• Christalia

gravid som vuxen adopterad, nupp & andra tester?

hej =)
    jag e gravid i v.10, e adopterad från korea o vet inget alls om min bakgrund o familj, sjukdomar i släkten osv..

fick frågan av min bm om jag ville göra fostervattensprov o sånt men svarade nej då, tänkte mig inte för .. nu efteråt har jag börjat tänka på att även om sambons släkt e frisk så vet jag ju ingenting om sjukdomar i min släkt!

tycker ni jag bör göra nupp test o såna tester ( kan inte så mycket om vilka tester man tar för vad osv så berätta gärna vad ni rekommenderar isåfall ), gjorde du som vuxen adopterad dessa tester? lr valde ni att avstå o låta grav ha sin gång?

kramizar

• Svar på tråden gravid som vuxen adopterad, nupp & andra tester?
  • Angla

Fast de testerna visar väl mer på kromosomfel och det kan man ju få pga hög ålder på mamman, det är ju inga tester som kollar sjukdomar på det viset så som reumatism, ALS, demens osv osv

Angla - mamma bortom molnen
  • Gitani

Hade ingen tanke på några tester när jag väntade mina barn. Fick inga frågor om det heller. Hade faktiskt blivit otroligt förolämpad om någon hade frågat mig.

• Karate

Vill bara klargöra en sak, som egentligen är OT, MEN...

ALS är inte ärftligt, förutom en sepciell variant av sjukdomen som tack och lov inte är särskilt vanlig. Men sjukdomen ses inte som ärftlig.

• Angla

Ja men då är den ju ärftlig

Angla - mamma bortom molnen
  • Karate

Nä bara en speciell variant av den.

• Ahrodie

Låter konstigt att hon frågar sådant på grund av ditt ursprung tycker jag. Jag har endast fått frågan nu inför denna graviditeten, men det är enbart på grund av ålder . Nupp/KUB visar inget alls angående eventuella ärftliga sjukdomar. Om du gör det "snabba" fostervattenprovet (svar inom en vecka) så kollas bara dom vanligast kromosomförändringarna och ryggmärgsbrock. Ska du göra en "full" kontroll så tar det hm.. 3 v tror jag det är att få svar på, vilket betyder att du i så fall redan är minst i v.18 fvp (i alla fall här på HS i Sthlm) görs inte före 15 fulla veckor.

Jag valde fvp den här gången, men p.g.a att vi haft 3 MF/MA efter varandra och började bli oroliga för att dom som "inte blev" varit skadade, kanske p.g.a min ålder. Mina tidigare 5 har jag tagit som det kom. Mitt 4:e barn, en nu 14 årig flicka, har en typ av muskel reumatism (Dermatomyosit) som är vanligare i Asien och klassad som Genetiskt Betingad men Icke Ärftlig. Den hade heller inte gått att upptäcka på något prov.

Hoppas jag sa något vettigt där i allt babbel

BF 18 maj 2007, min 6:e bebis :)
  • Johansmamma

Jag är adopterad, när jag väntade min son hade jag ingen tanke på det, men jag fick frågan om jag tänkte på mina biologiska föräldrar eller sjukdomar. Jag har en rätt "hård" filosofi, det man inte vet det har man heller inte ont av. Jag tycker isf det är jobbigt att veta att det finns mkt cancer i min sambos familj. (Han är inte adopterad)

Svar på tråden gravid som vuxen adopterad, nupp & andra tester?