• LinaoMatilda

Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?

Namnen blir ovanligare och ovanligare. Läste om ett barn som föräldrarna ville skulle heta Metallica, men det gick inte skatteverket med på. Tycker det är bra att man drar gränsen någonstans, men svårt att veta var den ska dras. Är det ok att heta Maj men inte October?

Här är exempel på godkända och stoppade namn. Listan kommer från Aftonbladet.se

Godkända namn

Flicknamn
       Beck, Bent Mohamed Moncef, Coxe, Fiddeli, Giesbrecht, Jolin, Mix, Modesty, Månstråle, Näva, Pixie, Puma, Sinclair, Skjellerup, Summercloud, Twilight och Yskander.

Pojknamn
       Axl, Bebben, Blomman, De la Rose, Hoffman, Jison, Junior, Solstråle, S:t John, Texas, Tiger och Åskar.

STOPPADE NAMN:
    Flicknamn
       Blomsterblomma, Decibel, Ernedotter, Hauberg, Holdgaard, Höst, Ikea, Lyngholm, Murray, Måne, Nico, October, Peter, Santanni, Schmidt, Sion, Snövit, Tequila, Totou och Weckner.

Pojknamn
       Amundsen, Borregaard, Cson, DeWilde, Filur, G, Grng, G:son, Han Meier, Hansen, Hosianna, J, J:son, Knalle, Lakrits, Lekander, Möller, Piper, Raabjerg, S, Schwartz, Simon-Klippan, T-son, Widéen.
    Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?
  • Jiie

Metallica är ju gulligt, har svårare att förstå dom som vill döpa sitt barn till Twilight och Fiddeli o sånt jox...

• AnneSophie

Jag valde mellan alternativ 2 och 3 men valde till slut att rösta nej. Det räcker med att se på ovan lista med godkända namn för att jag ska tycka synd om barnen. *skakar på huvudet*
    Reglerna borde skärpas ytterligare.

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • LinaoMatilda

Och vem vill döpa sin dotter till Peter?

• Meus Veritas

Jag vet en tjej som fick en dotter i september o har döpt henne till Fideli, tycker det är rätt fint namn

• Julias mamma

Får man heta Pixie men inte Nico...?

Osannolikt tycker jag...

• sladdmamman

´min yngste vill döpa bäbisen till Lord Voldemort, undras vad dom säger om det . annars känns det lite godtyckligt ifrån skatteverkets sida. inte måne, men månstråle?

• LinaoMatilda
    Julias mamma skrev 2007-04-04 08:57:13 följande:
    Får man heta Pixie men inte Nico...?Osannolikt tycker jag...
    Det är som tjejnamn man inte får ha Nico. Samma med Peter ju, finns ju massor av killar som heter Peter.
  • Hemliga 72an

Någon måtta på namnen får det vara tycker jag. Man måste ta hänsyn till vad amdra kommer att säga. Inte vill jag att mina barn ska bli retade för sina namn. Min mellersta dotter har dock ett ovanligt namn. Hon heter Robiin ensam i Sverige om det. Men hon har aldrig blivit retad vilket vi inte trodde heller när vi gav henne det namnet.

• HeddaBigBum

Vi hade lite strul med namn med vår första. VI gav oss, eftersom vi var tvugna att skaffa ett pass till sonen, och utan namn kan man inte få pass...

Hur som heslt, så undrar jag hur det skulle vara om barnet är fött utomlands och fått ett "icke godkänt namn" där.
    Min man är från USA och där får man ju heta typ vad som helst. Om vi hade fött vår son där och döpt honom till Filur och sen flyttat till Sverige. Hade han inte fått heta Filur här då??

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Lilla Li

Åh nej - min svåger kommer bli ledsen när han får höra att Metallica blivit avvisat! Det är hans drömnamn.

Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?