Inlägg från: HeddaBigBum |Visa alla inlägg
  • HeddaBigBum

Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?

Vi hade lite strul med namn med vår första. VI gav oss, eftersom vi var tvugna att skaffa ett pass till sonen, och utan namn kan man inte få pass...

Hur som heslt, så undrar jag hur det skulle vara om barnet är fött utomlands och fått ett "icke godkänt namn" där.
    Min man är från USA och där får man ju heta typ vad som helst. Om vi hade fött vår son där och döpt honom till Filur och sen flyttat till Sverige. Hade han inte fått heta Filur här då??

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • HeddaBigBum

Ikea kan jag nog förstå... Möbelgiganten har väl monopol på det namnet, antar jag, men Hallon, Lingon eller Jordgubb. Visst det finns regler att följa (ska inte vara svordom, etc) men det handlar nog ofta om personliga åsikter hos personalen på skatteverket!

• HeddaBigBum
    xal skrev 2007-04-04 09:47:45 följande:
    Jag skulle tycka det var roligt om alla namn blev gångbara för båda könen. Inte bara för att det utmanar människors fördomar och tvingar dem ta reda på mer fakta om en person innan de drar slutsatser, utan för att egenskaper och kompetens alltid ska gå före kön i alla sammanhang.
    Åh vad jag håller med! Jag tycker det är såååå himla charmigt med könsneutrala namn!
Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?