• Ahrodie

gravid som vuxen adopterad, nupp & andra tester?

Låter konstigt att hon frågar sådant på grund av ditt ursprung tycker jag. Jag har endast fått frågan nu inför denna graviditeten, men det är enbart på grund av ålder . Nupp/KUB visar inget alls angående eventuella ärftliga sjukdomar. Om du gör det "snabba" fostervattenprovet (svar inom en vecka) så kollas bara dom vanligast kromosomförändringarna och ryggmärgsbrock. Ska du göra en "full" kontroll så tar det hm.. 3 v tror jag det är att få svar på, vilket betyder att du i så fall redan är minst i v.18 fvp (i alla fall här på HS i Sthlm) görs inte före 15 fulla veckor.

Jag valde fvp den här gången, men p.g.a att vi haft 3 MF/MA efter varandra och började bli oroliga för att dom som "inte blev" varit skadade, kanske p.g.a min ålder. Mina tidigare 5 har jag tagit som det kom. Mitt 4:e barn, en nu 14 årig flicka, har en typ av muskel reumatism (Dermatomyosit) som är vanligare i Asien och klassad som Genetiskt Betingad men Icke Ärftlig. Den hade heller inte gått att upptäcka på något prov.

Hoppas jag sa något vettigt där i allt babbel

BF 18 maj 2007, min 6:e bebis :)
Svar på tråden gravid som vuxen adopterad, nupp & andra tester?