• otåligast

Någon som har för högt prolactinvärde?

Hej!

Om du inte hittar svar på den tråden eller vill ha svar på specifika frågor så fråga på... Vi får se om jag kan svara. Jag har själv ett liten tumör på hypofysen och det har varit många turer fram och tillbaka. Läkare, MR, ögonläkare, äta medicin, inte äta medicin, blodprov, fler MR och ännu fler läkare...

• otåligast

Hej igen!

Nej jag har ännu inte lyckats bli gravid. Har ätit norprolac i över ett år nu och år inne på min andra pergotime kur. Så nu hoppas vi. Egentligen kanske jag egentligen behöver äta pergo men min gynläkare såg ingen anledning till att vi skulle försöka "själva" längre. Det sliter ju en del på förhållandet att alltid försöka och alltid misslyckas.

Vad har du fått för medicin för prolaktenomet? Får du annan hjälp också typ pergo?

En sak jag har lärt mig efter alla turer är att det gäller att ligga på och begära hjälp...

• otåligast

Hej igen!

Pergotime stimulerar ägglossningen. Även om jag äter norprolac så tror läkarna att jag inte har någon riktig ägglossning.

Jag vet inte hur det är med dig men jag är inskriven på medicinavdelningen för prolaktenomet. Där har jag min egen sjuksköterska och läkare. Jag vet inte vad som är brukligt i olika städer. Kan även vara så att jag fick komma dit för jag har en liten blödning i själva tumören också. Men själva barnutredningen gör vi på privat gynmottagning. Det var där de upptäckte prolaktenomet och remiterade mig till medicin.

Har de kollat om du har ägglossning? Och hur din sambos "killar" mår?

Det var oerhört skönt för oss i alla fall att få veta att det "bara" är mig det är fel på.

Kul förresten och ha träffat någon i precis samma sits...

Kämpa på!

• otåligast

Det är bara att fråga på. Om jag kan svara så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Brukar egentligen inte skriva på sådana här sidor men det här var riktigt kul. Känns skönt att kunna hjälpa någon annan i samma sits. Dessutom kanske du vet något som inte jag vet. S

jälv har jag inte letat så mycket på nätet. Jag har dessutom turen att min allra bästa vän är nyexad läkare och hon har hjälpt och stöttat mig. Hon vet ju vart hon får svar på alla frågor som jag har. Man kommer ju inte alltid på alla frågor när man är på sina läkarundersökningar.

• otåligast

Hej igen!

Nu har jag en fråga..

Vad har din läkare sagt om man skulle bli gravid (peppar, peppar) Hur länge kan man äta norprolac utan att det är skadligt för fostret?

/Jennie

• otåligast

Hallå

Nej min läkare har inte sagt någon tid hur lång tid det kan ta. Jag har ätit norprolac i över ett år nu med ett uppehåll i höstas på 4-5 månader. En förutsättning för graviditet är ju att man har regelbundna menscyklar. Jag har det så fort jag äter norprolac men det har ju fortfarande inte hänt något så jag får nu lite extra hjälp...

Hur har ni valt att göra.Berättar ni för vänner och familj att ni försöker? Själva har vi valt att inte göra det för att slippa alla frågor? Jag vet egentligen inte om det är så smart men...

Ha det bra!

/Jennie

• otåligast

Hej

Rent lekmannamässigt förodar jag att din läkare är osäker eftersom du inte har så jättehöga prolaktinvärden. Prolaktinet kan ju även höjas vid stress.
    Jag ligger själv inte så högt utan norprolac (30-37). Hade vi inte försökt få barn ansåg min läkare att jag inte behövde stoppa i mig några mediciner.

Ja du Lilla Joh det är kanske det man ska få, ett rejält utbrott när man får frågan om inte vi funderar på att skaffa barn. Man har ju lagt sig till med en hel del undanflykter en favorit är: jag träffar så många barn på jobbet så det räcker och blir över (jag arbetar som lärare...)

• otåligast

Ja det är kul att arbeta med barn. Just nu är jag på en högstadieskola. Jag föredrar egentligen arbetet med de små barnen. Men det här är en nyttig erfarenhet.

Det där med listor är bra. Själv tänker jag alltid att jag ska ha en lista med mig men så glömmer jag bort det. Fast jag är nog en ganska jobbig patient då jag ifrågasätter en hel del även utan lista...

Lycka till på måndag!!!

Svar på tråden Någon som har för högt prolactinvärde?