Slutat snusa
Har slutat snusa sedan 3 veckor. och jag tror jag kommer att trilla dit igen. Är det någon som har något tipps. Jag har snusat i 22år.
Har slutat snusa sedan 3 veckor. och jag tror jag kommer att trilla dit igen. Är det någon som har något tipps. Jag har snusat i 22år.
I behov av tips.
Varit snusfri i 3 månader men nu börjar nog självdiciplinen svikta lite. Undrar varför man igentligen slutade! Folk säger att det blir lättare med tiden men jag är då fan lika sugen på snus idag som den dag jag slutade.
Hur gör man för att bibehålla motivationen? Någon som har några förslag?
Nån enstaka, typ en i månaden... Men nå har det gått så länge att jag har börjat må illa på dem efter ett tag... Känns både bra och lite "sorgligt". Det är snart fyra år sedan jag la av.
Jag har snusat i 15 år. Att sluta snusa för mig vore som att sluta äta mat! Jag har provat vid två tillfällen, men det var inget för mig!!! Óm ni andra verkligen vill sluta så går det bara man VILL!
Jag slutade någon vecka efter att dom höjde priset. Det var inte planerat alls. Visserligen hade jag funderat på det när priset gick upp, men jag sa aldrig "Nu slutar jag". En dag på jobbet så hade jag glömt dosan hemma och hade inga pengar på mig och hade inte riktigt tid att hämta ut cash heller. Jag tänkte "Jag provar hur länge det går utan" och jag har inte behövt något sen dess. Det är klart det skulle sitta fint att ta en pris men jag BEHÖVER inte. Jag har ändå hållt på i 16-17 år. Tror det är svårare om man lovar eller bestämmer sig för att "NU ska jag sluta"
Halloj biker!
Tänkte berätta hur jag slutade snusa, kanske det kan vara till hjälp.
jag snusade i 25 år innan jag la av. för mig personligen så var jag trött på att vara slav under nikotinet. jag hittade min anledning att sluta snusa. jag läste mycket fakta om snus och nikotin, liksom laddade upp. sedan bestämde jag mig och det är viktigt, att våga kapa av linan och slänga dosan.
jag gjorde upp ett "mantra" som jag tog till när abstinensen kom.
typ att jag vill sluta snusa för: att det fräter på tandköttet, snus innehåller cadmium som är giftigt, nikotin är ett gift, drog osv. ibland kunde jag inte sova på nätterna, då satt jag på nätet och läste om nikotin tills jag blev trött igen. några sa att du börjar nog igen, det sporrade mig bara. jag slutade snusa när jag var ledig. tror inte jag skulle klarat de om jag jobbat samtidigt. hoppas att det kan va till nån hjälp.
har du hållt upp i tre veckor har du de värsta bakom dig. du trillar bara dit igen om du själv tillåter det. när du väl kommit ur nikotinet så kommer du bli så j.... nöjd med dig själv, jag lovar.
bestämde mig mig bara för att sluta det har gåt bra hittils har slutat för ca 4 månader sen vrång hetr är det bästa det funkade för mig gav mig f*n på et bara o det hjälpte men då är jag vrång oxå
Jag har snusat i ca 11 år och har också haft en tanke att sluta men jag har inte kommit längre än så hehe. men därimot har jag slutat röka jag slutade kring jul och har rökt i 13 år och det har gått jättebra.. EN SÅ LÄNGE!! ett tipps som hjälpte mig med rökningen var vanliga mint tuggummi det finka när röksuget var som värst men det är kanske inte lika bra mot snus..
försök inte ens.. har gjort två försök... men det slutar bara med att man gråter sig själv till söms p g a avsaknaden av snus. försök att dra ner på snusande istället
Det är ingen ide att sluta fortsätt är mitt råd!
Jag har snusat i ca 17 år och har slutat. Visst jag har försökt tidigare utan att lyckas. Den här gången ska jag inte börja igen. Alla kan sluta det svåra är att inte börja igen. Jag kör följande strategi.
- sluta tvärt utan ersättningar som bara förlänger plågan eller substitut typ tugummin eller annat, acceptera att snuttefilten är borta
- låt abstinensen skölja in över dig som en stor våg. Kämpa inte emot. Är du konsekvent försvinner den helt efter högst 3 veckor.
- tänk att du ska leva i verkligheten med de känslor du har i stället för att bara sitta och trycka i dig nikotin
- så vill man börja igen för man tror att man kommer att må så mycket bättre med sin snus. Så är det inte (se nedan)
- Nikotin är en helt värdelös drog. Visst det känns bra i början men efter en tid har man hamnat i en "nikotinkarusell". Då måste man ha mer och mer nikotin för att känna sig normal (ungefär som den som slutat snusa). Snusandet är alltså en ständig jakt på ett normaltillstånd. Den ena glädjen med snuset är att det tar bort abstinensen som det själv har skapat.
Slutade för ca 1år sedan. Min motivation förutom att jag upplever bättre hälsa och jämnare humör. Är pengarna jag sparar! Laddade ner appen till android "sluta snusa och röka" gratis. Denna
vad jag sparar. Hitills nästan 8000kr! Så fort suget kommer öppnar jag appen och kollar på den aktuella summan:)
För mig fungerade 2v med nikotin tuggumin bra för att få bort vanan av snusen under läppen. Detta är ju högst individuellt. Många gillar nikotinfri snus vet jag. Värt att testa.