IVF utan spray?
Det finns något som heter ivf i naturlig cykel, men då finns det ju oftast bara ett ägg. Eller om man ätit pergo så kan man ju får 2-3 stycken.
Om man är oförklarligt barnlös, som ni verkar vara, är det ju förstås bra om man kan få fram flera ägg. För det är ju inte alls garanterat att de befruktas eller delar sig som de ska.
Själva sprayningen är dock inte alltid nödvändig. Vissa kliniker gör den sk korta varianten. Då sprayar man inte utan börjar med sprutorna direkt.
Själv ska jag, som bor i USA, göra en variant av korta. Fast den är igentligen längre än långa. Jag börjar nämligen med en karta ppiller, så när det är några få piller kvar så börjar jag med Lupron, en spruta som ska hålla nere kroppens naturliga hormoner. Ppillerna och Lupron blir på så sätt motsvarigheten till nedregleringen. Sedan är det samma procedur under stimuleringen. Men räknar man från första ppillret till äggplock är denna "korta" varianten alltså längre än den långa om man börjar med sprayen i mitten på lutefasen.