• midsomer

IVF utan spray?

Är det någon här som fått göra en ivf utan själva sprayningen?

Jag har börjat fundera så mycket nu o är nästan säker på att denna ivf:en som vi nu gör är meningslös. Jag har t ex inte problem med äl el min kille har inte problem med spermierna. Så det känns som att denna ivf:en vi gör inte kommer göra n¨ån skillnad :(. Varför kan man då inte bara förkorta processen och plocka ägg från en naturlig cykel och befrukta utanför!?

• Svar på tråden IVF utan spray?
  • sweedy

Det finns något som heter ivf i naturlig cykel, men då finns det ju oftast bara ett ägg. Eller om man ätit pergo så kan man ju får 2-3 stycken.

Om man är oförklarligt barnlös, som ni verkar vara, är det ju förstås bra om man kan få fram flera ägg. För det är ju inte alls garanterat att de befruktas eller delar sig som de ska.

Själva sprayningen är dock inte alltid nödvändig. Vissa kliniker gör den sk korta varianten. Då sprayar man inte utan börjar med sprutorna direkt.

Själv ska jag, som bor i USA, göra en variant av korta. Fast den är igentligen längre än långa. Jag börjar nämligen med en karta ppiller, så när det är några få piller kvar så börjar jag med Lupron, en spruta som ska hålla nere kroppens naturliga hormoner. Ppillerna och Lupron blir på så sätt motsvarigheten till nedregleringen. Sedan är det samma procedur under stimuleringen. Men räknar man från första ppillret till äggplock är denna "korta" varianten alltså längre än den långa om man börjar med sprayen i mitten på lutefasen.

Längtar och väntar...
  • sweedy

Detsamma! Tror att ni kommer ha större chans att lyckas nu än om du skulle få göra ivf i naturlig cykel. Och jag har inte hört att det ens görs i Sverige.

Längtar och väntar...
  • Poetrys

Denna gången ska jag inte behöva börja med sprayen, då det inte fungerade på mig,
    så jag fick nu äta pp NEOVLETTA, och sedan mitten i april ska jag börja m puregon och ena sprutan som gör så att man inte får ägglossning fr tidigt.

Då jag inte svarat på sprayen tidigare,
    någon som varit med om det som jag nu ska göra?
    Lyckades någon få några ägg vid ÄP och fås vid ET?

• Malleballebuse

Jag slapp att ta spray vid mitt andra försök för att jag blev så deprimerad utav den. Tog gonal-F sprutor bara istället. Fick väl fram 8st ägg tror jag. Med spray 9st, men dom sa att det oftast blev fler ägg och mera kontrollerat att gå den långa vägen.
    Och äggplocket i sig är ju ingen liten sommarsemester att gå igenom så när dom är där är det ju bara om man kan få ut så många som möjligt. Långt i från alla ägg klarar sig.

• cat11

Hej Sweedy! Jag har en frag till dej. Jag bor ocksa i USA (michigan), och undrar vad du betalar dar du bor? jamfort med Sverige dar du kan fa hogkostnadsskydd, verkar alla stallen i USA sa dyra). Jag haller pa att overvaga USA eller Sverige/Carlanderska kostar 25,000 kr, och i USA verkar det rora sej om minst det dubbla.
    Jag gjorde mitt senaste inseminations forsok med 2 insem/cycle med Gonal-F, och Ovidrel.....jag fick bara ett agg:(, och ett neg grav test som ett brev pa posten...sa nu tanker vi efter drygt 2 ar att prova IVF. Min kompis i Sverige gjorde IVF/ICSI pa Carlanderska/Gbg och lyckades 1:a forsoket.

• sweedy

Cat, det är svårt att säga. Det beror på så många faktorer. Men det är helt klart dyrare med behandling här, fast så mycket annat spelar ju in. Täcker din försäkring i USA ivf? Är du fortfarande skriven i Sverige, annars tror jag inte du kan få hjälp av högkostnadsskyddet etc.

Min försäking täcker 80% av ivfen, fast så har jag en out-of-pocket limit på $2000, så jag behöver inte betala mer än 2000 per år för all medicinsk behandling. Tyvärr täcker min försäkring inte medicinerna, så jag har lagt ut över $3000 på det för ett försök.

Ska man däremot åka till Sverige och genomföra behandligen där tillkommer ju andra kostnader som flygbiljetter, förlorad inkomst (om du och mannen jobbar här), boende och sådant när ni är i Sverige. Och man får nog räkna med ett antal veckor där, särskilt om du skulle köpa all medicin i Sverige via apoteket. Om man sedan inte lyckas och får embryon i frysen måste man ju flyga till Sverige för att få tillbaka dem.

Många kliniker har ju också "baby-back" garanti här för dem som inte har försäkring. Kvalificerar ni er till det är ni ju i alla fall garanterad bebis för pengarna ni lägger ut.

Jag funderade på att åka till Sverige ett tag, men insåg sedan att det nog inte är värt det. Det är möljigt att det blivit något billigare, men det kändes som det skulle bli väldigt krånglig att tajma med flyg och allt och bara göra allt extra stressigt och krångligt. Om vi skulle åkt till Sverige skulle min man missa minst två veckors inkomst (jag jobbar inte), vilket i vårt fall helt klart kommer göra en Sverige resa för ivf dyrare än när vi gör det här. Dessutom ligger ju USA före i ivfbehandlingar.

Sedan tycker jag inte du ska jämföra dig med din kompis. Vilket försök man lyckas på är ju helt beroende på individuella omständigheter och i många fall tur känns det som. Och tänk också på att i Sverige sätter de i de allra flesta fall endast tillbaka ett embryo per försök, medan här är genomsnittet två ägg, ibland ger de tom fler. Detta gör att chansen att lyckas blir högre här än i Sverige.

Längtar och väntar...
  • Ingunn

Intressant att läsa era erarenheter. Vi skall på samtal för IVF i Maj, så jag kommer nog att följa tråden även i fortsättningen.

• Fiaflopp

Du ska vara glad om du får det utan spray,det är den man oftast mår dåligt av...brukar dessutom bli bättre resultat!

• Pinja

ivf/icsi:

nr.1; ingen nedreglering, 12 äggblåsor, 10 ägg, 2 befruktade, 1 bebis

nr.2; nedreglering med långverkande spruta, 10 äggblåsor, 1 ägg (som det ens var nån idé att försöka befrukta), inget ET

nr.3; ingen nedreglering, började spruta idag så utgången är i detta läge oklar...

Jag gillar 'utan nedreglering', men så har jag tydligen extremt hormonkänsliga ägg - ju mer hormoner desto sämre kvalitet. Det är ett ovanligt problem, så inget de som blir nedreglerade behöver gå och grubbla på. Ett PLUS är ju att man slipper humörsvängningarna!

Ifall detta försök inte lyckas så tänker jag fråga läkaren vad hon tror om ÄP i normal cykel. Eftersom nu hormonerna påverkar min äggkvalitet negativt...

Lycka till!

• H o p e

Vi har gjort IVF utan att spraya. Jätteskönt att slippa den biten då det ofta är sprayningen som är jobbig. Är nu gravida i vecka 26.

Lycka till!

.?:*¨¨*:?. Vecka 26.?:*¨¨*:?.
Svar på tråden IVF utan spray?