Inlägg från: Vardagspoesi |Visa alla inlägg
  • Vardagspoesi

Hur upplever ni er adoption?

**Bytt NICK!** Heter numera "mariasthlm" än f.d "iiaaa"! Självklart är jag samma person!

• Vardagspoesi

Myrna,

Alltså..gahh..jag är hel förvirrad! Bara för att ni är adopterade från samma land, började jag tänka att ni var biologiska systar. Haha..oj, oj vad förvirrad man är!
    Åh, vad roligt att din syster fått kontakt med biologiska syskon! Vad härligt att de är så hjälpsamma. Önskar också jag kunde få det någon gång. Har du själv fått någon kontakt med dina bio-släktingar?

Blir lite avundsjuk...

Jaha..jag trodde du menade asiater. Märkligt för 157 cm på så sätt, känns ju som alla skandivanier och övriga är 170 cm som strandad, förutom asiater. Undrar vad de menar som "klassisk längd" egentligen.

De flesta är ju mot 180 cm vanligtvis, tycker jag, men...

Vildrosen,

Oj, blir lite förvirrad här! Men visst är det så att det inte bara kan gälla asiater. Instämmer lite med Myrna. Men visst kan det ibland vara lite "crasy".

• Vardagspoesi

Myrna,

Åh, vad roligt att du sökte upp din biologiska pappa och mamma. Fick du någon slags "kontakt"? *nyfiken*

Oj, på så sätt! Runt 160, de flesta av mina klasskamrater, är uppåt 165, de är långa hela bunten. Dock finns det faktiskt nån som är i min längd, kanske t o m kortare. Träffade pappas jobbarkompis med fru idag och hon var t.o.m typ 7 cm kortare än mig, rekord! Första gången tror jag som jag känt mig lång.

Hihi, skönt att känna att man inte är ensam då, om sina 157 cm, när det finns några andra, t.o.m kändisar i sin längd(!).

På tal om 180 cm, som jag sade, är de flesta av mina lärare runt den längden, min engelska-lärare är säkert 198(!) cm. Men han är över 190 cm iaf! Jättelång!

• Vardagspoesi

LCW,

Spännande att du gjort en återresa! Förstår att det är många intryck man måste ta in, tror därför att jag väntar att göra en återresa till Vietnam. Blir lite avundsjuk! Flört Verkar så spännande men samtidigt "skräckblandad förtjusning" eller vad man ska säga. Vill också göra en men vågar inte riktigt än. Har börjat fundera på att jag kanske skulle vilja göra en då jag slutar 9:an. Kanske har "mognat" ännu mer tills dess. Får man fråga hur du upplevde återresan tillbaka?

Vad märkligt att du fortfarande uppfattas som barn. Jag har liksom uppfattas som vuxen t.o.m myndig! Och som du kanske läste, också blivit tillfrågad om jag ville ha vin(!). Fundersam  Blev lite smått chockad måste jag säga. Trots mina ynka nyblivna 14(!) år, igår! Flört Undrar ibland vad som gör asiater och övriga till utseendet att vi ser både äldre och yngre ut än vad vi är. Lite krångligt att förklara, hoppas du ändå förstår.

Som Myrna också sade så har man någon gång också uppfattas som sin pappas yngre fru. Fundersam Jag personligen tycker att skandinavier är lik sin ålder. Barn som barn, tonåring som tonåring, vuxen som vuxen, osv... Men det kanske bara är något jag personligen uppfattar. Känns lite märkligt iaf, att asiater skulle vara "annorlunda" i utseendet av ålder på så sätt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Skönt att höra att adoptionen i "sig" iaf har uppfattas bra av dig. Det är det viktiga!

På tal om längd, så det där med "lååångiis" så känner mig inte speciellt lång. Hihi, kanske lite nu, efetr ditt inlägg. Men asiater har ju kortare medellängd än skandivanier, så ja, that´s life! Men jag klarar ju mig bra på 157 cm. Oj, tjejerna uppåt 170 cm(!). Det var mycket. Förstår att du kunnat önska en längre längd då. Mina klasskamraterna är ju ändå, de flesta mot 160 cm. Lite längre. Finns några i min längd, men de flesta är ca 165 cm, och jag känner mig kort t.o.m av det.

Tack för ditt inlägg!

inoka,

Oj, jösses! 140 cm(!). Menar inget illa, känns skönt att du tycker du klarar dig bra med den längden. Glad Men jag som är 157 cm, kan t.o.m känna mig kort. Trodde singaleser(?) ändå hade längre medellängd än det. Har nämligen varit på Sri Lanka, 4(tror jag ) ggr. tidigare med familjen på semester där. Mest i Negombo. Ett underbart land! Alla människor har ändå varit rätt långa där, i min längd. Så jag trodde ändå medellängden var runt 150 cm.

Jättefina barn du har!

Myrna,

Tråkigt att din pappa "bemötte" dig så illa. Måste känts märkligt att få ett brev och foto av någon som är ens biologiska pappa. Förstår att det kändes "märkligt"! Vad "gulligt" av dig att du på så vis ville "rapportera" din mamma om "läget" och besultet. Tycker det var väldigt bra gjort av dig. Sedan om mamman ifråga inte var din biologiska eller om hon helt enkelt ljög, är ju ett annat kapitel, men jag tycker tanken av dig var väldigt trevlig. Glad Förstår att du känner att det var bra och "rätt" beslut.

Vad roligt att din syster har så bra kontakt med sina bio-släktingar. Glad Vad roligt! Måste vara roligt för henne att åter träffa dem, om hon levt med dem ett tag, även fast hon kanske inte minns det så mycket.

Vet att du är äldre än mig, men måste bara säga att jag tycker du har mycket erfarenheter. Tack!

Hoppas ni alla har haft en bra påsk!

*Barnvakt till världens finaste bröder*
  • Vardagspoesi
    Myrna,

Jo, absolut, jag förstår det! Förstår att det var en märklig känsla. Egentligen menade jag inte att du blev bemött illa på så sätt, utan mera att han bara stack och lämnade dig och din bio-mamma. Hoppas du förstår.

LCW,

Vad tråkigt! Ledsen Nåja, det är ingen brådska! Synd att allt pajade, bara.  Åh, vad irreterande för dig. Stackare! Du får gärna svara igen, när du har ork, tid och lust!
  • Vardagspoesi
    Myrna,

Åh, jo...det är väl klart! Glad Han gjorde(och säkert din bio-mamma med ) ett klokt val, i längden; dem gav dig ett lyckligt liv med make och son! Flört Glad Även fast det ibland kan kännas dumt av honom, som bara "stack". ;-
  • Vardagspoesi

LCW,

Tack för dina långa inlägg! Jag blir glad att läsa dem, när det "stora hela" är positivt och att du fått en så bra barndom och skolgång, trots adoption och annat utseende. Tråkigt bara att din mamma inte är riktigt som du skulle vilja(vet inte hur jag forumlera det). Jättetråkigt att du känner som du gör. Skönt iaf att din pappa kommer bra överens och passar så bra ihop. Låter.. vad ska man säga, "befriande" att läsa att du är en så kallad typisk "Pappas flicka"! Glad Skönt att du känner att det finns en du kan vända dig till. (Så klart din mamma med, men jag förstår dig mera med din pappa. Du trivs liksom bätter med honom).
    Oh, såna här kommentarer som "ting-tong" är verkligen tråkiga, jag vet att man inte ska haka upp sig på det så mycket. Men ibland är det svårt, känner liksom "varför respekteras man inte för den man är, bara för att man har annat utseende. Typ lite mer sneda ögon. Ibland kan jag känna att det är jätteirreterande. Självklart har ju ändå fulla män en tendens att kasta ut sånt.(Har aldrig varit med om att just fulla sagt sånt, men personer i min skola).

Ang. din återresa, roligt att "drömmar slår in" som med din önskan om att åka dit med din framtida(kanske mera nuvarande just nu ) man och gifta er. Roligt att ni gifte er i Thailand. Måste vara häftigt.

Människor kan reagera på så många konstiga sätt. Som den svenska kvinnan du träffade. Märkligt att hon inte förstod trots svenska(!). Jag menar liksom hallå, vad tror männiksor egentligen?

Sedan är det klart att man "blir som" man varit under uppväxten, är man uppväxt som svensk blir man väl aldrig direkt asiat trots att man har de generna.

Lite tråkigt men ändå lärorikt av din sista mening: "Dessutom så bekräftade nog resan att jag absolut inte vill söka upp mina rötter och landet är bara ett land och ingenting annat."

Får mig att tänka om på ett helt annat sätt, jag vill göra en återresa till Vietnam, men som du sa ska jag nog inte ta på mig för många förväntningar.

Tusen tack för dina inlägg! De har verkligen varit lärorika.

inoka,

Oj, så du gjorde en magnetröntgen för att fastställa din längd. Intressant! Skönt att du personligen tycker det fungerar bra och att du känner att det är ok. Det är huvudsaken. Glad Hihi, ja man får verkligen ta livet som en "klackspark"! Skrattande Det är så "mysko" det här. Som ung, jag är ju bara 14 år och har upplevds som vuxen eller myndig(18-19 år) och t.o.m blivit tillfrågade om jag ville ha vin, himla konstigt. Tycker jag själv inte ser vuxen ut, men antagligen så gör jag det i andras ögon. Lite konstigt att du fortfarande får visa leg, Myrna berättade att även hon fortfarande blivit tvugen att göra det. Fundersam Att se äldre ut i ung ålder än vad man är kanske sätter sina spår i vuxen ålder, man ser yngre ut. Hihi, om det vore så, så ska jag inte klaga.

• Vardagspoesi
    Amidala,

Åh, vilken härlig son du har! Det är ju det som är det enda rätta. Sedan tycker jag också det är mäkligt att människor att skrika "kines!!" och allt, trots att man är från ett annat ursprung, ja menar liksom, personligen tycker jag inte att kineser eller koreaner eller lika, likaså vietnameser. Så märkligt av människor, vi kanske ser ganska lika ut, men trots allt är man från ett annat land. Fundersam Flört Det är ju just det jag blivit kallad av min klasskamrat, "kines syster". Hallå, jag är VIETNAMES!!
    Det är som du säger, mycket irreterande. Har folk inget bättre eller mer hänsyn att skrika saker åt en, något man inte ens är. Fundersam De borde ha mer vett än så tycker man.

Jättegullig kommentar av din son! Så söt!
    ~ Shit happens, life goes on ~
Svar på tråden Hur upplever ni er adoption?