• Vågen82

Kramp i vaden

Fler som regelbundet får kramp eller vad det nu är i vaden? Jag vaknar av att det bara "stockar" sig i vaden och jag inte vet var jag ska ta vägen av smärtan. Varierar mellen höger och vänster. Men det jobbiga är att jag i flera dagar efteråt har ont i vaden. Vad beror det på att man får kramp? Att det har med graviditeten att göra förstår jag men varför och kan man undvika det förrutom att dricka mycket?

• Svar på tråden Kramp i vaden
  • Pillson

Bananer och mineralvatten sägs lugna kramp lite, det kan tydligen vara kalciumbrist

• lillafie

Fick höra att man kan salta vattnet lite extra när man kokar potatis eller pasta....
    eller så om man tycker om salt så kan man ju salta lite extra på maten...

brukar funka ganska bra...

har själv kramper/sendrag i vaden på nätterna och jag hade lika under förra graviditeten...så jag blev inte orolig eller rädd när det dök upp igen

• LitenIsa

Så skönt att läsa att det är nån mer som har problem med vaden. Jag får det oxå titt som tätt. Känns ungefär som att det är något i vaden som är "för kort". Trodde först att det var träningsvärk men sen har det kommit tillbaks. Nu vet jag att det är fullkommligt normalt då.

• Smultronet84

Vilka vecka började era kramper?

• patrikiden

Du kanske har korta vad muskler? Testa att stretcha vaderna varje dag, helst 3ggr per dag under ett par dagar och se om det blir bättre. Både med benet lite böjty och rakt.

En annan orsak kan vara vattenbrist. Så drick vatten.

Salt brist som de ovan pratar om kan det också vara. Och det är väl mer vanligt att det är kalium brist än kaclium. Kalium finns i bananer.

Är du stordrickare av kaffe kan det ge vatten brist och ge kramper eftersom kaffet driver ut vatten ur din kropp.

MVH Patrik

• Maijan

Min vadkramp kom som ett brev på posten de gånger jag struntade i att ha stödstrumpor.. har även läst att man kan få kramp av magnesiumbrist (som är ganska vanligt).

• patrikiden

Magnesium brist ger stela muskler och kalcium är den mineral som är motsvarande till magnesium.
    Magnesium behövs av kroppen för att kunna slappna av. Kalcium för att spänna en muskel.

Kroppen är en hel kemisk fabrik

MVH Patrik

• Trossens mamma

Med dottern hade jag mkt kramp
    Brukade pressa foten mot kalla golvet el. väggen
    Ett annat tips är att böja foten uppåt då man ligger å inte nedåt som när man sträcker sej å mornar sej typ... då kan de släppa om man känner att de sätter in.

* Lova skall få ett litet syskon BF 31.3 vecka 38 *
  • viramia

Om du har ont efteråt ska du nog prata med Bm. Vad jag hört iaf!

Elvira ska få en lillasyster!
  • Ljusstrimma

Igår fick jag sån grym kramp i foten höll på att bli galen.
    Min man fick trycka stenhårt mot den jättelänge,men det tog tid innan det släppte,hoppas att det inte händer igen på länge

• Pillson

-> patrikiden, självklart var det kalium jag menade *rodnar*

ett annat tips är att dricka ett glas grappo eller grape tonic innan man går och lägger sig (och varför inte kombinera med en banan)

-> Smultronet84 min kramp började någonstans i mitten av graviditeten

• Piri

Har också kramp i vaderna vissa nätter. Men efter att en kompis till mig sa att det kan bero på vätskebrist så dricker jag numera vatten som en kamel på kvällarna. Det är bara de gånger som jag slarvat med drickandet som jag vaknar med kramp.

Har hört av andra att det kan vara vitaminbrist, men eftersom jag redan äter extra vitaminer så stämde inte det riktigt i mitt fall. Men det är säkert olika från person till person.

Svar på tråden Kramp i vaden