• 68an

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Vilka långa kötider dom måste ha där LSS befinner sig...ja jag hoppas ju inte att det hänt nåt så det är därför det tar sån tid att få en possitiv rapprot =/

Nu måste jag ge mig, så trött...se det nu oxå Rapprot! SKa vara rapport

Nattnatt

• 68an

LSS.se Skönt att se att det gick bra!
    Försök att ta det lungt nu, inte stressa en massa och äta bra. Börja dagen med havregrynsgröt och ist. för mjölk i tar du lite Proviva, den med Mango blir det supergott med tycker jag.

Försök att inte äta innan sänggående och sen kan det vara värt att tänka på om man gillar kaffe, varma drycker, citrusfrukter/juice, oboy, te och kryddor.
    Tror du kommer må bättre snart med medicinerna och om du tänker efter vad du stoppar i dig, det gör du kanske redan idag men jag skrev det utifall

Kram

• 68an

LSS.se För mig då jag fick bla Losec så tog det första och andra gången bara 2 dagar så var jag bra men sen tog det längre och längre tid för varje gång.

Nio.se Jag är ju glömsk, får ju nu tack o lov skylla på min sköldkörtelproduktion
    Så vitt jag minns så var Artrox ett hälsokostpreparat förut, nåtgot som många läkare fnös åt, men det gör ju många läkare till alternativ medicin.
    Med åren gick det väl inte att blunda för alla goda resultat människor fått med Artrox så då började läkarna ta till sig det och det hamna på Apoteket.

Efter detta är jag inte 100 på om det går att köpa på hälsokosten längre, vet inte om man får köpa den receptfritt heller men läkaren kan skriva ut det.
    Är du garanterat allergisk mot kräftor så komme rnog inte läkaren vilja skriva ut det till dig.

Jag har aldrig varit allergisk men jag fick 3 allergichocker på 1 vecka...2 var efter jag hade slutat med dom så läkarna menar att jag är skaldjursallergiker och att jag aldrig mer får äta skaldjur men då det gått bra förr så kunde jag inte köpa det, kanske dum?!

Iaf börja jag med skaldjur försiktigt 6 månader efter sista allergichocken men jag fick äta det efter läkarens rekomendationer då han insåg att jag inte lyssnade på det örat. Jag fick betapred med mig hem för ev. chock och sen var jag tvungen att befinna mig nära sjukhus.
    Nu har dte ju gått 2,5 men skaldjur sen dess och för det mesta går det bra, då det inte har gått bra har det räkt med 15 betapred och jag ha rinte behövt åka in.
    Däremot undviker jag skaldjur då jag är uppe i stugan i norr, då har jag ju 25 mil till sjukhuset.

• 68an

Nio.se Här kan du läsa lite om Artrox!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

www.artrox.se/

Jag vet inte hur gammal du är men jag tror att du är flera år yngre än mig och har du ledproblem så råder jag dig att prova dig fram tills du hittar något som hjälper om du har råd, det kan vara värt det!
    Nu vet jag ju inte om det följer samma mönster för alla men som det har varit för mig så har det bara blivit värre och värre med åren.
    På fullaste allvar så har jag så ont att jag ofta stapplar då jag ska komma igång och gå och att jag kröker rygg som att jag vore 90.
    Sätter jag mig ner på huk så komme rjag inte upp alla ggr, knäna fixar inte det så börjar man med medicin för lederna i tid så blir dte kanske inet så illa eller att det går i mindre snabbt takt. En tanke men kanske inge logik i den.

• 68an

Litozin ha rjag för mig att jag betalar 279 kr för största burken...Helaflex tror jag var lite billigare men ingen av dom går att jämföra med hur fantastiskt bra Artroxen var, hoppas du får äta den för läkaren!

Nu ska jag natta yngsta!

EN tanke först!

Tror ni att skov och krampanfall kan ha nåt samband med mental hälsa?
    Jag fick ju mina provsvar i går och känd emig lite nere men blev totaldeppig då jag inte fick någon hjälp på V-c pga läkarbrist.
    På kvällen fick jag ett kortare krampanfall och idag efter jobbet då jag åkte till stormarknaden för att handla mat så fick jag ett anfall på affären och fick lämna allt för att hitta en toa och jag känner att jag har ett skov i ryggen.

• 68an

mumlin.se Tack! Den ska jag läsa...blev ytterligare en för sen natt *L*

Fru.u.se Jag har ont och får inflamationer i bla benhinnor och slemsäckar....har ont i leder och muskler och huden men det vanligaste är lederna och minst huden.

Men mig har dom velat många år då det varit komplicerat då jag var med om en svår olycka -92 men för 3 år sen då dom skulle operera menisken på mig så sa dom då jag vakna upp att det blev inget av det, att dom nu kan säga att jag fått en ledsjukdom till följ av uc. Så i mitt fall är det så om dom vet vad dom pratar om.

Nio.se Japp du har hajat läget Född 1968.
    Har du frikort så kan du ju passa på att fråga en läkare om Artrox!
    Klart att smärta och hinder är jobbigt oavsett grad! Hoppas du får nåt som hjälper!

llas.se Tack för dina ord *L* Om du visste hur mycket jag grät då jag satt och prata med er i höstas då jag var ny här..ler åt mig själv nu men ut ska det ju och det är svårare att hålla sig ensam vid datorn *L*
    Jag är imponerad av dig! Du är så duktig, karaktär då det gäller motion. Avis då jag själv inte kommit igång igen efter jag fick inflamationer före jul men jag mjukstartar till max så det ska gå bra denna gång men det känns lite väl mjukstart just nu

Kul att se att du blivit hjälpt av Artroxen!
    Kram

Ser att asacol diskussionerna trappas upp.
    En undran, jag äter 2400 mg, någon med samma dos som har slutat?
    Ni som har slutat med asacol, har ni börjat med någon annan medicin istället?
    Jag ska erkänna att jag är sugen på att sluta med den på eget bevåg vissa stunder medans jag blir rädd av tanken vissa stunder men jag har ju knaprat dom i 20 år nu och det känns ju inte helt bra med tanke på snacket som går.

Tänk att jag ätit dom då jag var gravid och amma oxå. Nu födde jag ju en välskapt dotter men tanken har slagit mig att det kanske är som neurosedyskandalen och visar sig senare, eller var det den som visade sig redan då dom var bebisar...ja jag minns ju inte som vanligt men endel saker visar ju sig först senare i livet.

Nä nu måste jag läsa Leversidan, se om jag blir något klokare för just nu får jag leka min egen doktor då det gäller levern. Vårdgaranti osv, vad är det för nåt?!

Kram och god natt på er alla kära tarmisar!

• 68an

Ops
    Här kraschar datorn på jobbet så man inte kunnit kika in idag och inte sen jag kom hem heller och då har det skrivits massor! Kul!
    Funderar om det blivit sämre väder i landet.

MaddeK81.se och tröttmor.se Välkommen till oss!

Minnet är inte det bästa men var det Tröttmor som hade kramper?!
    Jag har smärtsamma krampanfall där jag avslutar det med att tömma tarmen. Jag har dels fått Dimetikon, typ samma sak som minifomdroppar som kolik bebisar får. Dom äter jag dagligen och utan dom skulle jag ha mycket fler krampanfall och ännu större mage jämt.

Maddek81 Låt inte sjukdommen hindra dig om ni vill ha barn! Jag har en dotter och jag hade bara ett kortare skov under graviditeten, annars var magen bättre än nånsin. Opererad är jag ju inte så jag kan inte den biten men att få barn då man har uc och ibs och akut snitt ha rjag erfarenhet av så är det nåt kring det du undrar så är det bara att fråga.

Sedan äter jag Tryptizol sen 1 år sedan. 2 tabl. På kvällen hjälper många och jag har fått färre anfall sen jag börja med dom.
    Papaverin har jag testat men bara 1 gång, jag fick en molande värk i magen som höll i sig 1 dygn eft. Antalet så därför ha rjag inte valat ta dom fler ggr men endel blir hjälpta av dom. Kräv att få något för kramperna!

Nio.se Enda problemen jag haft med hyn har varit att jag får då och då utslag kring öronen, halsen och nacken. Sen verkar det som att jag blivit solkänslig, får vattenblåsor ibland, hela ryggen var full av små blåsor för några dagar sedan och jag tror att det är asacolen som börjat göra mig känsligare för sol. För 20 år sen fick jag aldrig vattenblåsor och jag är inte den som brukar bränna mig heller och framförallt inte i Sverige.

Grådis.se Ja vi träffas inte för att gråta Hoppas vi får det att klaffa, vore så kul att ha fått träffa dig. Ser så fram emot en träff med hela sidan 
    Kär försiktigt?och stackars rump, du ska ju sitta på en båge också Smörj!

Sen till er med ledproblem! Är ni som jag, jag blir i regel bättre av långvarig värme men efter ett antal dagar börjar jag svullna. Känns som att jag sväller överallt men mest i hålor som tex knäveck. Nu när vi haft varmt ett tag har jag svällt upp.

Havsbris.se Rökning är bra på nåt vis för uc och även för chrons har jag för mig. Jag har läst att om en patient med det ska sluta röka så bör man göra det eft. Läkares ordination.
    Detta med rökning ha rman vetat i många år och det har gjorts undersökningar med bla nikotinplåster om det är nikotinet som gör oss gott men det blev inget lyckat resultat. Minns att det stod där att man får en kraftigare nikotinkick då man röker än av ett plåster, kanske det det beror på men det visste ingen. Detta läste jag för flera år och om det skett nåt nytt vet jag inte.

Jo i sommar blir det nog att vara hemma men också gör den sedvanliga turen upp till Tornedalen, träffa släkt och vänner, bada, fiska, gå på marknad, fest, basta osv.
    Min familj, mama,pappa, syster och bror med fam. Kommer till oss om 1 v, jag längtar så!
    Då jag bor så långt ifrån så får jag i regel inte besök oftare än 1g/år. Mamma och pappa var här för 1 år sedan och syrran var det 2 år sen sist och brorsan var det 3 år sen sist så det känns och jag hoppas vi får riktigt trevlig.

Sambon fyller ju 40 p midsommarafton och mamma 59 samma dag så jag ska ordna en fest här med alla, 25 pers där jag ska bjuda på middag, lekar osv. Hoppas bara det vackra vädret kommer tillbaka.

Till rökningen igen! Min mamma slutade röka för drygt 60 dgr sen och hon mår bra än. Visserligen har hon lindrig uc eller så har hon haft tur. Hon slutade med hjälp av Chapix tabletter i 17 dgr ifall nån röker här och funderar på att sluta. Det var nästan för lätt sa hon. Bra gjort tycker jag!

llas.se Jag får nog hålla med om att vi är värst
    Att ha denna tråd är guld värt! Förr hade jag ju ingen att prata med, ja ingen som kunde förstå men nu har jag många och många ggr behöver man kanske inet höra lång aharanger utan det kan räcka långt att man får ur sig allt.

Vad jobbigt att det ska böka då du väl gått igenom en op. Förstår att det inte är kul med läkage, det är inte kul att läka från nåt håll. Hoppas du får ordning på bandagen!

Dalkulla.se Vad tråkigt att se att du har det jobbigt än  Tröstkram!

jajjaB.se Tack *L* Jo jag är också en lättrörd person, eller jag har iaf blivit det med åren och än värre sen jag blev mamma.
    Förr vägra jag gråta inför andra men jag har släppt kraftigt på den fasaden med åldern, mognad och säkert självkänsla men jag har svårt för det än men jag har inga som helst problem om någon annan börjar gråta, jag är världsbäst på att trösta
    Visst tycker jag också att man ska kunna visa sina känslor.
    Att inte visa gråt för min familj tror jag är inlärt sen jag var liten. Jag minns då jag var tex 6 år och blev inlagd, påd en tiden fick föräldrarna bara vara där då det var besökstid, kl 10-19.30 och jag förstod nånstans att det var jobbigt för mina föräldrar och jag själv var fruktansvärt lessen och rädd av att ligga där helt ensam med vuxna främlingar och så fort mamma o pappa skulle gå då besökstiden var slut såg jag att dom var lesna men jag bet ihop för deras skull men då dörren stängdes storgrät jag men i smyg s inte dom andra patienterna skulle höra mig.

Efter det har jag varit ?hårdare? inför närmaste familjen och dom verkar inte genomskåda mig och jag kör samma race än idag, 33 år senare. Vill inte oroa och lasta dom helt enkelt så nämner jag nåt som är jobbigt så blir det många ggr i förbifarten.

Jag visar mig hellre lessen för andra än dom men sambon o hans fam. tex upplever jag som?.att man ska vara neutral eller glad, är man förbanad så tiger man och surar , som att det inte skulle synas?! Jag tror att känslorna gör dom rädda och osäkra.
    Nu känner jag mig lite taskig, vill dom absolut inget illa om det tolkas så, utan jag förklarar bara hur jag upplever det.

Sen har jag ju alltid bitit ihop för omgivningen då det gällt min hälsa och en sån sak är inet så lätt att ändra på, jag är ju duktig på att förtränga för mig själv tyvärr.
    Men det är klart, jag är inte mig själv till 100% för då skulle många fler ha set mina tårar *L*
    När jag pratar med er kan jag gråta ibland men ni sr ju inte mig

Rena romanen igen, sorry! =/

Kramar till er alla!

• 68an

Vågar jag skriva ps.

Måste bara berätta då det skrivs negativa saker om sjukvården här.
    Dottern blev getingstucken på handflatan på torsdag förra veckan, på dagis.
    Fröken tog bort taggen och pyssla om henne, det svällde men inte lika kraftigt som dom 2 tidigare gångerna.

I går em var allt fel för henne, hon var lessen osv men jag tolka det som trötthet.

I morse väcker hon mig gråtandes, hon hade så ont i handen sa hon, där getingen hade stuckit henne för 1 v sedan.

Jag kollade handen och den hade svällt upp igen och sen såg jag en liten mörk "sticka" där hon hade haft senaste bettet.
    Jag ringd edagis och dom bad mig ringa sjukvårdsrådgivn.

På sjukvårdsrådg. sa dom att det säket var kvar endel av taggen och att hon hade fått en infektion, dom bad mig att ringa distriktsköt. på v-c för att få komma dit och visa upp och få antibiotika omd et var som dom trode, infektion.

Jag ringde v-c men det var så så förbannat knöligt som det alltid verkar vara där nu för tiden. Efte rmånga om o men skulle jag få komma dit med henne kl 13. Jag som inbillat mig att barn får komma in typ direkt fick tji.

Jag smorde på xylocainsalva så det kanske skulle bedövas och efter 1 tim var det bättre med det onda så då fick hon åka på dagis och jag till jobbet.

Kl åker vi till v-c och 13.30 kommer en sköterska o ropar in oss, hon ser i handflatan ett bra tag och säger sen, jag måste hämta en läkare.
    Första gången jag fick ett ansikte på denna unga sköterskan som jag pratat med flera ggr i tel. ang mig själv. Hon inger ingen störra kompetens eller omvårdnad.

Läkaren kommer, tittar och känner 10 min. Säger åt henne att hon får ta en nål och försöka peta bort taggen, hon ser vettskrämd ut och ber han förklara mer....dom två sitter och pratar om den största nålen osv inför min dotter, pedagogiskt värre tänker jag, det kommer aldrig gå för nu skrämmer ni ju skiten ur henne med ert snack inför henne.

Jag inser då dom pratat klart att hon kommer aldrig våga göra detta på vår dotter för hon ser ju livrädd ut och mycket riktigt, vi blir hemskickade utan att hon tog bort taggen och utan antibiotika fast rådgivn. sa att hon skulle ha det vid en infektion.

Jag orkade helt enkelt inte opponera mig, är så förbanat trött på vår v-c så jag åkte hem och pilla själv på handen, rengjorde osv.

Det som inet känns bra däremot är att sjukvårdsrådg. sa en sak om antibiotika och läkaren en annan men man ska väl lita på dom?!

jag skule iaf vara observant på feber osv.

Om 2 dgr stänger vår v.c över sommaren och än ha rjag fått nada råd och hjälp kring mina för höga levervärden som jag hafts en i januari men vad är det att förvänta sig då jag fick vänta 5 månader på levaxin?!

Blä!

Dumt att avsluta med nåt negativt men jag kund einte låta bli

Nattkramar till er från mig!

• 68an

Har eg. inet tid att skriva nu men svarar på Lindis fråga som hastigast, får ta resten senare.

Se till att du får bla bedövningsspray i halsen, känns otäckt först, som en kvävningskänsla men är du beredd på det så klarar du det bättre, det går ju över på en kort stund.
    Be om lugnande i handen. Försök vara lugn och medgörlig men säg stopp då du behöver en vilopaus.
    Det är jobbigt men går i regel ganska fort.
    Lycka till!

• 68an

Hej på er alla vänner!

Ni har skrivit mycket sen sist så jag ska gå igenom det men först vill jag ha er HJÄLP!
    Iofs utanför ämnet men jag kör ändå *L*

På midsommarafton får vi 25 gäster, sambon fyller 40 år den dagen så jag ska bjuda på middag men en sak ha rjag inet löst än, jag ska bla ha bål och jag vill göra den på ren vodka +alkohlfria drycker i den, någon som har nåt gott förslag som kan funka med vodka/brännvin???

Jag vill inte bo vid spisen hela tiden så därför har jag försökt göra det någorlunda enkelt för mig, hur ser denna meny ut??

Förrätt: Gräslökspannacotta toppad med löjrom

Varmrätt: Kycklingrullader, hemmagjord potatissallad och en fräsch sallad till det.

Dessert: Gino...en Italiensk dessert på färska frukter, riven mandelmassa och vit choklad som gratineras i ugn och sedan serveras det till lättvispad grädde.

Dryck som jag bjuder på förutom alkoholfria alternativ är starköl och bål under hela kvällen. Måste jag bjuda på vin också?

Superglad om ni vill säga ermening!

Jo en sak till...vickning på kvälls/nattkvisten....kan jag bjuda på janssons frestelse då eller nåt så enkelt som korv med bröd?

• 68an

Vågar jag?!

Dags för en ny roman *rodnar*

Idag har jag bemödat mig att ringa vårdcentralen igen ang. levern. Jag satt på jobbet då jag gjorde det och hade samtidigt en kär cybervän på msn, hon peppa mig som sjutton medans samtalet pågick
    Hon visste att jag kände mig svag nu då ja inte mår bra med hälsan och att jag därför inte är lika tuff som jag annars vågar vara mot sjukvården då jag mår bättre så hennes pepning var kanon! *L*

Typ så här såg det ut på msn haha

Jag
    ?Suck, samma sköterska som sist svarar nu, hon som verkar tappad bakom en vagn
    Kompisen
    ?Hota med att du anmäler dom om du inte får en telefontid med en läkare!!!

Det hjälpte! Jag behövde inte hota men jag gav mig f-n på att jag inet skulle lägga på luren förän jag iaf fått en telefontid och det lyckades! En läkare ska ringa mig om mina levervärden på onsdag! Nu känner jag mig lugnare och gladare! *L*

En fråga till er ala med fistlar!!!!
    Kan ni beskriva vad en fistel innebär, hur dom ser ut, var ni har dom? Hoppas jag inte generar er med frågan.

Sen en sak till!
    Vi här inne borde ju vara värdefulla för forskning eller?!
    Vi delar erfarenheter och hittar ibland gemensamma saker med hälsan som inte ingår i sjukdommen, tänkt om det ändå ingår då det är så många som känner igen sig i vissa saker?

Nu lite svar på frågor till mig?.

tröttmor.se Jag förutsätter att du menar nummer 2/bajsa då du skriver ?gå på toa?.
    Är det ?bara? för dig att göra nr 2 2-3 ggr/dag? Jag missförstår kanske?! =/

DÅ jag får mina krampanfall så är anfallet inte långvarigt. Det kan sitta i 30 min till 2-3 timmar. Krampanfallet ger sig inte före jag tömt magen och ibland tar det lite tid men i regel kommer det med besked, likaså gaserna.
    Om jag får anfallen fler ggr än 1/dag så har jag lite kvar i tarmen men i regel är det inte fler än ett/dag men det har hänt 5ggr/dag som mest.

Förr trodde jag inte att det fanns nåt åt dessa problem men då jag sa ifrån ordentligt (nästan eft. 25 år) så fick jag medicin för detta. Det verkar otroligt trögt att få nåt eller så fattar dom inte hur fruktansvärt plågsamt det är med dessa kramper.
    Dom som har fött barn vet att det inte är vidare latjolajban då det smärtar som mest och det är det enda som jag kan jämföra det med men detta är värre då det är ihållande, då man föder får man ju hämta igen sig iaf mellan värkarna.

Fråga om dimetikon och tryptizol! Tyvärr har jag krampanfall än men inte lika ofta som jag har utan dessa mediciner.

Fick du soleksem av asacol? Jag är själv övertygad om att det är dom som gör att jag får vattenblåsor då jag varit i solen. Inte kul! Vad åt du för dos och vad fick du ist då dom böt ut asacolen?

Nio.se Jag har ju inte heller varit finnig som tonåring, ja nån enstaka då nån gång men inte mer. Med åren har jag ju däremot fått utslag runt öronen, på halsen/nacken och läkarna säger atopiskt eksem, så less den ?titeln?. Det jag själv tänkt är att det är nåt hormonellt men det är ändå inte som riktiga finnar men dom har jag funderat på om dom har nåt samband med u.c eller medicinen, mamma (har också uc) som blir 59 på midsommarn får ju likadant.

Mina naglar är jag väldigt stolt över då jag sparar ut dom men jag har lessnat och biter ner dom nu för tiden, dom skivar bara sönder sig ändå

llas.se 6 år själv?! Ja du är då tuff du! *imponerad* Men jag tror säkert att det var nyttigt *L*
    Jo jag kan prata ut rätt bra här inne, ibland är jag på väg att bli för öppen men då kan jag komma på mig ?oj, tänk om nån där hemifrån kikar in här? så då håller jag tillbaka.
    Vilken rar kile du har som kör den resan för din systers skull *L* Dom vägarna känner jag väl då jag själv bilar där då varje år. Be han ta det easy mellan Ume och Skellefteå, det är där dom flesta kamerorna är! Mellan Pite och Lule är det några också men annars är det rätt glest.
    Hoppas bandaget funkar!!!!
    Och du, var inte nervös för kortisonclysman. Jag har tagit såna många ggr under 20 års tid och det har gått bra och jag var också en av dom som kortisontabletter gjorde mer skada än nytta på.
    En fråga! Innan du tog bort tjocktarmen, börja alltid dina skov vid ändtarmen och sen klättra det uppåt? Det är så det är för mig.
    Kram/Beja ?.måste ju härma dig *L*

Disa79.se Underbart det låter *L* Lycka til!!!

Lindis41.se Jobbigt! Det är jobbigt att göra det, lider med dig!Jag vet inte vad du kan göra för att få lindring men nu vet du iaf att du ska kräva bedövningsspray i halsen OM det blir en nästa gång. Jag sa också aldrig mer då jag blev tvingad direkt efter en coloskopi, jag fick inget och dom höll fast i mina händer, det var fruktansvärt och plågsamt och jag grät massor men nr 2 hos min fd och underbara tarmläkare var det annat, bedövning och värdigt behandlad blev jag och det var en stor skillnad.

Mallansprallan.se Jag har alltid haft bra blodvärde då jag haft skov, tom med riktigt illa och långvarigt skov men jag är ändå supertrött då så bra värde är inte likamed pigg.

MaddeK81.se Vad är resorb för nåt? Jag får ju huvudvärk i slutet av mens eller direkt efter och den sitter alltid i 1-2 veckor, vid ett tillfälle gav den sig först efter 28 dgr och jag har aldrig fått nån förklaring till detta, tänkte om det har nåt samband med det du skriver.
    Jag var också magsovare tils jag bröt ryggen och jag saknar det vissa nätter. Jag försöker ligga på mage då och då men det gör så ont efter en stund så nu för tiden är favvon fosterställningen men det är skönare för lederna att sträcka ut sig som jag gjorde på mage.

Sen är jag nyfiken på hur det artar sig då du får flimmer?
    Jag får flimmer som ser ut som kvicksilver, silver prickar, och det kommer extra mycket då jag har ett skov. Sällan nu för tiden men det händer att jag ser gula prickar också men det är silverregnet som är det vanliga.
    Då jag får perioder med silverregn kommer alltid saltsuget och det brukar aldrig ta lång tid så har jag ett ilsket skov. Turkisk peppar är bra då!
    Då jag blir sämre i lederna är jag alltid sugen på kräftor, räkor, gravad lax?tror det finns ett samband.

jajjaB.se Tråkigt! Men du! Finnar eller inte, det är erat inre som räknas för mig och du är fin för mig *L* ?och jag vill träffa dig också!
    Och ja, jag känner igen mig på listan du radda upp.
    Sen det med psyket. Efter alla år med mina sjukdomar och men efter olycka så är jag ju inte på topp mentalt alla dagar. Jag är övertygad om att kronisk värk gör än dummare och svagare i vissa situationer.

Tessi81.se Jag har fiskfjäll på benen om jag inte smörjer in mig frenetiskt.

Zafon.se Roligt att se dig

Lss.se Vad fick du för medicin? Losec?

Nu kom jag på en sak till då jag läste om rökeri! Hur klarar ni av att äta rökt mat, rökt fet fisk som tex lax, mer än 1 kokt ägg osv?
    DÅ jag äter fet mat, rökt mat och ägg så mår jag dåligt. Jag brukar säga att det känns som att jag får gallkänningar fast jag eg. inte vet hur dom är men jag tror att det känns så *L*

Mumlin.se TACK! Ska kika på länken.

De blev visst långt igen

• 68an

Lite fakta....

I västvärlden förekommer Ulcerös kolit med ca. ett fall per 1000 invånare och Crohns sjukdom med ca. ett fall per 1500 invånare.

Man upptäcker 20-30 fall av Ulcerös kolit per år och 10-15 fall av Crohns per år i Sverige.

I Sverige är det ca. 55-60.000 personer som är drabbade utav Ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

Uc. och Crohns debuterar vanligen i åldern mellan 15 och 30 år.

Vilka faktorer spelar roll vid förekomsten av Ulcerös kolit och Crohns sjukdom?
    Det finns flera olika spekulationer när det gäller sjukdomarnas förekomst. Det är troligt att flera faktorer, listade här nedan, kan spela roll antingen i kombination eller separat så att sjukdomen utvecklas hos en individ. Det är möjligt att man ärver belägenheten att få sjukdomen ulcerös kolit eller crohns sjukdom och om utlösande faktorer inträffar i kombination, då uppstår en utav dessa sjukdomar.

#Faktorerna är:
    -Infektion
    -Miljö faktorer
    -Ärftliga faktorer

I vilka områden av världen är Ulcerös kolit och Crohns sjukdom dominerande?

Ulcerös kolit och Crohns sjukdom är vanligare i Europa och Nordamerika än i tropiska Afrika, Sydamerika, Asien och Japan.

Vad betyder det när man säger att Ulcerös kolit och Crohns sjukdom är kroniska sjukdomar?

Detta innebär att sjukdomarna ej kan botas och man har sjukdomen livet ut efter diagnos. Sjukdomarnas förlopp varierar mellan aktiv sjukdomsperiod och symtomfria perioder. I de flesta fall är sjukdomarna inte aktiva och patienterna får enstaka attacker. Attackerna går att bemästra med hjälp av medicin/ mediciner. De patienter som inte går att behandla till symtom fria blir sjukdomarna aktiva mer eller mindre kontinuerligt. Då kan kirurgisk behandling bli nödvändig.

Skillnaden på chrons och u.c.
    Ulcerös kolit drabbar ändtarmen och/eller grovtarmen medan Crohns sjukdom kan drabba hela magtarmskanalen, alltså grovtarm och/eller tunntarmen.

Vanligast symtom vid uc och m.c.
    Vid Ulcerös kolit är de dominerande symtomen tarmbesvär med blodiga och slemiga diarréer eller lösa avföringar samt allmänna symtom som viktnedgång, ont i magen och trötthet. När det gäller Crohns sjukdom är de vanligaste symtomen diarréer eller lösa avföringar (behöver ej vara blodiga), buksmärtor, avmagring, feber och trötthet.

Andra symptom som är mindre vanliga vid u.c och m.c.
    Led-, hud-, ögon- och lever symtom kan förekomma om lederna, huden, ögonen och levervägar är inflammerade.

Hur ställs diagnois uc/mc.
    Efter samtidig analys av patientens symtom och läkarens klinisk bedömning går man vidare för att fastställa diagnosen. Med hjälp av olika instrumentarier inspekterar man tjocktarmens slemhinna och dokumenterar förekomst av inflammation och dess grad. I samband med tarm undersökning tar man vävnads prov som ska undersökas under mikroskop. I de flesta fall går det att ställa diagnosen på inflammatoriska tarmsjukdomar säkert och att skilja Ulcerös kolit från Crohns sjukdom brukar ej ge stora svårigheter. Men i ca. 10 utav 100 fall är det omöjligt att skilja Ulcerös kolit från Crohns sjukdom

Vilka instrument använder man för att undersöka tarmen?
    Följande instrument är vanliga:
    *Rektoskop. Det är ett ca. 2cm i diameter rakt rör som ger möjlighet att inspektera ändtarmen och detta rör har inbyggd belysning.
    *Kolonoskop (tarmkikare). Detta är en mjuk slang som går att böja och styra och ger möjlighet att titta i hela tjocktarmens slemhinna och även en bit in i tunntarmen.

Är det vanligt att man ärver ulcerös kolit av föräldrar?
    Ja. De flesta experter anser att man ärver ner belägenhet eller villkoren att utveckla ulcerös kolit (UC) och när villkoren (till ex.infektioner båda bakteriellt och virus orsakad) är uppfyllda blommar sjukdomen upp. Det är sannolikt så att miljön man befinner sig bestämmer om sjukdom utvecklar sig eller inte hos den individ som har belägenheten att få UC. Det finns forskningsresultat som visar att ulcerös kolit drabbar mer en än individ i en familj. UC kolit förekommer också hos tvillingar.

• 68an

Vill bara säga hej åt er

Jag har en hektiskt vecka nu så jag lär knappast honna in här och läsa av som jag vill under veckan och 1 veckas frånvaro, hur många sidor hinner det inte bli då

Jag sitter just nu och gör ett sånghäfte, borde sova men har inte riktigt tid.
    Min familj, 10 pers, kommer hit på onsdag-söndag och sedan kommer det än fler gäster på midsommarafton då vi ska ha 40-års kalas så jag har fullt upp med mat, bål, bord som ska hämtas, presenter som ska fixas, lekar mm mm. Men det känns kul fast lite pirrigt då jag är en sån som vill att allt ska klaffa och bli riktigt bra.
    Tur jag fick ledigt på torsdag

Jag vill iaf önska er alla en trevlig midsommar och jag hoppas att vi får vackert väder och inte så halvtaskigt som negativa Rune säger på teven =/

Kram på er!

• 68an

Kikar in efter en massa sillinläggningar, jag är trött som f-n men måste ta 10 min för att unna komma ner i varv efter 2 superstressiga dgr hemma och på jobbet där jag har en deadline att hålla.

Jag har gjort sillinläggningar till midsommarluncehn, på kvällen blir det ju annat på kalaset. Imorn kväll kommer mamma, pappa, bror med sambo, längtar så!
    Mamma sa att hon kunde rulla 2 kg köttbullar men kan vi inte ha roliogare då dom kommer?! Tror jag gör det då jag kommer hem från jobbet vid 15 tiden medans steken är i ugnen.

IAf längtar jag lite till midsommarafton, längtar till att se om jag fick allt att gå i lås.
    Satt uppe i natt till 3,30 *rodnar*....skulle lägga mig och sova men kom ju på att jag inte gjort nåt sång/gratulationshäfte till sambons kalas så då var jag bara tvungen att ta itu med det innnan jag la mig. Konstigt att jag inet känt mig tröttare idag fast jag nu har fått ett skov, ja det ha rju gått hit o dit i flera veckor men nu är det här med besked

IAf har jag ju ledig på torsdag, tack o lov så då är mina planer att jag ska kunna förbereda all mat för 25 gäster i någorlunda lugn och ro.
    Då är i princip all mat till midsommarlunchen klar, sill, gravad lax, köttbullar osv.

Sedan har jag, mamma, bror och syster med fam. bestämt att vi alla åker till ikea (nära mig) och äter middag på torsdag, då finns det mer tid över för att få en chans till lite ro.

4 hundar blir det oxå på midsommarafton, 25 människor och 4 hundar, rena cirkusen! Kul *L*

Nä nu surra jag bara goja...nattnatt och kram på er alla!

Ps. Imorn ska jag äntligen få prata med en läkare om mina levervärden, visserligen en v-c läkare men kanske det ger nåt possitivt ändå, hoppas!

• 68an

God morgon!

Nu har jag pratat med v-c läkaren om leverproverna och det känns tungt. Jag fick inga besekd om varför värderna är höga men det är väl för att jag fick ta fram det i ljuset igen som gör att det känns jobbigt igen, oron kommer tillbaka osv.

Iaf ska han ta ett vanligt blodprov på mig och cdt och är dom bra så blir det ultraljud på levern.
    Jag känner mig som en oskyldigt utpekad alkoholist!

Jag förstår att allt måste gås igenom, frågor om alkohol osv men det kan inte hjälpas att det får mig att känna mig skyldig, känna mig som en brottsling.

Läkaren anser att jag har normal alkoholkonsumtion men att jag kan höra till dom få som reagerar väldigt lätt, jag vill veta om det är så med mig NU. Jag är otålig, jag funderar på om jag ska lägga ner allt vad heter alkohol men läkaren tyckte inte det än så länge, tyckte att det var orättvist mot mig om jag måste avstå helt på vår 40-års fest på midsommaraton.
    Orättvist?! Nä jag känner inte så, klart jag vill avstå från all alkohol i mitt liv om jag har en känslig lever men jag vill ha besked om det beror på alkoholen.

Hoppas cdt är bra för hur ska jag ta emot ett besked om att det är för högt?! Jag kommer nog känna mig orättvist stämplad som en alkis *gråter*

Är cdt bra är dte något annat och det känns ju inte heller bra för då ska jag ju oroa mig över detta innan jag vet vad jag har för fel.

Det känns tungt nu men förhoppningsvis kan jag skjuta det åt sidan, mamma, pappa och bror med sambo kommer ju i kväll från norrbotten.

Förresten sa läkaren först att vi tar nya blodprover om 6 mån. Aldrig sa jag, jag fick reda på detta i januari så det har gått tillräckligt lång tid och att jag vill att det ska redas ut nu så tack o lov att jag fick min vilja fram.

Håll tummmarna för mig att det slutar väl!

Mumlin.se Du är tuff du som verkar vara så stark i detta med din lever!

Nä nu måste jag torka tårarna och ta mig i kragen, ska ju till dagis och jobbet strax.
    Fan för att vara säljare då man är lessen.

Förlåt för att jag är så neggo och gnäller nu men jag behövde släppa ut lite någonstans, det fick bli ni som fick ta det.

Kram till er alla!

• 68an

Tack Madde *L*

Jag tog mig till jobbet flera timmar senare och är här inne bara 1 tim nu för att få undan det viktigaste. Jag blev kraftigt försenad för 9,30-12,30 hann jag få 3 krampanfall så jag känner mig lite mör nu men jags ka snart gå hem och försöka varva vila med måsten.

Funderar på det med mina krampanfall. Jags er mer o mer ett mönster att det även dyker upp då jag känner mig orolig, det kom ju 1 timma efter jag pratat med läkaren idag, efter tårarna och oron så det verkar troligt att mentala hälsan spelar in en del.

Nu ska jag slutföra det sista och sen åka hem...dottern är med mig på jobbet då jag inte kunde åka med henne till dagis då jag satt på toa. Tur jag har det jobb jag har såna här gånger *L*

Kram

• 68an

Madde.se Jag är säljare inom elithockey, mentalt stressigt jobb men jag kan flexa mellan 8-17 i princip varje dag och jag jobbar bara halvtid så idag kompa jag och tog ut övertid ist. för att få karnes på dom 3 timmarna jag inte jobbade.

Det du säger om läkarna instämmer jag. Min vårdcentral gör mig sjukare i onödan känns det som. Dom har skött riktigt dåligt allt kring min sköldkörtel o lever. Ingen som tagit tag i det, hjälpt mig att få reda ut det på en gång, ingen läkare att prata med och mottagningssköterskan verkar inte ha fattat läget alls. Allt detta har gjort mig riktigt orolig i onödigt lång tid och det har magen inte mått bra av.

Lss.se Så söööt! *L*

Nu ska jag ligga på soffan och vila i minst 2 timmar, sen kommer släkten från norr....jag ska rulla 2 kg köttbullar men mamma sa att jag skulle lämna det så kunde hon göra det då hon vaknar i morn, kroppen säger ja men hjärnan vill göra bort så mycket som möjligt innan morgondagen då jag hade tänkt på lite lugn o ro. Vi ska på ikea, jag ska förbereda så långt jag kan förrätt, varmrät och efterrätt till 25 pers till dagen därpå så då gäller det att ha undanstökat så mycket som möjligt för att få lite ro.

Ikväll nöjer jag mig inte med mina vardagliga mediciner och suppar utan jag ska köra en pred clysma...stackars mage *L* ...men allt för att klara detta fram till midsommaraftonsnatten, sen kan jag få braka

Kram....

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7