videokamera

Vi ligger i inköpstankar av en kamera nu inför förlossningen (nej vi ska inte filma den ;).
    Prisklass halkar mellan 4-6000 beroende på vad vi kikar på för modeller.
    Vi är inne på hårddisk lagring då minidvd endast klarar 30 min inspelning för tillfället. Finns skivor med dubbla lagringskapacitet men då får man vända på skivan :(.

Vi hittade en Sony DCR-SR72E för ca 6100 på pricerunner. www.sony.se/view/ShowProduct.action&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=SDH+Hard+Disk+Drive
    Filmkvaliten är på 1 ccd megapixel vad det innebär i praktiken vet jag ej då jag inte har någon erfarenhet av dagens kameror.
    Hårddisken är en av de största vi sett 60 gb.

Jvc GZ-MG575 verkar ha överlägsen bild. 5 megapixlar ccd.
    www.jvc.se/product.php&catid=100086
    Men är för dyr för oss 7500kr

Vad är era erfarenheter?
    Minidvd eller hårddisk?
    Kvalite kontra kostnad? (värt pengarna)
    Livslängd på kameran?
    När ser inte ögat skillnad längre på filmkvaliten/ gränsen när pixlar ccd inte spelar roll längre?
    Kameratips? Vilken model/tillverkare kan ni rekomendera?

• Svar på tråden Videokamera
  • Grodmannen

Å andra sidan kan ju 30 min disken bli full just när man tänkt filma nåt kul.
    30 g hårddisk och större utlovar de ju att man ska kunna spela in betydligt mer på.
    Redigera är ett måste. Jag har filmat tidigare och det är inte många procent film som i efterhand är kul för andra att kika på. Även om det har ett värde för oss.
    En del modeler utlovar att de kan redigera innan de bränner på skiva hybridkamera hårddisk och dvd.
    Annars finns det säkert program som man kan lösa den biten på pc.

• Grodmannen

Hur mäta bildkvalite på videokamera? Vilken måttenhet använder man?
    HD som i HD tv kvalite? De verkar ligga i den övre prisklassen.
    DV som i mini dvd?
    Som det är nu hänger det mellan canon och sony.
    Hårddisk kontra dvd är inte bestämt ännu.
    Iochmed att det inte skiljer så jäkla mycket mellan 30g och 60g i prisklass ligger DCR-SR72E bra till bland hårddiskkamerorna.
    Bland minidvd finns många att välja bland så någon klockren kandidat har vi inte ännu.
    Tack för alla svar...

• Grodmannen

Tack för alla svar.
    Det blev en DCR-SR72E, vi fick 1000 kr rabatt Så det kändes som det inte skilde sig sådär jättemycket mellan 52e och 72e i pris.
    Än så länge är vi jättenöjda. Nu saknas bara att våran bebis vill komma ut så vi har något att filma ;)
    Vi ska till landet i helgen så där ska jag testa den ordentligt.

Svar på tråden Videokamera