Inlägg från: LinaoMatilda |Visa alla inlägg
  • LinaoMatilda

Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?

Namnen blir ovanligare och ovanligare. Läste om ett barn som föräldrarna ville skulle heta Metallica, men det gick inte skatteverket med på. Tycker det är bra att man drar gränsen någonstans, men svårt att veta var den ska dras. Är det ok att heta Maj men inte October?

Här är exempel på godkända och stoppade namn. Listan kommer från Aftonbladet.se

Godkända namn

Flicknamn
       Beck, Bent Mohamed Moncef, Coxe, Fiddeli, Giesbrecht, Jolin, Mix, Modesty, Månstråle, Näva, Pixie, Puma, Sinclair, Skjellerup, Summercloud, Twilight och Yskander.

Pojknamn
       Axl, Bebben, Blomman, De la Rose, Hoffman, Jison, Junior, Solstråle, S:t John, Texas, Tiger och Åskar.

STOPPADE NAMN:
    Flicknamn
       Blomsterblomma, Decibel, Ernedotter, Hauberg, Holdgaard, Höst, Ikea, Lyngholm, Murray, Måne, Nico, October, Peter, Santanni, Schmidt, Sion, Snövit, Tequila, Totou och Weckner.

Pojknamn
       Amundsen, Borregaard, Cson, DeWilde, Filur, G, Grng, G:son, Han Meier, Hansen, Hosianna, J, J:son, Knalle, Lakrits, Lekander, Möller, Piper, Raabjerg, S, Schwartz, Simon-Klippan, T-son, Widéen.
    Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?
  • LinaoMatilda

Och vem vill döpa sin dotter till Peter?

• LinaoMatilda
    Julias mamma skrev 2007-04-04 08:57:13 följande:
    Får man heta Pixie men inte Nico...?Osannolikt tycker jag...
    Det är som tjejnamn man inte får ha Nico. Samma med Peter ju, finns ju massor av killar som heter Peter.
  • LinaoMatilda
    Rheannon skrev 2007-04-06 22:38:18 följande:
    Jag är inte så förtjust i att någon annan ska få bestämma vad man får heta. Känns som om att vi återigen blir dumförklarade.Men jag kan däremot tycka att det är tragiskt att se vad vissa föräldrar vill döpa sina barn till.Jag minns den stackars flickan vars föräldrar ville döpa henne till Adolfina i tilltalsnamn och Stahlina i andra namn.Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
    Men är det verkligen sant? Det är som familjen Bröst som döpte sina döttrar till Mina Fina och Lena. Trodde det bara var påhittade historier.
Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?