diabetes
hej en tråd för adopterade med diabetes
hej en tråd för adopterade med diabetes
usha, har du diabetes?? Jag fick diagnosen för 16 år sen och läkarna sa att det var jätteovanligt att asiater hade det.....
Gissar att det inte finns så många av "oss" här på fl med tanke på att tråden startades 12 mars
Min man, adopterad från Indonesien, har diabetes.
hur kan en läkare säga att en asiat inte kan få diabetes??
det är lika vanligt bland asiater som bland svenskar.
I alla fall mötte jag många på sjukhuset när jag arbetade och även i indien som hade diabetes. rent skitsnack.
hej jag ser att ni har skrivit här jag har kollat varge dag och nu såg jag .jag har hört att vi från asien har lättare att få det pga att vi har länge legat i svält och det ligger i våra gener och att det går i arv i generationer så har våra föräldrar och deras så länge legat i svält så när dessa barn komer hitt och får en annan föda så kan det utväcklas alla människor har det latänt och kan bryta ut när det vill som andra sjukdomar det läkaren kanske menar att dom som bor där nere kanske det inte är så vanligt med det för dom äter inte sådan kost och har inte heller råd sedan är det en myt att man får det för att man är överviktig ex eller äter socker .men det är störe risk att på sjukdomen om man är överviktig .min killes mamma har det hon bor i pakistan många i afrika har det med många indianer i usa med jag fick det för 4 år sedan och jag belv mycket lässen ..jag har tränat i hela mitt liv. när jag fick barn vägde jag 92 sedan hadde jag ett man som slog mig jag blev dålig pykist och börgade träna så mycket att jag fick aneroxia jag gick in i en vägg blev sjuk vägde typ 46 från 92 för mig var det för lite men det är hur man mår och hur man har för relation till mat ex jag drack knappt vatten jag trodde jag blev tjock på det jag räknade kl hela tiden jag frankallade själv så jag spydde upp mat åt laxering medel jag hadde sådan ångest för att jag åt eller då jag inte kunde träna jag bara grät dom gångerna jag åt bantning tablätter med dom var inte så bra för hjärtat har jag hört sedan ,som tur var kom jag ur helvetet och fick bullemi inte bättre det .nu har jag inte vågat träna pga att hamna i skiten i gen ..jag vet inte vad lagom är tränna lagom ex jag gick upp igen .nu mår jag bra men jag tror att jag fick diabetes för att jag inte har varit snäll mot min kropp .
Hej! Jag fick graviditetsdiabetes i v. 25 och har nu utvecklats till typ 2-diabetes tyvärr. Jag är från Korea och de sa också att det var väldigt ovanligt att asiater får det men att det kommer via kosten. Intressant att det är fler som fått/har det. Nu är jag nydiagnostiserad så jag har börjat med att ändra på kosten och motion. Vi får se vad det leder till...
Att läkaren sa att det var ovanligt med diabetes hos asiater menade han nog typ1 diabetes som inte ska förväxlas med typ2 Det var min första tanke när jag läste denna tråd.
Det är egentligen två olika sjukdomar som behandlas på samma sätt. Typ1 har man inte belägg att det är ärfligt och har inte något med hur man ätit. Har också hört att diabetes är vanligare i norden och kanada än i övriga världen.
Själv är jag typ1:are och har adopterat från asien, men är inte själv adopterad.
Hoppas det inte gör något att jag är här och surrar. men jag blev lite förvirrad av inläggen.
jag har typ 1
Hörni, är det inte så här, att typ 2-diabetes har en hög ärftlig faktor och vissa grupper är mer utsatta för denna sjukdom, till exempel latinamerikaner..? Hur det är med asiater vet jag inte.
Vet heller inte hur det är med typ 1-diabetes, och det är ju vad TS har, så det här var ju inget vidare informationsrikt inlägg för henne...
Har aldrig hört talas om att typ1 kan behandlas med kost och motion Finns det något länk på det här.
Har jag ifrågasatt dig? JAg unddrade av ren nyfikenhet. MODY har jag hört talas om och du behöver inte skriva mig på näsan. Men eftersom jag inte satt mej in i vad den ger för symtom behöver du inte vara snorkig. Jag frågade av ren nyfikenhet.
Ursäkta ska inte störa igen.
Och du jag vet mycket väl att inte sjukdomen ser lika ut för alla.
Oj, men jag menade inte ngt illa men kände att du inte trodde på mig och mina uppgifter. Du ska absolut inte ta det illa ment. Jag ville bara poängtera...klart du kan störa igen
Jo jag trodde på dig och var nyfiken. Fick idag antibiotika mot bihålorna och är väl inte riktigt på topp igår och då rann det över.
Vet mycket väl hur sockret kan spela en ett spratt när man fått barn. Känner igen mej i det du beskriver om sabbatsåret.
Ha en bra dag
Kram