Cat, det är svårt att säga. Det beror på så många faktorer. Men det är helt klart dyrare med behandling här, fast så mycket annat spelar ju in. Täcker din försäkring i USA ivf? Är du fortfarande skriven i Sverige, annars tror jag inte du kan få hjälp av högkostnadsskyddet etc.
Min försäking täcker 80% av ivfen, fast så har jag en out-of-pocket limit på $2000, så jag behöver inte betala mer än 2000 per år för all medicinsk behandling. Tyvärr täcker min försäkring inte medicinerna, så jag har lagt ut över $3000 på det för ett försök.
Ska man däremot åka till Sverige och genomföra behandligen där tillkommer ju andra kostnader som flygbiljetter, förlorad inkomst (om du och mannen jobbar här), boende och sådant när ni är i Sverige. Och man får nog räkna med ett antal veckor där, särskilt om du skulle köpa all medicin i Sverige via apoteket. Om man sedan inte lyckas och får embryon i frysen måste man ju flyga till Sverige för att få tillbaka dem.
Många kliniker har ju också "baby-back" garanti här för dem som inte har försäkring. Kvalificerar ni er till det är ni ju i alla fall garanterad bebis för pengarna ni lägger ut.
Jag funderade på att åka till Sverige ett tag, men insåg sedan att det nog inte är värt det. Det är möljigt att det blivit något billigare, men det kändes som det skulle bli väldigt krånglig att tajma med flyg och allt och bara göra allt extra stressigt och krångligt. Om vi skulle åkt till Sverige skulle min man missa minst två veckors inkomst (jag jobbar inte), vilket i vårt fall helt klart kommer göra en Sverige resa för ivf dyrare än när vi gör det här. Dessutom ligger ju USA före i ivfbehandlingar.
Sedan tycker jag inte du ska jämföra dig med din kompis. Vilket försök man lyckas på är ju helt beroende på individuella omständigheter och i många fall tur känns det som. Och tänk också på att i Sverige sätter de i de allra flesta fall endast tillbaka ett embryo per försök, medan här är genomsnittet två ägg, ibland ger de tom fler. Detta gör att chansen att lyckas blir högre här än i Sverige.