• LillaJoh

Någon som har för högt prolactinvärde?

Hej! Jag vill ha kontakt med er som lider av för högt prolactinvärde, och er som har fått reda på att ni har en godartad tumör i hypofysen. Själv har jag detta men får tyvärr inte svar på alla mina frågor hos läkaren. Därför skulle jag vilja prata med någon som har eller har haft samma problem.

• Svar på tråden Någon som har för högt prolactinvärde?
  • otåligast

Hej!

Om du inte hittar svar på den tråden eller vill ha svar på specifika frågor så fråga på... Vi får se om jag kan svara. Jag har själv ett liten tumör på hypofysen och det har varit många turer fram och tillbaka. Läkare, MR, ögonläkare, äta medicin, inte äta medicin, blodprov, fler MR och ännu fler läkare...

• LillaJoh

otåligast... Har du lyckats bli gravid? Hur länge har du hållt på sen du först började medicineringen?

• otåligast

Hej igen!

Nej jag har ännu inte lyckats bli gravid. Har ätit norprolac i över ett år nu och år inne på min andra pergotime kur. Så nu hoppas vi. Egentligen kanske jag egentligen behöver äta pergo men min gynläkare såg ingen anledning till att vi skulle försöka "själva" längre. Det sliter ju en del på förhållandet att alltid försöka och alltid misslyckas.

Vad har du fått för medicin för prolaktenomet? Får du annan hjälp också typ pergo?

En sak jag har lärt mig efter alla turer är att det gäller att ligga på och begära hjälp...

• LillaJoh

otåligast: jag vet inte ens vad pergo är för något. Förklara är du snäll. Jag har ätit Norprolac i 4 månader nu. Ska till läkaren om 2 veckor. Det var över 1 år sedan jag träffade henne sist. Hon har tappat bort mina papper 2 ggr så jag är inte alls glad på henne. Vi får väl hoppas att hon skärpt sig! Jag funderar på att söka hjälp hos en privatläkare. Där kanske man blir bättre omhändertagen...

Visst är det så att det sliter på förhållandet, men min sambo är väldigt tröstande mot mig då jag är ledsen. Han är det bästa jag har!

Lycka till för dig!

• otåligast

Hej igen!

Pergotime stimulerar ägglossningen. Även om jag äter norprolac så tror läkarna att jag inte har någon riktig ägglossning.

Jag vet inte hur det är med dig men jag är inskriven på medicinavdelningen för prolaktenomet. Där har jag min egen sjuksköterska och läkare. Jag vet inte vad som är brukligt i olika städer. Kan även vara så att jag fick komma dit för jag har en liten blödning i själva tumören också. Men själva barnutredningen gör vi på privat gynmottagning. Det var där de upptäckte prolaktenomet och remiterade mig till medicin.

Har de kollat om du har ägglossning? Och hur din sambos "killar" mår?

Det var oerhört skönt för oss i alla fall att få veta att det "bara" är mig det är fel på.

Kul förresten och ha träffat någon i precis samma sits...

Kämpa på!

• LillaJoh

Jag vet inte om jag har någon riktig ägglossning heller. Har kollat med stickor för längesedan, men utan resultat. Det var bra att du berättade om pergotime, för då ska jag fråga läkaren när jag ska dit om detta. Det kanske är något för mig. Min mens uteblev sedan maj -06 och kom tillbaka nu 1:a februari. Vi försökte så ofta som möjligt för att inte missa någon av ägglossningsdagarna. Därefter har jag inte fått någon mens. Jag trodde jag fick det igår, men det var bara nån konstig liten miniblödning antagligen. Jag tog ett grav.prov för två veckor sen men det var negativt. Det finns ju en chans att jag tog det för tidigt, men annars så har vi ju inte lyckats. Jag ska be läkaren göra ett test om jag inte fått mens tills jag kommer dit.

Jag är glad att jag får lov att fråga dig. Tack för att du delar med dig. Jag vet ju inte så mycket om detta. Och det jag vet har jag fått reda på via internet.

Kämpa på du också!

• otåligast

Det är bara att fråga på. Om jag kan svara så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Brukar egentligen inte skriva på sådana här sidor men det här var riktigt kul. Känns skönt att kunna hjälpa någon annan i samma sits. Dessutom kanske du vet något som inte jag vet. S

jälv har jag inte letat så mycket på nätet. Jag har dessutom turen att min allra bästa vän är nyexad läkare och hon har hjälpt och stöttat mig. Hon vet ju vart hon får svar på alla frågor som jag har. Man kommer ju inte alltid på alla frågor när man är på sina läkarundersökningar.

• otåligast

Hej igen!

Nu har jag en fråga..

Vad har din läkare sagt om man skulle bli gravid (peppar, peppar) Hur länge kan man äta norprolac utan att det är skadligt för fostret?

/Jennie

• LillaJoh

Hej!

Min läkare... ja jag har ju knappt fått tala med henne och när jag frågade sa hon att det är svårt att svara på (alltså det om när man kan bli gravid). Men jag ska dit på måndag och ska då ställa frågan på nytt.

Har din läkare sagt något om hur lång tid det kan ta (normalt) när man är under en sån här behandling?

/Johanna

• otåligast

Hallå

Nej min läkare har inte sagt någon tid hur lång tid det kan ta. Jag har ätit norprolac i över ett år nu med ett uppehåll i höstas på 4-5 månader. En förutsättning för graviditet är ju att man har regelbundna menscyklar. Jag har det så fort jag äter norprolac men det har ju fortfarande inte hänt något så jag får nu lite extra hjälp...

Hur har ni valt att göra.Berättar ni för vänner och familj att ni försöker? Själva har vi valt att inte göra det för att slippa alla frågor? Jag vet egentligen inte om det är så smart men...

Ha det bra!

/Jennie

• LillaJoh

Vi har valt att berätta för släkt och vänner för att slippa alla frågor som t ex "När ska ni skaffa barn, då?" och "Är det inte eran tur snart, eller?" Jag fick mig ett litet utbrott när vi var på kalas hemma hos min sambos mormor och min sambos kusin just fått barn. Då tror jag var enda människa frågade om det var vår tur nästa men då sa jag rätt ut att det är inte alla som det funkar så bra för. Någon frågade då om vi hade försökt och om jag tycker att det är jobbigt när alla frågar. Därefter har ingen sagt någonting! Förutom då jag tagit upp det. Men... det hjälpte!

/Johanna

• jds

Hej, Jag och min sambo är under utredning och jag har haft högt prolactinvärde 2 gånger, första gången 24 and andra 26, har gjort ett tredje blodprov och väntar på svar. Jag undrar om det oftast är så att man har en tumör om prolactinvärdet är högt och vad gör dom mer för att se att tumören är godartad? Vart lite orolig när jag läste detta? J

• LillaJoh

Det kan vara en tumör som gör att man får högt prolactinvärde. Tumören är godartad, och är därför ganska ofarlig. En del kallar den för cysta andra kallar den för knuta. Man får reda på om det är en tumör genom skikt- eller magnetröntgen. Läkarna säger att det inte är något att oroa sig för. Man får medicin mot denna, själv äter jag Norprolac men det finns fler tex Pravidel. Skillnaden är nog inte stor.

Jag tycker att du ska kontakta din läkare och se vad han/hon säger om saken. Var inte orolig!

/Johanna

• jds

Hej,
    Tack för svaret, känns lite bättre nu. Jag vet att min läkare pratade om tumörer i hypofysen osv men hon var inte tydlig att det gällde mig, hon ville inte säga något förrän dom fått det tredje resultatet sa hon. Hon sa dock att om jag får Naprolac ska man äta den tills man blir gravid men sedan sluta. När
    man sedan fått barn (om man nu får det) ska man ta nya prover för att se hur värdet ligger./j

• otåligast

Hej

Rent lekmannamässigt förodar jag att din läkare är osäker eftersom du inte har så jättehöga prolaktinvärden. Prolaktinet kan ju även höjas vid stress.
    Jag ligger själv inte så högt utan norprolac (30-37). Hade vi inte försökt få barn ansåg min läkare att jag inte behövde stoppa i mig några mediciner.

Ja du Lilla Joh det är kanske det man ska få, ett rejält utbrott när man får frågan om inte vi funderar på att skaffa barn. Man har ju lagt sig till med en hel del undanflykter en favorit är: jag träffar så många barn på jobbet så det räcker och blir över (jag arbetar som lärare...)

• LillaJoh

otåligast... Jaså du är också lärare! Jag med! Och visst träffar man underbara barn hela tiden, men det räckte inte som ursäkt för mig. Jag sa som det var och sen var det tyst. Helt enkelt!

På måndag ska jag till läkaren. Är det nån som har tips på vad jag kan fråga? Jag har redan en hel lista med saker jag undrar över... Men listan är ju inte riktigt full än...

• otåligast

Ja det är kul att arbeta med barn. Just nu är jag på en högstadieskola. Jag föredrar egentligen arbetet med de små barnen. Men det här är en nyttig erfarenhet.

Det där med listor är bra. Själv tänker jag alltid att jag ska ha en lista med mig men så glömmer jag bort det. Fast jag är nog en ganska jobbig patient då jag ifrågasätter en hel del även utan lista...

Lycka till på måndag!!!

Svar på tråden Någon som har för högt prolactinvärde?