• tröttmor

Berätta för mig...

det är i alla fall värre att gå till tanläkarn. i alla fall om man måste laga eller rotfylla.
    då har du dessutom ont långt efteråt och vad får du??? jo betala!!

när du föder barn kan det göra mer eller mindre ont. och det är INTE säkert att det tar lång tid eller gör ont så du 'dör', även om det är första barnet.
    och gör det världens ont så går det över
    och vad får du?? jo just det....

• tröttmor

jag har en kompis som sa att hon gärna skulle föda fler barn(har två) om hon bara slapp vara gravid
    och hennes grav och förlossning var helt 'normala'

• tröttmor

så jag ville bara få sagt att du inte ska lyssna så mycket på alla som gärna berättar hur hemskt det var. det kan lika gärna vara tvärtom

• tröttmor

det är viktigt att berätta om alla jättelätta förlossningar också. min kompis trodde hon hade fått en släng av magsjuka. två timmar senare är barnet fött

• tröttmor

en del verkar känna det som att dom ska bajsa ut barnet.
    inte jag i alla fall. inte ett dugg. det kändes i fram, där det ska kännas, där barnet faktiskt kommer
    vet inte om det spelar roll att jag hade läst lite i en bok om födsel. där stod att man INTE skullle ta i vid värkarna 'som när man bajsar'. och det tyckte jag lät väldigt logiskt.

boken hette 'att föda utan smärta'. (eller om det var i AW's bok)
    men jag hade nog inte läst hela

• tröttmor

pumpkin
    ja nåt sånt där. då 'pressar' man uppifrån och ner.
    och jag läste att det är olika muskler man spänner om man ska bajsa eller föda. och det låter väl logiskt.

• tröttmor

jag hoppas verkligen, och tror, att bm har blivit bättre än när jag fick barn. alltså på det där med att krysta.

solros
    men du kanske gjorde alldeles rätt

med mitt andra barn hade jag 3 krystvärkar, sen ploppade hon ut (minns inte med första)

• tröttmor

ååå jag blir nästan avundsjuk på dig. kanske har jag glömt lite av smärtan (det var ju rätt länge sen nu) men jag glömmer ALDRIG hur häftigt det var sen. vilken känsla att få upp barnet på magen. att sen få ligga och snusa med den lilla, och tillsammans med pappan få gott fika efteråt. vilken lycka och vilken stolthet.

(ville bara flika in lite av det positiva också )

• tröttmor

inget konstigt att vara nervös. föder barn gör man ju inte så många gånger i sitt liv ingen rutingrej direkt.
    tänk att *ok, det gör lite ont. men jag VET att det går över. och som 'belöning', får jag ett underverk*

Svar på tråden Berätta för mig...