V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
Just det lone star, silonslava i tjocka lager hjälper bra mot svid när man har vattendiarre.
Just det lone star, silonslava i tjocka lager hjälper bra mot svid när man har vattendiarre.
malvas mamma:
hittat på nätet:
BEDÖMNING
Hypoalbuminemi: Lätt sänkta nivåer albumin ses vid kroniska inflammatoriska processer. Uttalad hypoalbuminemi kan tala för läckage via njure eller tarm eller sviktande proteinsyntes i samband med levercirros. Först vid S-Albumin under 20 g/L kan ödem uppträda.
Så det verkar som att det kan bero på inflammationen i tarmen.
Hur låg hennes värde?
Ska länka till sidan.
Är så trött så jag svarar bara på frågor:
Tessi, sjukdomen är en följdsjukdom från uc- alltså inte orsakad av medicinerna men det kan bli inflammationer i leder, ögon och som i mitt fall gallgången som i sin tur pajjar levern.
Sist jag pratade med koordinatorn förra veckan så var vi sex st som väntade på en b-lever på sahlgrenska. (b-lever=b-blod)
Det är ingen kö som i vanlig mening utan mer som en grupp, sjukast får + att organet ska passa i storlek och åldersmässigt. Jag som är ung vill de i första hand ska ha en ung lever.
Jag hoppas också på att det ska bli snart men sist var mina provsvar så fina att det känns som att jag aldrig kommer få en lever! Glad över att ha fina provsvar men just nu är jag inne i en trött period och kan lätt sova 5 timmar varje dag, så det _känns_ inte att proverna är bra.
önskar er alla som åker iväg nu i dagarna en riktigt härlig midsommar, och vi andra syns väl innan dess.
Molle: I nossebro känner jag rätt många, får man fråga vem det är du ska hem til?
Stora kramar till er alla!
Jaha, nu ska vi steriliseras också. Ingen stopp på jävligheten.
www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22046346.html
Madde: Ja verkligen!
Glad midsommar til er alla!
Vi ska till en kompis och fira, gamla tjejgänget med respektive och ungar.
Hej
Lindis: vilken fruktansvärd natt! Finns det planer på ngn åtgärd? Jag har ju problem med att mina gallgångar är inflammerade och jag fick anfall när jag drack rödvin förr, då fick jag sådana smärtor att jag kräktes. Fast jag fattade först inte vad det var, förstod sambandet först när jag hade käkat middag hos pappa och varje gång evteråt blev dålig. Önskade mig alltid rödvinssås eftersom han gör så grymt god sådan. Så efter det så blev det rödvinsstopp.
Grattis i efterskott!
dalkulla: jag hade så hoppats att du skulle få må bättre nu näär du inte är gravid längre! Hur går det att må så dåligt och ha två som vill ha uppmärksamhet hemma?
Du undrade hur det går och så länge jag håller mig syselsatt är det ok, men sätter jag mig ned så vill jag bara sova. urtrött.
Lone star: Skit!!! Att det inte får vara nog snart! Är det lederna i fötterna som gör att du blir så svullen? Attans att ögonen strular igen, fasen nu får det vara bra!
jajja: vad roligt att du kunde vara med på firandet! Seger!
gmt: vilket mysigt firande ni verkade ha, trots regn! Kan riktigt se lilkillen sittandes i pölen!
Själv så hade jag en riktigt mysig midssommar med god mat och i sällskap av goa vänner och massor av ungar. Så härligt att få snosa lite på alla småbebisar som var där! fast dottern tyckte minsann att mamma inte alls skulle prata med bebisarna.
Är lite trött idag sdå jag sitter fortfarande i pyjamasen och slöar. Dottern och man är ute och bär brädor så jag passar på att kika in här.
Hoppas att ni alla hade en härlig midsommar och att ni inte regnar bort.
Kram
Dalkulla: Vad bra att du har stöd från nära, utan ett nätverk känns det som att man itne klarar det när det är så jobbigt. Skönt att din man ska vara hemma så länge nu-försök att få riktigt mkt vilotid och passa på att ta hand om dig ordentligt!
disa och fru U: Vad läskigt det låter! Sjukt mkt smärta det måste vara när man behöver morfin! Kan det bli bättre med åren? Eller aktuellt med att operera bort hela altet?
tessi: Självklart så glädjs vi med mig och vill att du ska må bra! Men det kanske är omvänd jantelag? Passa istället på att njuta av att du mår fint!
Lindis: Min kroniska gallgångsinflammation finns ingen bot för och nu har den resulterat i att levern är påverkad så jag står uppsatt för att göra en levertransplantation. (sjukdomen heter primär skleroserande cholangit och är en ovanlig följdsjukdom från uc)
Nu börjar det lukta gott från grillen. Har riktigt svårt att äta nu så jag får lägga upp en portion som jag måste äta upp. Fick inte i mig ngn direkt lunch, tre morötter, lite sallad, färsk sparris och knäckebröd så nu måste jag äta.
Nu har solen kommit fram igen så vi ska passa på att sitta ute.
Kramar till er alla!
I första hand genom blodprover där de såg att levern var påverkad, sedan ställdes diagnos genom en leverbiopsi.
Nu är ju min uc inte så aktiv, visst jag är inflammerad men det märks inte så mkt. När jag var meer inflammerad gjorde en smekning ont. Tycker att det verkar vara vanligt med att vara öm i huden vid uc.
Fru U: hela kroppen, men mest på armarna-överarmarna.
Jättegammal tråd, ska länka till den senaste.
Läs ovan så hittar du till rätt tråd!
Välkommen dit!