Inlägg från: Fru Stjärnfall |Visa alla inlägg
  • Fru Stjärnfall

mullig..

Era barn är ju snart vuxna och det är dessvärre försent för er att ändra deras livsstil.

Det måste komma från dem själva och ni kan bara finnas där och stötta. Att låsa skåp och förbjuda ger ökad ångest och kan leda till hetsätning. Om era barn tröstäter eller är sockerberoende smygäter de bara istället.

Jag var också lat och åt mycket onyttigheter när jag var yngre, idag är jag värsta hurtbullen som ogillar socker och transfetter.

Och jag har inte mina föräldrar att tacka för det. Snarare egen vilja och kunskap som inte kommer av att någon inför ätförbud.

Jag blir också nyfiken på hur det var när era nästan vuxna barn var små? Var ni noga med lördagsgodis och undvek ni fet mat?
    Det är ju ofta föräldrarna som lägger grunden. Sen kan det ju leda till ätstört beteende ändå förstås. Mat är en ångestdämpare för många, antingen att äta eller inte äta. Men det är bättre att äta än att inte äta, och bättre att äta än att skära sig eller ha destruktiv sex.

Om era barn vill gå ner i vikt skulle jag rekommendera att ge kunskap istället för konstiga regler till barn som är nästan myndiga. De längtar säkert efter att flytta hemifrån och kunna äta vad de vill, när de vill. Eller så försvinner beteendet av sig självt när börjar gilla sig själva och inse att socker och dåligt fett inte är bra för kroppen.

Svar på tråden mullig..