• LillaJoh

Någon som har för högt prolactinvärde?

Hej! Jag vill ha kontakt med er som lider av för högt prolactinvärde, och er som har fått reda på att ni har en godartad tumör i hypofysen. Själv har jag detta men får tyvärr inte svar på alla mina frågor hos läkaren. Därför skulle jag vilja prata med någon som har eller har haft samma problem.

• Svar på tråden Någon som har för högt prolactinvärde?
  • LillaJoh

otåligast... Har du lyckats bli gravid? Hur länge har du hållt på sen du först började medicineringen?

• LillaJoh

otåligast: jag vet inte ens vad pergo är för något. Förklara är du snäll. Jag har ätit Norprolac i 4 månader nu. Ska till läkaren om 2 veckor. Det var över 1 år sedan jag träffade henne sist. Hon har tappat bort mina papper 2 ggr så jag är inte alls glad på henne. Vi får väl hoppas att hon skärpt sig! Jag funderar på att söka hjälp hos en privatläkare. Där kanske man blir bättre omhändertagen...

Visst är det så att det sliter på förhållandet, men min sambo är väldigt tröstande mot mig då jag är ledsen. Han är det bästa jag har!

Lycka till för dig!

• LillaJoh

Jag vet inte om jag har någon riktig ägglossning heller. Har kollat med stickor för längesedan, men utan resultat. Det var bra att du berättade om pergotime, för då ska jag fråga läkaren när jag ska dit om detta. Det kanske är något för mig. Min mens uteblev sedan maj -06 och kom tillbaka nu 1:a februari. Vi försökte så ofta som möjligt för att inte missa någon av ägglossningsdagarna. Därefter har jag inte fått någon mens. Jag trodde jag fick det igår, men det var bara nån konstig liten miniblödning antagligen. Jag tog ett grav.prov för två veckor sen men det var negativt. Det finns ju en chans att jag tog det för tidigt, men annars så har vi ju inte lyckats. Jag ska be läkaren göra ett test om jag inte fått mens tills jag kommer dit.

Jag är glad att jag får lov att fråga dig. Tack för att du delar med dig. Jag vet ju inte så mycket om detta. Och det jag vet har jag fått reda på via internet.

Kämpa på du också!

• LillaJoh

Hej!

Min läkare... ja jag har ju knappt fått tala med henne och när jag frågade sa hon att det är svårt att svara på (alltså det om när man kan bli gravid). Men jag ska dit på måndag och ska då ställa frågan på nytt.

Har din läkare sagt något om hur lång tid det kan ta (normalt) när man är under en sån här behandling?

/Johanna

• LillaJoh

Vi har valt att berätta för släkt och vänner för att slippa alla frågor som t ex "När ska ni skaffa barn, då?" och "Är det inte eran tur snart, eller?" Jag fick mig ett litet utbrott när vi var på kalas hemma hos min sambos mormor och min sambos kusin just fått barn. Då tror jag var enda människa frågade om det var vår tur nästa men då sa jag rätt ut att det är inte alla som det funkar så bra för. Någon frågade då om vi hade försökt och om jag tycker att det är jobbigt när alla frågar. Därefter har ingen sagt någonting! Förutom då jag tagit upp det. Men... det hjälpte!

/Johanna

• LillaJoh

Det kan vara en tumör som gör att man får högt prolactinvärde. Tumören är godartad, och är därför ganska ofarlig. En del kallar den för cysta andra kallar den för knuta. Man får reda på om det är en tumör genom skikt- eller magnetröntgen. Läkarna säger att det inte är något att oroa sig för. Man får medicin mot denna, själv äter jag Norprolac men det finns fler tex Pravidel. Skillnaden är nog inte stor.

Jag tycker att du ska kontakta din läkare och se vad han/hon säger om saken. Var inte orolig!

/Johanna

• LillaJoh

otåligast... Jaså du är också lärare! Jag med! Och visst träffar man underbara barn hela tiden, men det räckte inte som ursäkt för mig. Jag sa som det var och sen var det tyst. Helt enkelt!

På måndag ska jag till läkaren. Är det nån som har tips på vad jag kan fråga? Jag har redan en hel lista med saker jag undrar över... Men listan är ju inte riktigt full än...

Svar på tråden Någon som har för högt prolactinvärde?