• 68an

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

malvas.mam.se Det är tyvärr inte alltid så lätt att ställa diagnos bara för att man gjort en coloskopi eller så har jag haft otur?!
    Jag minns innan jag fick diagnosen på mitten av 80-talet att en läkare sa till mig att det kan ta 10 år ibland men jag gissar att läkarna är bättre på området idag.

Jag minns däremot inte hur många ggr jag gjorde skopier innan jag fick diagnos men det var några iaf.
    Ser dom nåt med kameran (skopin) så kan dom ju ofta se vad det är och sedan tar dom prov från tarmen under undersökningen.

Jag förstår att du är orolig för det hade jag också varit men som mamma kan jag tänka mig att man oroar sig mer än nödvändigt många ggr, jag skriver under på det själv!
    Jag tror att det kommer gå bra för dottern och tänk inte det värsta, det finns dom som har 1-2 skov i sitt liv och sen är dom som vilken annan frisk människa resten av livet. Alla har inte otur med ständiga skov, operationer osv.

Kramar

• 68an

Lilla Mimsan.se Kan det bero på att man kanske får i sig mycket skaldjursextrakt?! Ja ärligt så vet jag inte då jag själv åt det efter jag blev mamma och slutat amma.

• 68an

Ang. medlemsskap i föreningar så var jag med i Ilco för 100 år sen men då jag själv inte var opererad, stomi osv valde jag att gå över till Rmt som kändes mer passande för mig. Efter några år gick jag ur Rmt. Varför vet jag inte men kanske för att jag var trött på min sjukdom och ville gömma undan den så mycket jag kunde för mig själv =/

• 68an

Lilla Mimsan.se Jo det är inte gott. Visst 1 liter går bra men sen är det tufft för mig, sitter med kräkkänningar och hulkar och tvingar mig vidare men jag har ALDRIG klarat att följa direktiven! Har aldrig druckit upp allt och har alltid druckit det på mycket längre tid än vad man blir ordinerad till. Ändå har det alltid sett sååå fint ut där inne
    Tror det är en kraftig överdrift....en karl på 150kg ska dricka 4l, ett nätt barn ska dricka 4l, låter ologiskt!

• 68an

En fråga Lilla Mimsan! Jag har ingen koll på dig, har du uc? Är det du som äter artrox och isf varför, följdsjukdom av uc? Ätit A länge? Hjälper artrox dig?

• 68an

Lilla Mimsan.se JAg fundera lite över Artrox och det med graviditet och amning. Minns Jag rätt så har dom inte fullständiga studier på Artrox (inte länge sedan det var ett hälsokostpreparat) så det är kansek därför man inte ska använda det då man ej vet hom det kan påverka barnet.

• 68an

llas.se Hej! Roligt att se dig men väldigt tråkig läsning, usch för cancer! Jag hoppas och håller tummarna för att det går bra!
    Kram

Vad gäller mig själv som inet rör sidan är att jag sitter med ett inspelningsbart ekg nu, ska ha det 1 dygn.
    En nackdel är att sambon jobbar natt så vi hann se varnadra ca 1tim idag. Nackdelen är att dom sa på sjukhuset att det vore bra om jag blev upprörd, gräla med honom nu när jag har denna *S* Ja det låter ju tokigt men det är ju just såna ggr som jag ofta får en känning kring hjärtat.
    Nån som kan förarga mig här?!

• 68an

Jag har jordens coolaste farmor! Hon dog i juli förra året, hela 10 minuter då aortan brast intill hjärtat men överlevde. I april var hon i bagarstugan från tidig morgon till sen kväll och då jag var på väg hem så ringd emin mamma då jag hade 1 tim bilkörning kvar och sa att fammo var på väg i ambulans till Gällivare. farmor hade brytit lårbenshalsen. Nu när hon blivit kry och fått tillbaka livsgnistan.

Idag pratade jag med fammo, hon hade varit ute med sin rullator själv och tagit bilen för att åka iväg och umgås. Hon är tuff trots att hon är 82 år

Jag har alltid känt mig tuff och framåt då det gällt hälsan men oj så jag bleknar bredvid fammo, tror knappast att jag rä så cool då jag är 82 *L*

Lev och må och trevlig helg!

• 68an

Hej på er!
    Hinner inte läsa bakåt i tråden nu, ska iväg och handla mat och sen påta i trädgården men jag har iaf en fråga, den hör väl inte hit men ni är ju proffs på så mycket

Någon som har kaniner?
    Vi ska mest troligt köpa 2 dvärgkaniner i juni och jag pluggar på så mycker jag bara kan. Kanske jag ska bygga en egen bur www.kjerstin.se/kaninsidan/kaninsidan.htm och sen ska kaninerna bo ute året om.
    Har ni några tips, råd, ideér så dela gärna med er

Kram kram och trevlig helg på er ALLA!

• 68an

Såg er diskussion om ärftlighet men är trött och orka rinte läsa allt nu så jag ha rinte koll på om det bara är chrons eller även uc ni diskuterar men svara ifall.

Då det gäller ulcerös colit så vet jag att mormor, mamma, jag och en kusin på mammas sida(mosters dotter) har ulcerös colit så här har det inte hoppat över nåt dåd et gäller mig och mamma men däremot hade inte min moster det fast hennes dotter fick det.
    Min kusin som har det har däremot en far som har chrons men det är hon fri från än och jag upplever att hon har en ganska lindrig uc än så länge.

Mamma har det relativt lindrigt oxå men jag och mormor blev mer drabbade, men jag med mer skov o problem än mormor.

Ibs hade min mormor oxå och även jag så vad gäller uc och ibs så är jag övertygad om att det finns ganska stor ärftlighet då det ser ut så här hos oss.
    Nu har jag en dotter på 5 så det återstår att se hur det går för henne. Det enda problemet hon har haft är förstoppning från 1-års åldern men det är avhjälpt med lactulos. Jag hoppas iaf att hon går fri detta.

Ang. uc och följdsjukdommar så har det slagit på lederna osv hos mormor, mamma och jag.

Nattnatt

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7