Slutat snusa
Jag har snusat i ca 17 år och har slutat. Visst jag har försökt tidigare utan att lyckas. Den här gången ska jag inte börja igen. Alla kan sluta det svåra är att inte börja igen. Jag kör följande strategi.
- sluta tvärt utan ersättningar som bara förlänger plågan eller substitut typ tugummin eller annat, acceptera att snuttefilten är borta
- låt abstinensen skölja in över dig som en stor våg. Kämpa inte emot. Är du konsekvent försvinner den helt efter högst 3 veckor.
- tänk att du ska leva i verkligheten med de känslor du har i stället för att bara sitta och trycka i dig nikotin
- så vill man börja igen för man tror att man kommer att må så mycket bättre med sin snus. Så är det inte (se nedan)
- Nikotin är en helt värdelös drog. Visst det känns bra i början men efter en tid har man hamnat i en "nikotinkarusell". Då måste man ha mer och mer nikotin för att känna sig normal (ungefär som den som slutat snusa). Snusandet är alltså en ständig jakt på ett normaltillstånd. Den ena glädjen med snuset är att det tar bort abstinensen som det själv har skapat.