Inlägg från: Lällas |Visa alla inlägg
  • Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej Grådis. Såg just ditt inlägg. Vad gulligt av din kille att tvätta din motorcykel. Det är verkligen kärlek när en kille gör nåt som han vet att man behöver. Jag hade en kille förr som köpte mig en ficklampa, för att han ville att jag inte skulle vara mörkrädd om strömmen gick.. Gulligt!

Tack för stödet också om att jobba 75%. Ska faktist fråga doktorn vad han tycker. Jag fortsätter gärna med 75% till nästa operation om det skulle gå. Även fast jag gillar mitt jobb såklart.

Kram på dig mä..

• Lällas

Hej alla godingar
    Visst blir man lyckligare av shopping.. he he..
    Har shoppat idag och känner mig på strålande humör. Funderar åter igen på vad vi ska göra för middag, och fantasin tryter. Hrm. Ska ha filmkväll med sambon ikväll och äta lite salta pinnar och dricka saft. Härliga Fredag. Och imorgon ska vi såklart Heja på Sverige i Melodifestivalen.. Gulliga Jonas som inte alls är intresserad ska ändå med till min kompis på schlager fest för han vet hur mycket jag tycker om det.. he he..

JajjaB: Tack snälla du för tips och länkar. Menade ju MSM men tror jag strulade till det lite.. Ska iallafall köpa hem och prova nu. Jag har provat ALLT inom naturmedicin för magen innan jag opererade mig. Probiotika hjälpte mig jättemycket så det kommer varmt rekomenderat. Köpte via goodforlife.se tror jag det var. Har provat Enzymer och det var också bra. Tar Omega 3 dagligen samt multivitamin med mineraler. Tog Resorb för att återställa vätskebalansen när jag hade diarre. Men till slut blev skovet för starkt ändå och då klöpp man bort tarmen. Önskar dig bättre framgång med naturmedlen. Jag kör fortfarande multivitamin och Omega3.

68an: Tack för tipsen. Ska fråga min läkare om han kan skriva recept på Artrox eftersom jag ändå har högkostnadskort. Ska också prova Litozin om jag inte får Artrox.

Fru U: Kunde inte låta bli att le när jag läste om din morgon.. he he.. Såg hela scenariot i huvet och kan nästan se din man framför mig när du pratade med honom i telefon.. he he..

Malvas mam: Håller tummarna för att din dotter har något annat än en kronisk tarmsjukdom samtidigt som jag vill lugna dig lite. Jag blev också helt förstörd när jag först fick min diagnos men sen läste jag på lite mer information samt hittade hit till forumet och då lugnade jag ner mig. Livet går ju att leva ändå och ett lika långt liv som man annars kanske skulle haft. Man får dock mediciner anpassade efter svårighetsgrad på skovet och sjukdomen. Jag hade själv ett skov som varade i nästan 1,5 år och då föll mitt blodvärde till 62 (ska vara ca 140-160) så be att dom kollar blodvärdet på din dotter också för när man blöder från tarmen så är det risk för sänkt blodvärde. Viktigt att dom kollar detta. Låt oss veta hur det går. Vi ska alla be för din dotter och er familj. Och här inne kan ni få massor av information och tips från experter som oss.. (he he) eftersom vi upplevt det mesta och har en stor delad erfarenhet. Kram

Lilla Mimsan: Jag med får pentasa suppar men det är inget problem. Måste du ligga ner?? Jag har haft mina suppar i ca 1,5 månad och jag har inte blött på ca 1 månad så dom hjälper verkligen. Kram på dig-

Lone Star State: Kul att allt funkar bra med din kombo. Visst är det härligt att ha kompisar så nära.. Jag har rest mycket själv och alltid bott med en eller flera kompisar och hade en underbar tid i mitt liv. Det har jag ju nu med med min sambo... men alltid kul med kompisar också.

Nä ni, nu kurrar magen igen och ska ta med mig Jonas till köket så får vi väl koka ihop nåt.. Annars börjar jag snart äta allt snacks innan middan och det vet vi ju hur det slutar.. hehe..

Så stor kram till er allisamman. Ni är ena fantakstiska människor och ha en underbar helg. Kramar Anna panna

• Lällas

Dalkulla: Herregud, nu blir jag ju jätteorolig. Skönt att du är i trygga händer på sjukhuset iallafall. Men stackars dig. Vi som hoppas så mycket att du skulle få vara frisk nu när bebisen äntligen kom. Hjärtans vän, ska be för dig att du blir frisk och snart kan vara hemma igen med din son och Cornelia och din man.
    Stora styrkekramar och vilken gullig kompis som kommer in och skriver, tack snälla du. Hälsa Dalkulla att vi tänker på henne! Upptadera oss så snart ni kan.

• Lällas

Marzipanen: Åh, stackars er! Jobbigt att ha någon som är sjuk som inte ens kan förklara om det gör ont etc. Men be att få en koloskopi så kan ni få rätt diagnos och därmed rätt behandling också. Kram till er.

Malvas mam: Samma till er, instämmer med alla andra, be om att få göra en koloskopi. Det är först då man brukar kunna få en korrekt diagnos. Jag fick diagnoser som Hemorojder, anorexia etc innan jag gjorde en koloskopi och äntligen fick rätt diagnos och rätt mediciner.

Tessi; Hej vännen, kul att se dig igen. Jag blir så glad över att höra att du fortfarande är frisk och du är ett sånt här solskensfall som vi verkligen behöver här inne. Stor kram

Grådis: Du är så gullig du, med att fixa fram information till alla som behöver. En guldstjärna till dig. Kramis

• Lällas

JajjaB: kom just på att hemsidan heter addforlife.se inte goodforlife. Sorry. Hoppas du hittar rätt nu. Kram

• Lällas

Lone Star State: Näe, så ska det verkligen inte vara. Känner igen mig i mycket av det du skriver. Men jag har blivit suuuper mycket bättre av Pentasa suppar. Slutade blöda efter cirka 2 veckor och nu har jag inte blödit sen dess. Kan ju inte uttala mig om att behöva springa på toa längre eftersom jag ju opererades i februari men jag hoppas slippa det när jag opererat min IRA sedan. Jag blev bättre av Probiotika samt att utelsuta så mycket socker som möjligt ur min kost. Men sen blev det ju inte så bra ändå i slutändan (vilken ordvits).

Tycker du ska ringa mag och tarm och fråga om dom fått din remiss och be att få boka en tid med dem direkt. Du ska INTE behöva lida så, utan träffa en doktor som kan ge bättre råd och hjälp. Har du provat Imurel? Vet att det funkar superbra för Mallansprallan och många fler. Kram vännen. Hoppas att du får tid hos doktorn snart. Och sant som det var sagt, det är här man ska hänga om man vill ha stöd och att skriva om hur det verkligen är. Inga andra kan ju riktigt förstå som aldrig haft dessa problem. Stackare som inte får sova! Det kan ta knäcken på en. Jag får också gå upp typ 1 eller max 2 ggr per natt för att tömma stomin men jag är vaknar oftast för att jag är kissnödig när jag vaknar. Så rädd att stomin ska läcka så jag går och tömmer fast den inte är helt full. Kanske lite för mycket info men iaf. Ville bara få fram att jag förstår ditt toaspring på nätterna och att det är jobbigt. Längtar också efter en HEL natts sömn. Det har jag inte haft på lääänge.
    Kram på dig vännen och lycka till.

• Lällas

Go morgon alla.. eller kanske god middag.. he he.. jag är en riktig sjusovare medan sambon var uppe med tuppen och städade lägenheten när jag vaknade. Han torkade alla listor. Underbara sambo!

Idag är dagen D för melodifestivalen. Ska till kompisen och kolla ju men först ska jag gå och träna en sväng och sen kika en sväng i gallerian. Köpte en silverfärjad klänning till ett bröllop igår men har inge skor till. Stora problem va? Ha ha..

Jag har fått mig en funderare vad gäller kosten. Nu äter jag ju ALLT, men det kommer jag kanske inte kunna göra sen efter min operation.. så jag ska nog ta och börja äta lite nyttigare igen och vara snäll mot magen. Nu äter jag ju allt som jag inte kunde äta tidigare. Men okej, ska minska på godis och socker iallafall. Var hos en homeopat i april som sa att jag var känslig mot socker.. och att jag hade lite svamp i tarmarna.. Oj oj oj.. det kan avhjälpas om man slutar med socker helt. Så nu ska jag ta mig i kragen för att samarbeta med kroppen lite. Samtidigt är jag ju såå svag för glass och god mat.

Ja, nu ska vi kolla på nya avsnitt av Greys Anatomy. Har på datorn.. Jippi.. Den serien är ju helt beroende framkallande. Har till och med fått med mig Jonas i Greys fällan..

Kram på er, ha nu en underbar helg. Vi kan väl tänka extra mycket på Dalkulla som ligger på sjukhuset. Heja Dalkulla, kom hem snart och häng här med oss!!

Tjolahopp/ Anna

• Lällas

Willow: Skönt att katten kom tillbaka. Blir glad för din skull. Jag hade en katt som sprang bort när jag var liten..
    Men ska skaffa katter igen sen när vi flyttar till hus eftersom Jonas också är en kattmänniska.. Kram

• Lällas

Hej på er. Kikar in en sväng innan jag ska göra mig iordning och åka till kompisen i Tyresö där vi ska heja fram Sverige på Melodifestivalen. Heja heja heja..

Kul med så många nya här inne.. även fast anledningen inte är speciellt kul.. Här inne finns omtanke och värme. Det är lätt beroendeframkallande att hänga här inne.

Ja, tänkte kolla om vi hört nåt från Dalkulla, men hon kanske är kvar på sjukan, stackars hon! Nu får hon allt ta och bli frisk igen. Kraaaaaaaaam till dig Dalkulla och hela din familj.

Kramar till alla er andra också. Nu ska här drickas vin och äta onyttiga snacks.. så mycket för min friskare livsstil.. he he.. okej.. ska börja snart igen.. Kram/anna

• Lällas

Nalla: Bra idé med loppis. Skulle kunna göra mig av med en massa skrot här med.. Jo, kirurgen ringer den 25:e maj och ska in på rektroskopi den 29:e maj så jag gissar att dom ska kolla tarmen då. MEn sen jag började med Pentasa suppar så blöder jag ingenting. Det är ju rena rama supermedicinen.. Så jag med hpåller tummarna för en IRA men annars får dom göra reservoar, no problems även om IRA är att föredra. Hoppas få veta mer i slutet av månaden. Vad sa din doktor? Lät det som det skulle bli IRA? När beslutar dom det? Gör dom det strax innan operation eller hur lång tid innan kan dom besluta sånt?
    Kram på dig och här har du ett till godismonster.. he he.

Ciao, over and out! /Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7